اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 26 November 2016
فیدل کاسترو در سن 90 سالگی درگذشت
کاسترو همواره کوبا را محل رجوع شخصیت‌های انقلابی و ضدامپریالیستی قرار داد. او در طول دوران زمامداری‌اش کوشید حامی قیام‌های ملت‌های جهان سوم بر علیه دیکتاتورهای وابسته به غرب و استعمار خارجی باشد. فیدل کاسترو برای بسیاری از مبارزان جهان چهر‌ه‌ای اسطوره‌ای و الهام‌بخش به شمار می‌آمد.

سرویس سیاسی عصرپرس: خبر کوتاه بود. کاسترو درگذشت. رهبر انقلاب کمونیستی کوبا از سال 1959 که قدرت را از دیکتاتور وقت گرفت و با همراهی یاران دیگرش مانند چه‌گوارا و رائول کاسترو صنایع کشور را ملی اعلام کرد و آرمان‌های سوسیالیستی را در این کشور پیاده کرد، رهبر بلامنازع کوبا و چهره‌ اصلی انقلاب‌های کمونیستی مبتنی بر جنگ‌های چریکی شد.

پایان اسطوره‌ کمونیسم آمریکای لاتین

کاسترو همواره کوبا را محل رجوع شخصیت‌های انقلابی و ضدامپریالیستی قرار داد. او در طول دوران زمامداری‌اش کوشید حامی قیام‌های ملت‌های جهان سوم بر علیه دیکتاتورهای وابسته به غرب و استعمار خارجی باشد. فیدل کاسترو برای بسیاری از مبارزان جهان چهر‌ه‌ای اسطوره‌ای و الهام‌بخش به شمار می‌آمد. از چهر‌ه‌های سیاسی و فرهنگی تا ورزشی به دیدارش می‌رفتند. 

پایان اسطوره‌ کمونیسم آمریکای لاتین

شاید بزرگترین رویداد تاریخی جنگ‌های چریکی برخورد این چهر‌ه جنگجوی آمریکای لاتین در سال 1955 با دیگر قهرمان جنگ‌های چریکی، ارنستو چه‌گوارا باشد. کسی که محبوبیتش فراگیر شد و حتی پیش از گره خوردن با فرهنگ عامه، نماد مبارزه علیه وضع موجود و نظام طبقاتی شده بود.

پایان اسطوره‌ کمونیسم آمریکای لاتین

کاسترو در سال 2008 قدرت را به برادرش رائول منتقل کرد و از آن سپس کمتر در انظار بیرونی پدیدار شد. تصویر این چریک پیر که همواره با سیگار برگی بر لب در نظرها نشسته بود از آن سال به بعد با لباس خانگی و ورزشی دیده شد. حکومت کاسترو تلفیقی از آرمان‌های ملی‌گرایانه آمریکای لاتین با اندیشه‌های سیوسیالیستی و انسان‌دوستانه بود. او صادقانه کوشید کشورش را از دست باتیستا و شرکا که از سوی سی‌آی‌ای به شدت حمایت می‌‌شدند نجات دهد و با فقر و بیچارگی مردم مبارزه کند.

پایان اسطوره‌ کمونیسم آمریکای لاتین

شواهد نیز گواه این موضوع است که وضعیت معیشت مردمان کوبای پس از انقلاب، به مراتب بهتر شده بود. آموزش و بهداشت فراگیر و ثروت برابر میان همه توزیع شد. اما با سقوط شوروی و تحریم‌های عجیب و غریب آمریکا بر این کشور کوچک همسایه‌اش و تاکید بیش از حد بر خلوص اندیشه‌های سوسیالیستی، جامعه کوبا پیشرفت چندانی نکرد و تصویر دهه 50 و 60میلادی همواره بر آن نقش بست. حزب کمونیست زمامدار بی‌چون و چرای کشور شد و فعالیت سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی مستقل از دولت ممنوع شد. با این توصیف جامعه کوبا به رخوت کمونیستی فرو رفت. شرایطی که رائول کاسترو می‌کوشد برطرف کند.

پایان اسطوره‌ کمونیسم آمریکای لاتین

فیدل کاستر 90 سال زیست و معنای کامل وحدت اندیشه و عمل کمونیستی بود. او هم مانند دیگر اسطوره‌های سیاسی این جهان، از این جهان رفت و تاریخ پر فراز و نشیبش به پایان رسید. مردم کوبا و آمریکای لاتین با او وداع پرسپاسی کردند.

پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: