اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - 26 March 2019
رئیس جمهور در جلسه ستاد بحران تاکیدکرد:
رئیس جمهورتاکید کرد: از ارتش و سپاه می‌خواهم در مهندسی و تخلیه آب در گلستان سریع‌تر عمل کنند.

تلاش مضاعف ارتش و سپاه در مناطق سیل‌زدهبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صداوسیما، جلسه ستاد مدیریت بحران کشور به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور نمایندگان کلیه دستگاههای مسئول در خصوص سیل در استانها و ارائه گزارش استانداران و سایر مسئولان از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.

رئیس جمهور در ادامه جلسه ستاد بحران افزود: در مجموع با اقدامات وزارت نیرو که به صورت منظم و در حال پایش است امیدوارم هیچگونه مشکلی در راه ذخیره سازی و رهاسازی آب بوجود نیاید و این مورد را وزارت نیرو پیگیر است، ضمن آنکه تمرکز مدیریت مهم است که ستاد بحران آن را برعهده دارد.

رئیس جمهور گفت: مردم، نیرو‌های مسلح و دیگران باید هماهنگ شوند، چون در برخی موارد ناهماهنگی‌ها خطرناک و بی اثر بودند و مشکلات جدیدی درست می‌کند. ممکن است بی مورد جاده‌ای شکافته شود و آب از روستایی به روستای دیگر جاری شود که این مشکل اصلی را حل نمی‌کند. راه حل اصلی رودخانه‌ها هستند که باید آب اصلی را به دریا در شمال کشور منتقل کنند در واقع باید تحرک آب بیشتر شود و اگر مشکلاتی مثل لایروبی رودخانه‌ها موجود است، به انجام برسد.

روحانی افزود: مشکلات اساسی را باید وزارت نیرو و قوه قضائیه حل کنند، چون برخی معضلات را متخلفینی که در کنار رودخانه‌ها ساختمان سازی کرده اند بوجود آورده اند این مشکلات برای محیط زیست هم خطراتی ایجاد کرده است.

رئیس جمهور در خصوص مشکلات قطعی آب و برق روستا‌ها و مسدود شدن جاده‌ها هم گفت: باید همه تلاش کنند تا این قطعی آب و برق به حداقل برسد و فکر می‌کنم هر استانی باید کارگروه کوچکی داشته باشد تا در صورت بروز مشکلات بتواند به موقع آن را پیش بینی کنند یعنی در جریان بارندگی بتوانند زودتر پیش بینی سیلاب و منتهی شدن آن به کدام سمت را به مردم هشدار دهند.

روحانی افزود: اگر در شیراز این کارگروه فعال بود می‌توانست سیلاب را پیش بینی کند و هشدار لازم را به مردم برای تخلیه مکان مورد نظر بدهد؛ تشکیل کارگروه برای کشور ضروری است تا بتوانیم از قبل مشکلات را پیش بینی کنیم.

 تلاش مضاعف ارتش و سپاه در مناطق سیل‌زده

رئیس جمهور در نشست مدیریت بحران کشور افزود: زمانی که یک شهر بر اثر سیلاب به زیر آب برود و به تعبیری برخی از قسمت‌ها و محلات با این معضل روبرو شوند خروج آب کار سخت و سنگینی است.

روحانی با اشاره به تجلیل معاون اول از همت مردم استان گلستان برای نجات شهرشان گفت: اینکه مردم همت بلندی دارند که علیرغم همه مشکلات و تلاش دسته جمعی برای نجات شهر خود دارند تلاش می‌کنند بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در جلسه افزود: از ارتش و سپاه می‌خواهم با امکاناتشان در بخش تخلیه آب در مناطق سیل زده و همچنین با توجه به توانایی در بخش مهندسی در کنار دستگاه‌های اجرایی تلاش خود را مضاعف کنند.

روحانی بر تسریع تخلیه آب در منطقه تاکید کرد و گفت: این مسئله اولویت اول می‌باشد و بعد قدم‌های بعدی برای بهبود شرایط برداشته می‌شود.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از زحمات وزیر کشور که در استان گلستان مستقر هستند ادامه داد: برای پیگیری مستمر کار‌ها از ایشان تشکر می‌کنم با اینکه می‌دانم استان‌های دیگر نیز مشکل دارند و باید ایشان به استان‌های دیگر نیز نظارت داشته باشند بر وی تاکید داشتم به جهت شرایط ویژه در استان گلستان بمانند و مسائل را پیگیری کند.

روحانی در ادامه از رئیس سازمان جمعیت هلال احمر و سایر نهاد‌ها از جمله ارتش و سپاه که برای بهبود شرایط وضعیت آسیب دیدگان در حال تلاش هستند قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این تلاش مضاعف شود و مردم بتوانند به منازل خود برگردند و اقدام به ترمیم منازل مسکونی خود داشته باشندو دولت نیز خدمات خود را در این زمینه انجام خواهد داد.

گفتنی است جلسه ستاد مدیریت بحران کشور به ریاست رئیس جمهور و با حضور نمایندگان کلیه دستگاه‌های مسئول در خصوص سیل در استان‌ها تشکیل شد همچنین استانداران و سایر مسئولان از طریق ویدئو کنفرانس در حال ارائه گزارش به رئیس جمهور هستند.

  همه مقامات در این حوادث پای کار هستند

رئیس جمهور افزود: همه نیرو‌های دولتی، نیرو‌های مسلح و مقامات دولتی از ابتدای امر پای کار بودند و بعضی‌ها شبانه روز کار می‌کردند و گاهی که نیمه شب تماس می‌گرفتیم مشغول به کار بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: این تلاش‌ها بسیار ارزشمند است و نباید یک عده‌ای در فضای مجازی کار‌هایی انجام بدهند که هم اتهام است و هم مردم را مأیوس می‌کند.

روحانی با اشاره به این که مردم در این شرایط بسیار پرتلاش بودند گفت: این اقدام آن‌ها بسیار ارزشمند است و به معنای وطن دوستی آنهاست.

رئیس جمهور گفت:​ خسارات مادی که بیشتر در بخش‌های زیربنایی کشاورزی و صنعت است ان شاءالله جبران می‌شود و ما در مناطقی شاهد بودیم که داربست‌های قالی را نیز آب گرفته بود و ادامه بافت قالی امکان پذیر نبود.

روحانی افزود: ۱۰ هزار دار قالی در این شرایط قرار گرفت و خسارات بر روی شغل و مسکن و زندگی مردم تأثیرگذار بوده که امیدواریم این خسارت‌ها را جبران کنیم.

رئیس جمهور گفت: در بخش مسکن نیز ان شاءالله بنیاد مسکن وارد می‌شود و همه وزارتخانه‌ها در بخش‌های زیربنایی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

آقای روحانی افزود: امیدواریم این حوادث بر روی قضاوت مردم در خصوص سال ۹۸ تأثیر نگذارد، زیرا خداوند باران رحمت خود را نازل کرده و امیدواریم سال پربرکتی داشته باشیم.

   ۸۴ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود

رضا اردکانیان در جلسه مدیریت بحران کشور گفت: از ۱۷ شهر و ۶۳۵ روستا که بر اثر جاری شدن سیل سیستم آب شرب آن‌ها آسیب دیده است در حال حاضر فقط ۸۴ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و مشکل بقیه شهر‌ها و روستا‌ها برطرف شده است.

وی در ادامه افزود: در بخش آب سه استان گلستان، مازندران و لرستان دچار مشکل شده بودند که تلاش کردیم مشکل برقراری تامین آب شرب آن‌ها تا حد زیادی برطرف شود.

وزیر نیرو گفت: در استان خوزستان سیستم‌های هشدار سیل از سال‌ها پیش مستقر شده است و ما باید اکنون از مدل‌های ریاضی معتبر برای تبدیل بارش به روان‌آب استفاده کنیم، خط قرمز ما جان مردم است و هر نوع بی‌احتیاطی در پایداری سد‌ها می‌تواند مخاطراتی را برای مردم ایجاد کند.

اردکانیان گفت: صبح امروز به سرپرستی معاون آب وزارت نیرو یک تیم عازم اهواز شده تا وضعیت سد‌ها را مانیتورینگ کنند.

وزیر نیرو افزود: در استان‌های گلستان و مازندران شاهد این بودیم که همین مقدار سد‌های کم ما در این مناطق موجب شد تا حد زیادی از خسارات کاسته شود، زیرا سد‌ها نقش مهمی در تسکین سیل دارند و ما دیدیم وقتی که دبی آب ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه بود سد‌ها آن را به ۲۵ متر مکعب در ثانیه تعدیل کردند و این نشان می‌دهد اصلی‌ترین کاربرد سد در کنترل سیلاب است.

وی گفت: باید تلاش کنیم طرح‌های سدسازی و زهکشی را تکمیل کنیم چرا که این طرح‌ها نقش مهمی در کاهش خطرات سیل دارد.

اردکانیان افزود: در سراسر ۲۵ استان کشور که با خطر سیل روبرو هستند آماده‌‍باش کامل داده ایم و هیچ مدیری خارج از حوزه ماموریت خود نیست.

وی گفت: ما در کشور ۷۵۰۰ کیلومتر رودخانه مهم داریم و حفظ حریم رودخانه‌ها و مهندسی رودخانه‌ها را با هماهنگی وزارت کشور دنبال می‌کنیم، طبق قانونی که در سال ۱۳۴۸ برای پیشگیری از خطرات سیل وضع شده حفاظت از شهر‌ها و روستا‌ها در برابر وقوع سیل بعهده وزارت کشور است و هر نوع دخل و تصرف در این حوزه باید با اجازه وزارت کشور انجام شود.

همچنین در پایان جلسه ستاد مدیریت بحران اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از برپایی جلسه هیئت دولت در تاریخ ۷ فروردین ماه با موضوع رسیدگی به خسارات ناشی از سیل و جبران خسارات خبر داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: