اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 31 December 2018
فرمانده سپاه قدس قدس تاکید کرد که عملیات کربلای 4 عملیات فرعی نبود بلکه یک عملیات اصلی بود؛ گرچه به خاطر این‌که ما عملیات کربلای 5 را بلافاصله آغاز کردیم این تصور در دشمن به وجود آمد که عملیات کربلای 4 فرعی بوده است.

سردار سلیمانی: عملیات کربلای ۴ فرعی نبود

به گزارش عصرپرس، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از فرماندهان حاضر در عملیات کربلای 4 صبح روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی در گفتگوي تلفني با برنامه­ حالا حورشید با موضوع «بررسی عملیات کربلای 4 و حواشی آن» با حضور محسن رضایی فرمانده سپاه بر روی آنتن شبکه 3 سیما رفته بود، با ارائه‌ توضیحاتی در مورد عملیات کربلای 4،گفت: عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود، نه فرعی مثل عملیات رمضان که ناموفق بود.

وی افزود: اجرای عملیات کربلای 4، تصمیم شخصی نبود بلکه تصمیم جمعی از فرماندهان بود. در این عملیات، لشکرهای مهم سپاه حضور داشتند و وقتی مشخص شد که امکان عبور وجود ندارد، عملیات متوقف شد.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: عملیات کربلای 5 بسیار پیچیده‌تر از عملیات کربلای 4 بود. تصور دشمن بعد از اینکه ما عملیات کربلای 5 را شروع کردیم و پیروزی بزرگی را که به دست آوردیم و خود را به نزدیک بصره برسانیم، دشمن فکر می‌کرد که عملیات کربلای 4، عملیات فرعی بوده و عملیات اصلی ما کربلای 5 بوده است؛ این تصور در دشمن درست است. اما از دید ما کربلای 4، عملیات اصلی بوده است. دشمن وقتی دید ما کربلای 5 را انجام دادیم و دچار غافلگیری شدید شد، آن وقت­بحث کرد که عملیات کربلای 4، عملیات فریب بوده است.

سلیمانی ادامه داد: هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست؛ ما اگر قرار باشد بحث کنیم، منطق بسیاری ­برای دفاع از دفاع مقدس داریم

سلیمانی با اعتقاد بر این‌که به نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای رضایی برداشت درستی در این زمینه صورت نگرفته است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد موضوع جنگ ادامه داد: جنگ به اندازه کافی برای دفاع از خود استدلال دارد و می‌تواند در هر ذهنی که آگاهی لازم در این زمینه وجود ندارد آگاهی به وجود آورد. در زمان جنگ فرماندهی مقتدری وجود داشت و جنگ تابعی از هیچ جریانی نبود.

وی خاطر نشان کرد: جنگ ما مردمی‌ترین ، معنوی‌ترین و بی نظیر‌ترین جنگ بوده است. هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست. فرمایش امام را دیدید که بعضی‌ها را اعلام کردند که ما جنگ را ادامه دهیم، امام فرمود ما با کسی شوخی نداریم و در تصمیم جدی هستیم.

فرمانده لشکر 41 ثارالله در عملیات کربلای 4، اظهار داشت: نمی‌توان تصمیم‌گیری جنگ را برای لغو یک عملیات بر مبنای تصور اینکه دشمن عملیات را فهمیده را انجام نداد. شما فکر می‌کنید دشمن عملیات آزادسازی خرمشهر را نمی‌دانست،­ فکر می‌کنید نمی‌دانست ما می‌خواهیم عملیات ثامن‌الائمه را انجام دهیم.

محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس نیز دراین برنامه گفت: من دست کسانی را که به خاطر توئیتی که در مورد عملیات کربلای 4  به من انتقاد وارد کردند می‌بوسم و قصد رویارویی با آنها را ندارم. البته از سیاسیونی که در این باره حرف زدند انتظاری ندارم و به آنها می‌گویم آقایان حاشیه سازی نکنید و به درد و معیشت مردم برسید.

وی ادامه داد: هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجهیم که عده‌ای می‌آیند در صحنه ومی‌گویند که عملیات کربلای 4 لورفته و هزاران نفر شهید و مجروح شدند و فرماندهان هیچ توجهی به جان بچه‌های مردم نداشتند.ما دیدیم چه کار کنیم که این قصه هر سال تکرار می‌شود.من یک توئیتی زدم که شما که این همه حرف می‌زنید بیایید این قضیه را از زاویه دیگر نیز نگاه کنید و آن این است که عملیاتی را که انجام دادیم به عملیات فریب تبدیل کردیم و 15 روز بعد درست درهمان منطقه عملیاتی را انجام دادیم.قصدمن این بود که حال که در مورد عملیات کربلای 4 کار کارشناسی و انتقادی انجام می‌شود در مورد جنبه تبدیل این عملیات به عملیات فریب هم بحث شود.اما این حرف مرا طور دیگری برداشت کردند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: