اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 19 November 2018
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: 72 میلیون ایرانی در سطح کشور تشکیل پرونده الکترونیک داده‌اند که 52 میلیون نفر حداقل از یک خدمت برخوردار شده اند و در شهر کرمان به عنوان پایلوت در بخش بیمه تامین اجتماعی نسخه نویسی الکترونیک آغاز شده است. 
آغاز نسخه نویسی الکترونیکی در کرمان 
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: 6 و نیم میلیون نفر در سطح کشور دچار فشار خون هستند که خود آنها نیز مطلع نیستند که با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت با ارائه خدمات می توان از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد.

حریرچی درباره خدمات پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز گفت: در حال حاضر بیش از 52 میلیون نفر، حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک ‏سلامت گرفته اند و اطلاعات آنها ثبت شده است.‏

معاون وزیر بهداشت گفت: مردم به مراکز ‏بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و پرونده الکترونیک خود را تشکیل بدهند. نسخه نویسی الکترونیک نیز در برخی بیمه‌ها از جمله ‏بیمه‌های تامین اجتماعی آغاز شده و در استان کرمان نیز توسط بیمه سلامت در حال انجام است.‏

وی در ادامه با بیان اینکه جلوگیری از تخلفات تعرفه‌ای پزشکی مورد توجه است، گفت: البته اکثر پزشکان و بیمارستان‌ها این ‏موضوع را رعایت می‌کنند. هرگونه دریافت خارج از تعرفه‌های مصوب و صورتحساب رسمی بیمارستان یا فاکتور داروخانه، کاملا ‏غیرقانونی است. همچنین هرگونه اعزام بیمار به خارج از بیمارستان چه در بیمارستان‌های دولتی و چه در بیمارستان‌های خصوصی و ‏خیریه و نیروهای مسلح ممنوع است و باید از این اتفاق جلوگیری شود. مردم نیز هرگونه تخلف را به سامانه 190 که 24 ساعته ‏پاسخگو است گزارش بدهند.‏

وی ادامه داد: مردم از سامانه 190 می‌توانند درباره موجود بودن دارو در داروخانه‌ها نیز سوال کنند. به دلیل نیاز به کنترل بیشتر ‏دارو، برخی داروهای خاص در بعضی داروخانه‌های دولتی یا داروخانه‌های بزرگ توزیع می‌شود. البته متوجه هستیم این موضوع ‏برای مردم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، اما از مردم می‌خواهیم همکاری بیشتری با وزارت بهداشت داشته باشند تا کمبودهای ‏دارویی را در مقطع کنونی نیز پشت سر بگذاریم.‏

حریرچی درباره نظام ارجاع نیز اظهار داشت: در استان گلستان و گیلان وضعیت خوبی از نظر نظام ارجاع وجود دارد.‏

ذخیره سازی 2 سال دارو در سطح کشور 

وی در ادامه با اشاره به اینکه 2تا 6 سال ذخایر دارویی کشور انجام شده است، گفت: علی رغم مشکلاتی که دشمنان کشور در رابطه با تامین دارو انجام داده اند وزارت بهداشت توانسته است میزان 2 تا6 سال ذخیره دارویی انجام دهد و طبق آمار های  آبان ماه سال جاری زیر 1 درصد از بازار، موجودی دارو کم بوده که نرم جهانی تا نیم درصد شرایط عادی است .

تخصیص 3/5 میلیون دلار به دارو در سطح کشور 

حریرچی ادامه داد: مردم در مورد تامین دارو نگران نباشند چرا که از 3 و نیم میلیون دلار اختصاص به دارو 3 میلیون دلار آن  تخصیص داده شده و اقدامات خوبی برای جلوگیری از فشارها به مردم انجام شده است.

وی درادامه با تاکید براینکه مردم به دارو های داخلی اطمینان کنند، گفت: طبق قانون دارو های تولید داخل مشابه آن را از خارج وارد نمی کنیم و مردم برای دارو های قاشق هزینه نکند .

برنامه فرمول یک و ماجرای کودک بیمار

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برنامه فرمول یک و ماجرای کودک بیماری که به این برنامه برده شده بود، بیان ‏کرد: در برخی موارد، بعضی از افراد در برنامه‌های زنده کار از دستشان در می‌رود. باید اجازه بدهند کارهای مربوط به سلامت ‏مردم را وزارت بهداشت انجام بدهد. حمایت از بیماران نیز بر عهده وزارت بهداشت و سازمان‌های خیریه است. در این مورد خاص ‏نیز مشخص شد که اولا حمایت 90 درصدی از طرف وزارت بهداشت از نظر هزینه‌ها انجام شده بود. بقیه هزینه‌ها نیز توسط موسسه ‏محک پرداخت شده بود.‏

وی افزود: این تجربه نشان داد که برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای و تبلیغاتی، نتیجه ندارد و گاهی باعث عدم درک درست مطلب و تغییر ‏اصل موضوع می‌شود. مطالبی که اخیرا در این رابطه گفته می‌شود به اشتباه های گذشته اشاره می‌کند و وزارت بهداشت نیز بدون وقفه ‏در این زمینه کارهای خود را انجام می‌دهد.‏


تورم حوزه سلامت نصف تورم عمومی است 

سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص موضوع کنترل تورم هزینه های سلامت از سال ۹۶ تا کنون، گفت: با اقدامات انجام شده، ۹ ماه متوالی است که تورم حوزه سلامت از تورم عمومی جامعه به میزان معنی دار و کاملا واضحی پایین ‌تر است.

وی افزود: تورم حوزه سلامت که در ربع قرن گذشته ۴۰ درصد به طور متوسط از تورم عمومی جامعه بیشتر بوده است، در سال ۹۶ تقریبا به سطوح مشابه تورم عمومی جامعه کاهش پیدا کرد.

حریرچی گفت: از آبان ۹۶ روند نزولی تورم سلامت شدت بیشتری پیدا کرد و در دوره ۹ ماهه بهمن ۹۶ تا مهر ۹۷ هر ماه نرخ تورم سلامت از تورم عمومی کشور کمتر بوده است. در مهرماه امسال تورم عمومی ماهانه بهداشت و درمان ۲.۲ درصد در مقابل ۴.۶ درصد تورم عمومی بر اساس اعلام بانک مرکزی بوده است (کمتر از نصف) و تورم سلامت مهرماه نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱۹.۱ درصد است که تقریبا نصف تورم ۳۶ درصدی عمومی کشور در یک سال منتهی به آخر مهر ماه است.

وی ادامه داد: ممکن است با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم و گرانی، این موفقیت بسیار بزرگ از لحاظ ذهنی ملموس نباشد و نیز ممکن است گفته شود که تورم حوزه سلامت روند معمول خود را داشته است و در مقابل تورم عمومی که افزایش پیدا کرده است، کمتر خود را نشان می دهد.

حریرچی افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ و نیز نیمه اول دهه ۷۰ که تورم عمومی به صورت شدیدی افزایش پیدا کرد، تورم بخش سلامت به طور واضحی بیشتر از تورم عمومی بوده است که اقدامات وزارت بهداشت و همکاری جامعه پزشکی و تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و ملزومات پزشکی مانع تکرار این موضوع و جلوگیری از فشار بر مردم شد.

وی گفت: سیاست واضح و قطعی دولت و وزارت بهداشت در شرایط تورمی کنونی که قدرت خرید خانوارها خصوصا در مورد هزینه های خوراکی و مسکن دچار محدودیت است، کنترل قیمت در حوزه سلامت و جلوگیری از هرگونه فشار مضاعف به مردم عزیز و بیماران محترم بوده و خواهد بود.

حریرچی ادامه داد: بنده از جامعه پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری و پیراپزشکی و نیز تامین کنندگان ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی که علی رغم افزایش هزینه ها در تعامل خوب با دولت و وزارت بهداشت و بیمه ها و با رعایت شرایط اقتصادی مردم با تعرفه های قانونی به خدمت رسانی مشغول هستند، تشکر می‌کنم. البته افزایش هزینه‌های پشتیبانی سایر هزینه‌ها، اصلاح تعرفه بعضی خدمات مثل هتلینگ بیمارستان‌ها را ضروری می‌کند که شورای عالی بیمه در این زمینه پیشنهاد و مصوبه داشته است.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه جامع بیمارستانی میزان فرسودگی کل تخت ها از 73 درصد به 45 درصد در سطح کشور رسید و در تهران از 87 درصد به 66 درصدد کاهش یافته که درصورت جایگزینی بیمارستان های جدید در سال 99  در کل کشور به 30 درصدد و تهران 38 درصد خواهد رسید.

کودک آزاری و آزار های جنسی بیشتر از اقدام آشنايان حاصل می شود 


وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در خصوص تبعات روانی کودک آزاری چه اقدامات پیشگیرانه ای انجام داده است، گفت:  آموزش از درون خانواده، مدرسه و دانشگاه ها نهادینه می شود و حوزه سلامت در زمینه سلامت روان اقدامات متعددی را چه مستقیم و چه غیر مستقیم و به صورت غربالگری انجام میدهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کودک آزاری و آزار های جنسی بیشتر از اقدام آشنايان حاصل می شود تا افراد خارج از خانواده، افزود: افرادی که زمینه خشونت دارند را مورد درمان قرار داده و با مشاوره پاسخگوی درمان روانی افراد هستیم و علاوه بر آن نیز از طریق بیمارستان ها کودکان که مورداشاره قرار گرفته باشند گزارش شده و اقدامات پیشگیرانه انجام می شود. 

واکنش به اختصاص ارز نیمایی به دخانیات

وی در پاسخ به سوالی درباره اختصاص ارز نیمایی به محصولات دخانیات گفت: در این زمینه اعتراض شدیدی کردیم. از نظر ‏وزارت بهداشت، اختصاص حتی یک ریال تسهیلات به دخانیات ضرر دارد. اعتراض وزارت بهداشت در این زمینه انجام شده و از ‏نظر ما هیچ ارزی نباید به دخانیات اختصاص پیدا کند.‏

حریرچی درباره قیمت دخانیات نیز اظهار داشت: اقدامات مهمی درباره افزایش مالیات در زمینه دخانیات طی یکی دو سال گذشته انجام ‏شد، اما همچنان قیمت دخانیات در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است. مهمترین عاملی که می‌توان در زمینه سیگار انجام داد و ‏مصرف آن را کم کرد، افزایش قیمت است. اکثر افراد از دوران نوجوانی شروع به سیگار کشیدن می‌کنند. باید توجه کرد که ‏نوجوانان به علت محدودیت مالی نمی‌توانند سیگار با قیمت بالا بخرند. از طرفی دخانیات در خانواده‌های فقیر بخش زیادی از ‏هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد. هر چند آموزش و فرهنگ سازی نیز در کاهش مصرف دخانیات مهم است، اما هیچ کدام به اندازه افزایش قیمت مهم نیست.‏


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: