اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - 16 August 2015
بهبود اوضاع صنعت برق در شرایط پساتحریم
مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران، با اظهار امیدواری نسبت به بهبود اوضاع صنعت برق در شرایط پساتحریم از اعلام آمادگی حدود 30 کشور برای حضور در بازار برق ایران و سرمایه‌گذاری در قسمت‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه، انتقال تکنولوژی خبر داد.

سیدزمان حسینی با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها و اعلام آمادگی حدود 30 کشور برای حضور در بازار ایران و سرمایه‌گذاری در قسمت‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه، انتقال تکنولوژی، افزود : وقتی شرایط اقتصادی بهتر شود اثرات مثبتی بر صنعت برق خواهد داشت. با ورود سرمایه‌گذاران به کشور توجه خاصی به تولید داخلی خواهیم داشت و تولید داخل اولویت اول است اما همزمان با انتقال فناوری واستفاده از منابع مالی خارجی به ناچار در برخی موارد محصولات خارجی را وارد می کنیم.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران، در نشست خبری با بیان اینکه سال 94 به لحاظ اقتصادی و سیاسی سال خاصی بوده، به پروژه‌ها دردست اجرا اشاره و تصریح کرد: برای سال 94، 67 پروژه توسعه و اصلاح با اعتبار 218 میلیارد تومان در دست اجرا داریم که عمده این پروژه‌ها مثل نیروگاه فیروزکوه و پرند قبل از زمان پیک وارد مدار شده‌اند و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود: صنعت برق تهران قبل از پیک مصرف سال 1394 کار سرویس، تعمیر و نگهداری را تا آنجایی که در توان داشت انجام داد.

حسینی پیک مصرف برق را در سال جاری 8989 مگاوات اعلام کرد که نسبت به سال گذشته که این رقم 8962 بوده سه صدم درصد رشد داشته که البته پیش‌بینی ما رشد 500 مگاواتی بوده‌است.

حسینی اظهار داشت: با وجود متفاوت بودن شرایط طی سال جاری برق تهران قبل از زمان پیک اقدامات مربوط به سرویس،‌ تعمیر، ‌نگه‌داری را انجام داده ‌است.

وی با بیان اینکه زمان پیک تابستان سال جاری با سال 93 متفاوت بوده‌‌است، افزود: در سال جاری اواخر خرداد و اوایل بیشترین گرما و مصرف برق را داشته‌ایم که به طوری که در دهم تیرماه پیک مصرف برق به 8989 مگاوات رسید البته باید در نظر داشت که احتمال افزایش گرما و رشد مصرف برق را در اواخر مرداد و اوایل شهریورماه نیز داشته‌باشیم.

حسینی میزان خاموشی سال جاری برای هر مشترک را نیز 35صدم دقیقه اعلام کرد در حالی که در سال گذشته خاموشی هر مشترک 53 صدم دقیقه بوده‌است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران سال 95 را نیز به لحاظ اقتصادی و سیاسی خاص دانست و گفت: برای سال آتی نیز برنامه‌هایی از جمله تعمیرات را در نظر گرفته‌ایم چرا که با توجه به لغو تحریم‌ها پیش‌بینی بهبود در شرایط اقتصادی می‌رود که به این ترتیب مراکز تولیدی فعال شده و به تبع آن نیز مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد لذا اقداماتی انجام می‌شود که بتوانیم سال 95 را در شرایط خوبی پشت‌سر بگذاریم.

وی همچنین به عبور از زمان پیک تابستان سال جاری با همکاری مشترکین اشاره و اظهار داشت: همکاری‌هایی که مشترکین داشته و اقداماتی که از جانب برق منطقه‌ای و توزیع برق تهران انجام شد باعث شد که با کمترین خاموشی از زمان پیک مصرف برق عبور کنیم.

حسینی با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها و اعلام آمادگی حدود 30 کشور برای حضور در بازار ایران و سرمایه‌گذاری در قسمت‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه، انتقال تکنولوژی، افزود : وقتی شرایط اقتصادی بهتر شود اثرات مثبتی بر صنعت برق خواهد داشت. با ورود سرمایه‌گذاران به کشور توجه خاصی به تولید داخلی خواهیم داشت و تولید داخل اولویت اول است اما همزمان با انتقال فناوری واستفاده از منابع مالی خارجی به ناچار در برخی موارد محصولات خارجی را وارد می کنیم.

وی اظهار داشت: در مذاکراتی که با کشورهای خارجی تاکنون داشته و در آینده نیز خواهیم داشت توجه به تولید داخل را در اولویت خود قرار داده‌ایم اما در برخی موارد نیز نیاز داریم که تجهیزات و تکنولوژی را وارد کشور کنیم.

وی پروژه‌هایی را که قرار است با مشارکت کشورهای خارجی انجام شود مربوط به نیروگاه تولید پراکنده، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی عنوان کرد که با سیاست دولت و وزارت نیرو اجرایی خواهد شد.

وی درباره ساخت نیروگاه‌ها نیز گفت: ساخت نیروگاه‌ها به عهده بخش خصوصی است و دولت اجازه ندارد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند مگر در موارد خیلی خاص و با برداشته شدن تحریم ها نیز ساخت نیروگاه و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی نیز به عهده بخش خصوصی خواهد بود.

سید زمان حسینی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت برق 400 هزار مسکن مهر در محدوده برق منطقه‌ای تهران به این شرکت ابلاغ شده است، افزود: حدود 60 تا 70 درصد برق واحدهای مسکونی مسکن مهر که تا کنون به بهره‌برداری رسیده، تامین شده است.

وی ادامه داد: ما فقط تا این حد توانستیم از اعتبارات داخلی برای برق‌رسانی به واحدهای مسکن مهر استفاده کنیم اما با ظرفیت امکاناتی که در دست داریم ادامه کار میسر نیست و باید نقدینگی و اعتبار جدید در اختیارمان قرار داده شود.

حسینی خاطر نشان کرد: 400 میلیارد تومان برای تامین زیرساخت برق مسکن مهر در استان‌های محدوده برق منطقه‌ای تهران (تهران ، البرز و قم) نیاز است که یک سوم تخصیص این اعتبار باید از جانب بخش اجرایی یک سوم استانداری و یک سوم را نیز دولت باید تخصیص دهد و دولت باید تشخیص دهد که در حال حاضر آنچه مربوط به وزارت نیرو می‌شود 70 تا 80 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران مشکل تامین زیرساخت‌های مسکن مهر به مسائل اقتصادی باز می‌گردد و مسئولین نیز آن را مورد تایید قرار داده‌اند اما حقیقت این است که 400 میلیارد تومان باید در بودجه پیش‌بینی شود و ما نیز این مسئله را به استانداری‌های تهران، البرز و قم اعلام کردیم که برای ادامه کار باید مسائل مالی و بودجه‌ای حل شود.

وی همچنین به پروژه‌های مربوط به هفته دولت اشاره و اظهار داشت: 67 پروژه توسعه،‌ اصلاح و بهینه‌سازی را تعریف کرده‌ایم که برای این تعداد پروژه 280 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

دراین نشست همچنین قربان‌علی فلاح، معاون بهره‌برداری برق‌ منطقه‌ای، تعارض سازمانی را مهم‌ترین مشکل برق منطقه‌ای در پایتخت دانست و گفت: برای خدمات‌رسانی به تهران با پیچیدگی سازمان‌ها روبرو هستیم و مهم‌ترین مشکل ما تعارض است که تداوم و سرعت برق‌رسانی نیز از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ضمن اینکه مجبوریم سطح برق‌رسانی در این شهر را به سایر کشورها برسانیم.

وی تصریح کرد: در منطقه تهران 7 میلیون و 810 هزار مشترک را برق‌رسانی می‌کند که از این میزان 24.63 درصد از مشترکین در حوزه برق تهران قرار دارد

وی زمان پیک بار را در سال جاری 89- 89 مگابات اعلام کرد که این میزان پیک در تهران نسبت به کل کشور 18.31درصد بوده است.

وی ادامه داد: ما 292 پست انتقال و توزیع داریم که 17 پست مربوط به انتقال و مابقی مربوط به شبکه فوق توزیع است که از این میزان 13.85 پست فوق توزیع در شبکه برق تهران وجود دارد.

فلاح با اشاره به اینکه شرایط برق‌رسانی به تهران به دلیل وجود مراکز حساس و حیاتی کشور ویژگی‌ خاصی دارد تصریح کرد: وی همچنین گفت: پیچیدگی و فرسودگی شبکه نیز از مهم ترین مشکلات ما در این محدوده از برق منطقه‌ای است چرا که کهن‌ترین شبکه برق کشور مربوط به شهر تهران است.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته 7032 مورد تعمیرات داشته‌ایم که پیچیدگی‌ها باعث شده که نتوانیم تعمیرات را به موقع انجام دهیم اما با این وجود 93 درصد تعمیرات انجام شده.

فلاح ادامه داد: برای 53 مورد تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی شده که 48 مورد یعنی 93 درصد انجام شده است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده جهت عبور از زمان پیک مصرف برق اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در این خصوص حرص درختان است چرا که اگر به موقع انجام نشود با اولین طوفان و حادثه دچار قطعی برق می‌شویم. لذا شاخه‌زنی درختان یکی از معضلات بهره‌برداری است اما در حال حاضر با ارتباطاتی که با شهرداری‌ها داشته‌ایم مسئله شاخه‌زنی درخت‌ها و در نظر گرفتن استانداردها حل شده و در سال جاری با وقوع طوفان قطعی به حداقل رسید. به طوری که از خاموشی 790 هزار مشترک جلوگیری شد.

وی ادامه داد: ما برای بهینه‌سازی 30 میلیارد تومان بودجه نیاز داشتیم که علی‌رغم مشکلات نقدینگی 50 درصد آن جذب شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: