اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 02 September 2018
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از منتفی شدن استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی شد

به گزارش عصرپرس، اسداله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استیضاح شدن سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همکاران امضای خود را برای استیضاح پس گرفتند این موضوع منتفی شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط زمانی و آغاز سال تحصیلی در آموزش و پرورش و اولویتی که در کشور با مسائل اقتصادی وجود دارد، این موضوع فعلا ملغی است.

پیش از این قرار بود تا روز شه شنبه همین هفته وزیر آموزش و پرورش در جلسه استیضاح حاضر شود و به سوالات نمایندگان که در 24 بند حول مسائلی همچون پیشرفت سند تحول، اشتباه در کتاب های درسی، وضعیت معیشت معلمان و مواردی دیگر از این قبیل پاسخگو باشد.

تصویب ماده واحده لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، بررسی جزئیات لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی را آغاز و ماده واحده آن را تصویب کردند.

 کلیات این لایحه در جلسه هفته گذشته مجلس تصویب شده بود.

براساس ماده واحده این لایحه، در راستای تحقق بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه کشور و به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و مالی از خارج، به دولت اجازه داده می شود با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه، در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، ​مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر) و کرمانشاه (قصر شیرین)، منطقه آزاد تجاری - صنعتی مطابق نقشه های پیوست ایجاد کند.

همچنین در ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود در استان های فارس (فسا و لار)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان(زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو - ارومیه)، خراسان رضوی(خاف و قوچان)، لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منقطه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

در سایر استان ها بر اساس شرح فهرست پیوست، با رعایت شرایط ذیل منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نماید:

الف) وجود سازمان اداره کننده حقوقی غیردولتی مورد تأیید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

ب) اخذ مجوز شورای برنامه ریزی استان مربوطه مبنی بر تخصیص اراضی و تایید مدارک و الزامات مورد نیاز از قبیل تعهد تأمین زیرساخت‌های اساسی مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعی سازمان حفاظت محیط زیست

در این ماده واحده همچنین آمده است: مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده مناطق آزاد ایجاد شده صرفاً به اشخاصی اعطا می شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند. تردد خودروهای فوق صرفاً در محدوده مصوب پیوست این قانون امکان پذیر است.

همچنین کالا از خارج از کشور به مناطق ایجاد شده به منظور عرضه به مسافرین ممنوع و اعطای معافیت کالای همراه مسافر از مناطق مذکور به سرزمین اصلی صرفاً شامل کالاهای تولید شده در آن مناطق است.

لاریجانی: لایحه براساس قانون نوشته شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار قانونی نماینده محلات مبنی بر اینکه ایجاد مناطق آزاد تجاری - اقتصادی جدید با برنامه ششم مغایرت دارد، گفت: تمام موارد در این لایحه براساس قانون نوشته شده است.

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصول 60، 132 و 75 قانون اساسی، گفت: بنا بر این اصول، اعمال قوه مجریه جز در اموری که برعهده رهبری گذاشته بر عهده رئیس جمهور و وزراست که در این لایحه بخشی از اختیارات به عهده سازمان مناطق آزاد محول شده است، بدین معنی که اختیارات از جایی فک شده است و به جای دیگر می رود؛ در حالی که شورای نگهبان در سال 1372 همین ایراد را به این لایحه گرفته بود لذا نباید دوباره بعد از تصویب شورای نگهبان به آن ایراد وارد کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اصل 75 نیز توسعه مناطق آزاد منوط به تامین زیرساخت هاست یعنی اگر زیرساخت ها تامین شود مشکلی پیش نمی آید.

وی گفت: این لایحه پیشنهادی دولت با ماده 6 بند (الف) و ماده 23 قانون برنامه ششم توسعه نیز در تداخل است زیرا براساس ماده 6 بند (الف) این قانون برقراری هر گونه تخفیف و معافیت مالیاتی جدید در طول برنامه ممنوع است و بر اساس ماده 23 نحوه ایجاد مناطق آزاد منوط به تامین زیرساخت ها و با تصویب مجلس است زیرا با توجه به لایحه موجود می توان گفت با قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد.

لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: این اخطار وارد نیست زیرا مناطق آزاد که در لایحه دولت آمده است و تمام موارد در این لایحه براساس قانون نوشته شده است و جزو اصل 75 محسوب نمی شود و در جای دیگر امور مربوط به مناطق ویژه را بخش خصوصی انجام می دهد بنابراین نمی توان اشکال اصل 75 به این لایحه گرفت.

وی ادامه داد: ولی در خصوص ماده 23 و ماده 6 بند (الف) درست است اما با توجه به ماده 6 بند (الف) ممنوعیت و در ماده 23 اجازه به مجلس داده شده است لذا اگر درجایی ممنوعیت و در جایی اجازه وجود داشته باشد پس استثنا وجود دارد بنابراین اشکال قانون برنامه ششم به این لایحه وارد نیست.

لاریجانی: پیشنهادهای نمایندگان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در صورت بار مالی برای دولت، قابل رسیدگی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه ایجاد مناطق ویژه و آزاد تجاری تاکید کرد: پیشنهادهایی که بار مالی برای دولت داشته باشد، قابل رسیدگی نیست.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی در بررسی پیشنهادهای نمایندگان در خصوص ایجاد مناطق ویژه و آزاد تجاری گفت: ایجاد هر گونه منطقه آزاد بار مالی دارد و نمایندگان نمی‌توانند در این خصوص پیشنهادهایی ارائه کنند مگر اینکه دولت در لایحه موضوع را مطرح کند بنابراین پیشنهادهای اینچنینی در خصوص ایجاد مناطق آزاد قابل طرح نیست و بار مالی دارد.

گفتنی است در بررسی پیشنهادهای نمایندگان علی اصغر یوسف نژاد در طرح پیشنهاد خود برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در بهشهر گفت: در شمال کشور این منطقه ویژه با پنج کشور آسیای میانه ارتباط دارد و 1060 هکتار در اختیار این منطقه است و هزار هکتار دیگر هم به صورت فریز شده آماده است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی افزود: بهشهر از معدود بندرهایی است که به شبکه ریلی سراسر کشور متصل است و ظرفیت بارگیری و توان تخلیه 7500 تن کالا وجود دارد. این منطقه در نزدیکی دو فرودگاه قرار دارد و توانایی صادرات در آن بالاست لذا خواهشمندم از ظرفیت این منطقه برای افزایش صادرات با ایجاد منطقه آزاد تجاری استفاده شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری بهشهر می‌تواند از واردات بی‌رویه جلوگیری کند و صادرات را افزایش دهد.

دو فوریت طرح تامین کالاهای اساسی تصویب شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با دو فوریت طرح تامین کالاهای اساسی موافقت کردند.

، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دو فوریت طرح تامین کالاهای اساسی با 159 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدمهدی مفتح در توضیح طرح مذکور، گفت: طرح دو فوریتی با 60 امضا تهیه شده و تصویب آن کمک می کند دولت و حاکمیت هرچه سریع تر وظیفه خود نسبت به اقشار آسیب پذیر را در کوتاه ترین زمان انجام دهد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به جنگ اقتصادی که آمریکا علیه ایران به راه انداخته و تبعات آن چون افزایش سطح عمومی قیمت ها، قیمت کالاهای اساسی نیز در این میان افزایش پیدا کرده لذا مردم در تامین نیازهای اولیه خود مثل مواد پروتئینی، لبنیات و غیره دچار مشکل شدند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: به موجب طرح مذکور دولت مکلف می شود با ارز 4200 تومانی ضروریات مردم را با قیمت حداقلی تامین کند البته در این طرح تاکید شده از ظرفیت تعاونی ها و تشکیلات موجود برای این موضوع استفاده شود.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: