اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - 09 September 2018
محمدجواد آذری جهرمی امروز و به طور زنده درباره موضوع امضاهای طلایی و دولت الکترونیکی صحبت کرد.

شفاف‌سازی وزیر ارتباطات درباره امضاهای طلایی

به گزارش عصرپرس، چندی پیش وزیر ارتباطات گفته بود که آماده‌ام اگر سیمای ملی وقت کافی دهد، به تشریح فرآیندهای مافیاپرور و امضاهای طلایی فسادزا پرداخته و برای مردم توضیح دهم، چگونه دولت الکترونیکی راهکاری برای جلوگیری از فساد است و چرا دولت الکترونیکی آن گونه که باید پیش نمی‌رود.

آذری جهرمی همچنین تصریح کرده بود باید اژدهای هفت سر فساد را با همه ۱۳۰۰ امضای طلایی‌اش، به مسلخ برد. در کنار برخورد با مُفسد، این تنها راه باقی مانده برای اصلاح فرآیندهای فسادزاست؛ انباشت پرونده در دستگاه قضا و انتظار برخورد سخت، بعنوان تنها راه مبارزه با فساد، نه منطقی است و نه نتیجه مطلوب خواهد داشت.

وی همچنین روز گذشته گفته بود ریشه مشکلات اقتصادی امروز کشور در دو محور فشارهای آمریکا و مشکلات داخلی است. راه عبور از مشکلات داخلی شفاف‌سازی و اجرای دولت الکترونیکی است. چرا باید ارز ناشی از صادرات دولتی‌ها و خصولتی‌ها دیر به دست واردکنندگان برسد؟ صحبتهای امروز حجّت را بر همه دستگاه‌ها تمام کرد.

 قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : در موضوع واردات تلفن همراه همه چیز شفاف و مشخص است و واردات قاچاق را به صفر رسانده ایم.

 محمد جواد آذری جهرمی در برنامه زنده حالا خورشید تاکید کرد : شفافیت و دسترسی به گردش آزاد اطلاعات تنها راه مبارزه با قاچاق است.

آذری جهرمی ادامه داد: 9 و 2 دهم میلیارد یورو ارز اختصاص پیدا کرد و واردات انجام شد اما اینکه به چه قیمت هایی فروخته اند باید بررسی شود و تنها پرونده ای که حالا در دست پیگیری است به موضوع واردات تلفن همراه اختصاص دارد چون همه چیز شفاف و تا نقطه انتها مشخص است که چه کسی چه کاری انجام داده و پرونده نیز تا دو هفته برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع می شود اما چرا در عرصه های دیگر شاهد این اتفاق نیستیم؟ چون شفاف نیست.

وزیر ارتباطات درباره شفاف سازی و گردش آزاد اطلاعات افزود: سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات سامانه خوبی است و البته در گام اول قرار دارد و به ترمیم، ممارست و شفاف بودن نیاز است.

وی گفت: در حقیقت شفاف بودن برای همه دشوار است اما این قانون، قانونی است که زیرساخت فنی آن را ما فراهم کرده ایم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در آن مسئولیت دارد و گام ها خوبی دولت برداشته است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد : دولت سوالات متعددی را از بخش های دولتی پرسیده است که بخشی جواب داده اند و بخشی هم هنوز عادت به پاسخ دادن ندارند البته بنده در مجموعه خودم نیز با این چالش مواجه هستم، سوالاتی را از زیرمجموعه ام می پرسم که هنوز بی جواب مانده که البته می گویند نباید قرارداد فیمابین مناقصات را مطرح کنیم چون محرمانه است اما این مسئله با گردش آزاد اطلاعات منافات دارد.

آذری جهرمی ادامه داد: شفافیت یک شبه محقق نمی شود و اگر فکر می کنیم همین که اراده کنیم شفاف سازی انجام می شود کلمه اشتباهی است و پایدار هم نخواهد بود و این مسیر ؛ فرآیند، گزارش، پیگیری و ممارست می خواهد.

وی افزود: بنده سوالات در مجموعه خودم را پیگیری کردم و دیدم که برای ما درصد پاسخ به سوالات قابل توجه نیست یعنی ما تا امروز 67 درصد به سوالات پاسخ داده ایم اما برای حل این مسئله در وزارت ارتباطات تعاریفی را مطرح کردیم که با چه مکانیزمی به این سوالات پاسخ داده شود؟

آذری جهرمی درباره دلایل عدم افشای قراردادهای مناقصه گفت: برخی این سوال از بنده می پرسند که پهنای باند اینترنت را چقدر می خرید و چقدر می فروشید؟ آن فردی که این کار را انجام می دهد می داند پشت ماجرا چیست؟ ولی من اصرار کردم که به همین سوال هم پاسخ بدهید و دلیل بیاورید چون اشکالی ندارد مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است و همین اصرارها باعث اصلاح امور می شود.

وزیر ارتباطات درباره دولت الکترونیک تصریح کرد: ما یک پروژه داریم مردم همه می شناسند (ثبت اصالت تلفن همراه) و پیش از این 95 درصد تلفن های همراه وارداتی که قاچاق بود اما حالا این مسیر تغییر کرده، پس ما اراده کردیم و توانستیم با اتصال سه دستگاه ، قاچاق گوشی تلفن همراه را به صفر برسانیم.

وی گفت: این روزها در بازار ارز تلاطم ایجاد شده، پوشک گران شده و ربطی هم به قاچاق ندارد بلکه باید فرآیند توزیع ارز بررسی شود.

وزیر ارتباطات گفت : برخی می خواهند به این شفافیت بد و بیراه بگویند مثلا می گویند مرگ بر شفافیت و در کنار آن می گویند دیدید گوشی گران شد کار آذری جهرمی بود؟

وی تصریح کرد : برخی با شفاف سازی مقابله می کنند اما شفاف سازی مزیت های بیشماری دارد در کشور ما امروز قیمت گازوئیل سهمیه ای 300 تومان و نرخ آزاد آن 600 تومان است اما در مبادی ورودی مرزی همین گازوئیل از 6 تا 8 هزار تومان به فروش می رسد حالا داستان چیست؟ یک سیستم سالمی وجود داشت که سوخت را با کارت توزیع می کرد برنامه ای را وزارت راه و وزارت نفت طراحی کردند که سوخت را بر اساس پیمایش کامیون عرضه کنند و در کنار آن دو الی سه سامانه را به هم متصل کردند که با اجرای این طرح 76 هزار کارت سوخت در یک روز سوزانده شد و یک اعتراض هم دریافت نکردند.

آذری جهرمی تاکید کرد: همین مراقبت در عرضه سوخت به منزله مقابله با 6 و 4 دهم میلیارد لیتر سوخت قاچاق است که اگر این عدد را ضرب در قیمت سوخت کنید ببینید به چه عددی می رسید این یعنی اجرای دولت الکترونیک و مقابله با قاچاق.

  67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای توسعه دولت الکترونیک باید زیرساخت ها ایجاد شود و در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم.

 محمدجواد آذری جهرمی افزود: هنوز راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد و من همین جا یک راهکارم این است که فرایند گرفتن مجوز برای مردم کوتاه شود، به عنوان مثال کسی که می خواهد مجوز استخر آبزی پروری دریافت کند باید بیش از 50 استعلام مجوز بگیرد و دو سال طول می کشد تا مجوز متقاضی صادر شود و این در صورتی است که با 15 دقیقه هم مجوز قابل ارائه است.

آذری جهرمی افزود : در نظام واردات ما همه چیز اتو کشیده و با فرایند ساده صورت می گیرد اما برای کسی که می خواهد تولید کند فرایند صدور مجوز بسیار طولانی است و راه حل این استعلامات این است که ما به جای اینکه مردم را بین دستگاه ها بچرخانیم کار آنها را در دستور قرار دهیم و مردم را از پاس کاری بین دستگاه ها حذف کنیم.

وی گفت : برای داشتن دولت الکترونیک ما باید زیرساخت را ایجاد کنیم که یکی از این زیرساختها ، توسعه دسترسی ها است و در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهنای باند در کل کشور داریم تا دولت بتواند ابزار الکترونیکی داشته باشد و نکته دیگر این است که مردم باید از باب مسئله دانش ؛ سواد ارتباطات را داشته باشند و ایران یکی از کشورهایی است که از سواد بالایی برخوردار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قاچاق تلفن همراه در کشور افزود: عده ای در فضای مجازی گفتند که وزیر ارتباطات ارز چهار هزار و دویستی را ایجاد کرد و این در صورتی است که ما راه های مقابله با قاچاق را بررسی کردیم و در رابطه با کنترل تعداد تلفن همراه در کشور وزارت ارتباطات مسئولیتی ندارد و وزارت صنعت از ما خواست و ما کمک آنها کردیم در واقع مسئولیت به عهده کسی است که می خواهد پاسخگو باشد که انصافاً آقای شریعتمداری و کارکنانشان در خصوص قاچاق تلفن همراه کمک شایانی کردند.

آذری جهرمی گفت: اگر من حرفی می زنم این است که مبارزه با قاچاق کالا را گوشزد کنم و در حال حاضر 720 هزار گوشی تلفن همراه در کشور وجود دارد که

600 هزار گوشی تلفن همراه در گمرک بوده و 120 هزار نیز توسط دستگاه قضا توقیف شده است.

وی افزود: قبل از اصالت سنجی یا ریجستری یک میلیون و 300 گوشی وارد کشور می شد اما بعد از ریجستری بیش از دو میلیون گوشی وارد کشور شد، در واقع

اصالت سنجی گوشی ها مانعی برای ورود گوشی به کشور نبود بلکه افزایش همداشت.

آذری جهرمی در خصوص افراد سودجویی که ارز دولتی دریافت کرده اند اما تلفن همراه را چند برابر قیمت به مردم فروختند ، گفت: 16 شرکت متخلف که ارز دولتی دریافت اما گوشی ها را قاچاق کرده اند توسط دستگاه قضا دستگیر شدند تا به مجازات خود برسند.

وی افزود : ارز و عدم ورود کالا در بازار دو عامل گرانی گوشی در کشور شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه برخی از تجار به دلیل گرانفروشی به زندان افتاده اند؟ گفت: در مقطعی که هنوز نوسانات در بازار نبود برخی افراد سودجو با دریافت ارز چهارهزار و دویستی گوشی را گران به مردم فروختند در واقع به مردم ظلم کردند و با استفاده از رانت ، ارز دولتی دریافت نمودند، امروز اگر کسی به زندان افتاده است ، نباید مظلوم نمایی کند، طبق فرمایش حضرت علی، ضربت در برابر ضربت و سیلی در برابر سیلی و دستگاه قضا قطعاً قانون خود را دارد.

آذری جهرمی افزود: این افراد توانستند به راحتی ارز دولتی دریافت کنند اما منِ وزیر نتوانستم ارز برای اپراتورهای وزارت ارتباطات دریافت کنم ، اما چطور این افراد ارز 4200 تومانی گرفتند و گوشی وارد کشور کردند؟

وی در پاسخ به پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده آنها گفت: مکانیزم و فرایندی که وجود دارد و درخواست مردم هم شفا سازی است که کاملاً به جا بوده و ما باید این موضوع را حل کنیم و با راه اندازی سامانه 195 توانستیم حدود 70 هزار سیم کارت را شناسایی و قطع کنیم و در حال حاضر مردم با شماره گیری #800* متوجه می شوند که در چه سرویس هایی عضو هستند.

آذری جهرمی افزود: چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس به من گفت که 33 هزار تومان ارزش افزوده برای ایشان در روی قبض تلفن همراه ثبت شده و این در صورتی است که من عضو هیچ سامانه پیامکی نبودم که در همین خصوص ما به یک پرونده بزرگ ارزش افزوده رسیده ایم و این موضوع به ثبت شرکت تخلفات بر می گردد و اینها یک باند هستند و تا دو هفته آینده به نتیجه نهایی خواهیم رسید و اعلام می کنیم.

وی گفت: دولت الکترونیک فقط ، دولتی نیست بلکه امروز بیشترین دستگاه هایی که باید به استعلامات جواب دهند قوه قضائیه با 27 درصد است و نیروی انتظامی 18 درصد، وزارت اقتصاد 11.38 درصد، وزارت کشور 8.93 درصد و اتاق اصناف 6.11 درصد بیشترین نیاز استعلام را در کشور دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اما نکته مهم اینجاست که استدلال دستگاه قضا این است که ما قوه ای مجزا و مستقل هستیم و زیر نظر دولت نیستیم، نیروی انتظامی استدلال دارد که ما زیر نظر دولت نیستیم و خودمان می توانیم فعالیت خود را ادامه دهیم و البته در زمینه الکترونیک کردن کارها خیلی پیشرو بوده اند.

آذری جهرمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شما با دستگاه های زیر نظر خود فعالیت تان را آغاز نمی کنید؟ گفت: اینکه ما گمرک، اقتصاد و دیگر دستگاه های دولتی را فقط جزو دولت و دولت الکترونیک بدانیم یک حرف عوامانه است، وقتی در ارتباط سنجش کار می کنیم بدون سنجش سایر دستگاه ها این کار معنا ندارد.

وی با اشاره به دستگاه های غایب مرکز تبادل ارتباطات در دولت الکترونیک افزود: دستگاه قضا که بیشترین استعلامات در رابطه با سازمان ثبت اسناد است با 27 درصد، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی، شهرداری ها، بانک مرکزی، وزارت علوم و بیمه از دیگر دستگاه های غایب در دولت الکترونیک هستند.



نام:
ایمیل:
* نظر: