اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - 02 April 2019
با توجه به وقوع سیل اخیر در کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از استانها، سفرهای مختلف وزیر راه و شهرسازی به مناطق سیل زده و همچنین حضور شبانه روزی و مستمر معاون حمل ونقل به عنوان جانشین وزیر در امور مدیریت بحران و مدیران و کارشناسان این مجموعه توانسته سرعت اقدامات برای رفع بحران های پیش آمده در امور مرتبط با راه و حمل و نقل را با انجام هماهنگی های لازم از سوی ستاد و تعامل مستمر با سازمان های عملیاتی، به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
نقش ستاد وزارت راه و شهرسازی در مدیریت بحران های اخیرعصرپرس:پروین مرادی- بحران، واقعیتى اجتناب ناپذیر در زندگى اجتماعى است. بحران ها در ذات خود بستر شکل گیری تهدیدها و فرصت هایی هستند که بر حسب نوع، شدت و گستره ی محیطی آن، می توانند نظام سیاسی و اقتصادی و مدیران حاکم را در شرایط دشوار و پرمخاطره ای قرار دهند.

 با توجه به ابعاد محدودیت ها در شرایط بحران (زمان اندک تصمیم گیری و واکنش، غافلگیری و محدودیت دسترسی به اطلاعات) مدیران بحران می بایست در تشخیص بحران و یک موقعیت بحرانی دچار خطا و اشتباه نشوند و با استفاده از تحلیل بحران و شناخت مؤلفه های اساسی بحران مسیر صحیح جهت تحدید و مقابله با بحران را پی ریزی نمایند.

 در مواجهه با بحران، چهار عامل انسان، فرهنگ، جامعه، ساختار و استراتژی نقش اساسی دارند و هر چه مدیران نسبت به این چهار عامل شناخت عمیق تری داشته باشند، مدیریت آنها در مواقع بحرانی موبرتر و نسبت به کنترل آن موفقیت بیشتری خواهند داشت.

 راه و شهرسازی و مدیریت بحران

سهم قابل توجهی از ابعاد مختلف مدیریت بحران در کشور،  متوجه وزارت راه و شهرسازی است و اخیرا از سوی ریاست جمهوری از اقدامات موثر این وزارتخانه در رفع مشکلات ناشی از وقوع سیلاب تقدیر به عمل آمد. سازمان ها و شرکت های عملیاتی و صفی این وزراتخانه، چه در بحران های اخیر و چه در سالهای گذشته همواره بهترین عملکرد را از خود نشان داده اند. اما به نظر می رسد آنچه که هم افزایی فعالیت های این مجموعه را در اتفاقات اخیر چند برابر کرده، پر رنگ شدن نقش ستاد آن است.

یکی از نگرانی های وزیر جدید راه و شهرسازی در بدو ورود به این وزارتخانه امور مربوط به مدیریت بحران بود و معاونت حمل و نقل را مامور رسیدگی به این امر کرد. معاون حمل و نقل نیز به عنوان یکی از اولین اقدامات اساسی در دوران جدید مدیریتی، به احیای ساختار مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی و برنامه ریزی برای تقویت ستاد در امور مدیریت بحران پرداخت که به نظر می رسد به خوبی اتفاق افتاده است.

همچنین ایجاد مرکز عملیات اضطراری EOC در مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در معاونت حمل و نقل پیش از شروع تعطیلات نوروزی، از مهم ترین اقدامات این مجموعه بوده که فعالیت آن می بایست ادامه پیدا کند.

با توجه به وقوع سیل اخیر در کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از استانها، سفرهای مختلف وزیر راه و شهرسازی به مناطق سیل زده و همچنین حضور شبانه روزی و مستمر معاون حمل ونقل به عنوان جانشین وزیر در امور مدیریت بحران و مدیران و کارشناسان این مجموعه در وزارت راه و شهرسازی، اداره های کل وزارت راه در استان ها و همچنین حضور در وزارت کشور، توانسته سرعت اقدامات برای رفع بحران های پیش آمده در امور مرتبط با راه و حمل و نقل را با انجام هماهنگی های لازم از سوی ستاد و تعامل مستمر با سازمان های عملیاتی، به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

امید است پس از رفع مشکلات اخیر، اصلاح ساختار و اقدامات اساسی در پیشگیری از وقوع بحران های این چنینی بیش از قبل در دستور کار قرار گرفته و تدوام یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: