اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - 28 August 2018
نماینده دادستان، در پایان نخستین جلسه دادگاه اخلالگران در نظام اقتصادی، کیفرخواست ۱۹ متهم ارزی را قرائت کرد.

قرائت کیفرخواست ۱۹ متهم ارزی

به گزارش عصرپرس، حسینی نماینده دادستان گفت: پس از بررسی‌های پرونده نسبت به برخی متهمان که شرکای جرم هستند و عمدتاً شامل صرافی‌هایی است که متهمان با آن‌ها همکاری داشته اند همچنان پرونده در دادسرا مفتوح است و تحقیقات مقدماتی در حال پایان است.

وی گفت: کیفرخواست شامل مقدمه، مشخصات متهمان، تشریح اقدامات مجرمانه متهمان، ادله و مستندات قانونی است.

نماینده دادستان ادامه داد: نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت ارز تأثیر منفی زیادی در اقتصاد کشور داشته و موجب کاهش ارزش پول ملی و فشار بر اقشار کم درآمد شده است.

حسینی افزود: اگرچه اعمال تحریم‌ها بر ایجاد ناامنی مؤثر بوده، اما این عوامل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است و مسئله جدیدی محسوب نمی‌شود، اما عده‌ای سودجو به منظور کسب درآمد بیشتر و سود هنگفت موجب ایجاد جو روانی منفی در میان مردم شدند و با سوء استفاده از موانع قانونی و عدم نظارت صحیح برخی مسئولان اقتصادی کشور بر تخصیص ارز، موجب کمبود منابع ارزی شدند.

حسینی تصریح کرد: اقدامات و فعالیت مجرمانه برخی افراد حقیقی و اشخاص حقوقی غیردولتی موجب شد که امکان استفاده بهینه ارزی فراهم نشود، این اقدامات از طریق معاملات صوری با استفاده از کارت‌های ملی و با همدستی برخی صرافی‌ها موجب اخلال در توزیع ارز کشور شده است.

نماینده دادستان افزود: برخی افراد سودجو ارز را در چنین شرایطی در گاوصندوق‌های خود ذخیره کردند و مردم برای خرید دارو یا سفر‌های خارجی با مشکلات ارزی مواجه شدند.

وی تصریح کرد: اخلال در نظام ارزی کشور به فعالیت مجرمانه این افراد ختم نمی‌شود و تحقیقات اولیه نشان از آن دارد که افراد متعددی در ماه‌های اخیر در این زمینه فعال بودند و عملکرد هر یک از آن‌ها موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده است.

حسینی در ادامه به تشریح اسامی متهمان پرداخت:

۱- متهم، ولی صدسی در تاریخ ۹۷/۵/۱ بازداشت شده فاقدسابقه کیفری است؛ متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش مبلغ ۵۰ میلیون دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی افراد دیگر.

۲- متهم علیرضا حسن زاده فاقد سابقه کیفری؛ متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش مبلغ ۵۰ میلیون دلار صوری

۳- متهم علیرضا لویینی بازداشت ۹۷/۵/۱۰ فاقد سابقه کیفری؛ متهم در شرکت در اخلال نظام ارزی کشور از طریق خرید و فروش ۲۲ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۴۰۵ دلار به صورت صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص دیگر

۴- متهم محمد راستگو بازداشت ۹۷/۵/۸ فاقد سابقه کیفری؛ متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور از طریق خرید و فروش مبلغ ۱۷ میلیون دلار صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص دیگر.

۵- متهم نوید فرشید ترکمانی بازداشت ۹۷/۵/۷ فاقد سابقه کیفری؛ متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور از طریق خرید و فروش غیرقانونی ۱۵ میلیون دلار صوری.

۶- متهم علیرضا پرونده فرزند محمدعلی بازداشت ۹۷/۵/۸ فاقد سابقه کیفری؛ متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور و خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۱۵ میلیون دلار صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص دیگر.

۷- متهم مجتبی نوروزی فرزند نعمت بازداشت ۹۷/۵/۲ فاقد سابقه کیفری؛ متهم به شرکت در اخلال در نظام ارزی کشور و خرید و فروش غیرقانونی ۱۱ میلیون دلار صوری و سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص دیگر.

۸ - نوید زهره وند متهم به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به مبلغ ۱۰ میلیون دلار صوری و با استفاده از کارت ملی دیگران.

۹ - محمد هاشمی متهم به شرکت در خرید و فروش ارز به مبلغ ۱۰ میلیون دلار صوری و با استفاده از کارت ملی سایر اشخاص.

۱۰ - رحمت میرزایی متهم به شرکت در اخلال نظام ارزی کشور به مبلغ ۸ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۵۷۵ دلار

۱۱ - مهدی رحمتی متهم به اخلال در نظام ارزی کشور از طریق خرید و فروش ارز به مبلغ ۸ میلیون دلار

۱۲ - حمید خسروی متهم به اخلال در نظام ارزی کشور با خرید ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۵۰ دلار

۱۳ - محبوب کاظمی متهم به اخلال در نظام ارزی کشور به میزان ۱ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۰ دلار

۱۴ - مهدی علیپور متهم به اخلال در نظام ارزی کشور به مبلغ ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۶۷ دلار

۱۵ - سعید کاظمی متهم به اخلال در نظام ارزی کشور به مبلغ ۵ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۱۷۰ دلار

۱۶ - شاهین بنی جمالی متهم به اخلال در نظام ارزی کشور به مبلغ ۴ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۹۰۰ دلار

 

قاضی زرگر: لطمه ارزی ۲۵۰۰ میلیاردتومانی متهمان به کشور

قاضی زرگر در جلسه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدان اقتصادی در شعبه دو دادگاه انقلاب افزود: فعالیت‌هایی که ۱۹ تن از متهمان انجام داده اند لطمه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی به کشور وارد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین زرگر اظهار داشت: ۱۹ متهمی که قرار است امروز به پرونده آن‌ها رسیدگی شود با شگرد‌هایی که خارج از عرف بوده فعالیت داشتند که ارزش ریالی فعالیت‌های آن‌ها موجب لطمه ارزی به ارزش ریالی ۲۵۰۰ میلیارد تومان به کشور شده است، این در حالی است که متهمان خبر نداشتند که این مجموعه‌ای که برای آن‌ها کار می‌کردند می‌تواند چنین خسارت مالی را به کشور وارد کند، در حالی که این میزان ارز می‌توانست مشکلات بهداشت، درمان و معیشتی مردم را برطرف کند.

وی ادامه داد: این متهمان در حالی در این دادگاه هستند که فقط دور و اطراف خود را دیدند و نمی‌دانستند این مجموعه می‌تواند به نظام جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند و نمی‌دانستند چه مشکلاتی می‌تواند برای مردم ایجاد کند و دشمنان چه بهره‌ای از آن می‌برند.

قاضی زرگر افزود: امیدوارم خداوند متعال توفیق دهد که با رعایت عدل و انصاف و با عنایت به خسارت‌هایی که فعالیت‌های متهمان باعث شده است به اقتصاد کشور لطمه وارد شود بتوانیم پرونده‌ها را به نتیجه برسانیم و حکم را صادر کنیم.

وی گفت: بر اساس مواد ۳۱۴، ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون، به متهمان توصیه می‌کنم که شأن دادگاه را رعایت کنند و نسبت به اظهارات خود دقت و توجه لازم را داشته باشند.

دادگاه این متهمان که نقش موثری در آشفتگی بازار ارز داشته اند علنی است و همه رسانه‌ها اجازه دارند اسامی و تصاویر متهمان و جزئیات جلسه دادگاه را منتشر کنند.

یکشنبه چهارم شهریور نیز اولین جلسه دادگاه ۳ متهم ارزی برگزار شد.

این متهمان وارد کننده گوشی تلفن همراه بودند که با وجود دریافت ارز دولتی گوشی‌های وارد شده را با چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌کردند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: