اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 23 December 2018
تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا که از روز شنبه آغاز شد تهدید دیگری به فهرست طولانی خطرات موجود علیه اقتصاد این کشور افزوده است و به پیش بینی موسسه اس اند پی گلوبال این تعطیلی هر هفته یک میلیارد و 200میلیون دلار خسارت وارد می کند.

تعطیلی دولت آمریکا هر هفته1.2میلیارد دلار خسارت وارد می کندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از آسوشیتدپرس، سقوط مداوم بازار سهام، افزایش هرج و مرج در دولت ترامپ، افزایش نرخ سود ، جنگ تجاری آمریکا با چین و کاهش رشد جهانی اقتصاد در مجموع تهدیدها برای اقتصاد آمریکا را افزایش داده اند.

'گریگوری داکو' اقتصاددان در موسسه آکسفورد می گوید اکنون بازارها و سرمایه گذارها شرایط را به سوی فضای رکود اقتصادی ارزیابی می کنند.

بازارهای مالی روز پنجشنبه با تهدید دونالد ترامپ برای تعطیلی دولت در صورت تامین نشدن اعتبار دیوار مرزی با مکزیک، دستخوش ناآرامی شدند. این تهدید روز شنبه به واقعیت پیوست و ترامپ روز جمعه هشدار داد که تعطیلی'بسیار طولانی' خواهد بود.

در همین حال چاک شومر رهبر اقلیت های دمکرات در مجلس سنا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که این لایحه به زودی از سوی سنا با ادامه این روند تصویب نخواهد شد.

علامت های حاکی از کارکرد ناقص در دولت ترامپ با استعفای جیمزمتیس وزیر دفاع در اعتراض به تصمیم برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه افزایش یافت.

آسوشیتدپرس در ادامه از هرج و مرج در دولت آمریکا،کاهش ارزش سهام، جنگ تجاری، افزایش نرخ سود بانک مرکزی و کاهش رشد جهانی به عنوان تهدیدهای پیش رو برای اقتصاد آمریکا نام برد و افزود: چگونگی پاسخ دادن بازارها و مقامات دولتی به این خطرات تعیین خواهد کرد که آیا اقتصاد آمریکا وارد رکورد خواهد شد یا خیر؟.

هرج و مرج در دولت

آسوشیتدپرس نوشت: ترامپ با تحقیقات درباره مداخله روسیه درانتخابات سال 2016 رو به رو است که به اتهاماتی علیه برخی از افراد مورد اعتماد او منجر شده است. در همین حال شماری از مقامات استعفا داده اند. در این میان خود ترامپ نیز تعطیلی دولت را پیش برده است.

این تعطیلی حتی اگر مدتی طول بکشد، بعید است که لطمه زیادی به رشد اقتصادی وارد کند، زیرا 75 درصد از دولت هنوز تامین اعتبار می شود. موسسه رتبه بندی جهانی 'اس اند پی گلوبال' برآورد می کند که هر هفته تعطیلی دولت مبلغ 1.2 میلیارد دلار را از تولید ناخالص داخلی آمریکا کم می کند. با این حال مشکل این است که دولت ترامپ ظاهرا تمایلی به همکاری با اکثریت دمکرات در مجلس جدید ندارد.

'لوئیس الکساندر' اقتصاددان موسسه 'نومورا' می گوید در این شرایط حمایت دولتی از طریق هزینه بیش از درآمد (deficit spending) که در سال جاری موجب تقویت اقتصاد آمریکا شد احتمالا در سال 2019از بین خواهد رفت.

براساس این گزارش، بخش هایی ازدولت فدرال آمریکا از اولین دقایق روز شنبه 22دسامبر برابر با 1 دی ماه به دنبال اختلاف دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و کنگره در باره بودجه تعطیل شد.

برای سومین بار است که بخش هایی از دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ تعطیل می شود.

ادامه این اختلاف بین دمکرات ها درسنا وشخص رئیس جمهوری موجب شد تاپرسنل شاغل در وزارتخانه های آمریکا همچون خارجه، امنیت داخلی، دادگستری و کشور با مشکل مواجه شده و بخش هایی از آن ها نیمه تعطیل شود.

بنابراعلام کمیته تخصیص بودجه سنا، تعطیلی دولت فدرال 420هزارپرسنل دولت از جمله 41هزار نیروی پلیس را بدون دستمزد برسرکار می کشد.

اگر روند تعطیلی ها ادامه پیدا کند، اقتصاد آمریکا به اندازه بودجه 5 میلیاردی که مورد درخواست ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک جهت جلوگیری از ورود مهاجران بوده ودمکرات ها با آن مخالفند، ضرر خواهد کرد.

ترامپ درلایحه بودجه سال 2019 آمریکا برای ساخت دیوار در مرز مکزیک خواستار اختصاص بودجه 5 میلیارد دلاری می باشد که درمجلس نمایندگان که فعلا اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان بوده، با موافقت روبرو شده است، اما در مجلس سنا نیاز به 60 رای از 100رای نماینده ها را دارد. جمهوریخواهان درمجلس سنا دارای 51 کرسی هستند و دمکرات ها گفته اند که به این لایحه رای نخواهند داد.عدم توافق بین دولت و کنگره باعث تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا شده است.

دولت آمریکا در چهار دهه گذسته 22 بار تعطیل شده است

دولت آمریکا از زمان اعمال قانون نظارت بر هزینه بودجه رئیس جمهوری به سال 1976تاکنون 22بار تعطیل شده که بیشترین تعطیلی دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر و طولانی ترین دوره تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رخ داد.

نخستین تعطیلی دولت فدرال با اعمال قانون جدید در زمان ریاست جمهوری جرالد فورد از 30 سپتامبر تا 10اکتبر 1976 به مدت 10 روز رخ داد.

در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر بین سال های 1977 تا 1979دولت فدرال پنج بار و در مجموع 56 روز تعطیل شد.

در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان دولت فدرال هشت بار بین سال های 1981تا 1987 تعطیل شد که در مجموع این تعطیلی دولت 14روز بود.

تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری جرج اچ. دبلیو بوش (پدر) تنها یک بار و به مدت پنج روز در نوامبر 1995 رخ داد.

طولانی ترین مدت تعطیلی در دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون و در پی اختلاف وی با جمهوریخواهان کنگره رخ داد.

نخستین تعطیلی دولت در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بین 13تا 19 نوامبر 1995 به مدت پنج روز و دومین آن از از 15 دسامبر1995 تا 6 ژانویه 1996به مدت 21 روز تمام بود.

درزمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز یکبار و به مدت 16 روز از 30 سپتامبر تا 17 اکتبر 2013 تعطیلی دولت بر سر بودجه بیمه درمانی معروف به 'بیمه درمانی اوباما' روی داد.



نام:
ایمیل:
* نظر: