اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 25 August 2018
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت ورود اقتصاد مدرن به بافت‌های تاریخی بیان کرد: مدرن‌سازی با تخریب و نابودی آثار باارزش تفاوت دارد، ما باید کاری کنیم تا ساکنان محلات با زندگی امروز سازگار شوند.

ضرورت ورود اقتصاد مدرن به بافت‌های تاریخی

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت راه و شهرسازی، چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن و سایر اعضای اصلی ستاد ملی بازآفرینی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه خوشبختانه قزوین دارای یک استاندار فهیم و با تدبیر بوده و در این حوزه با موفقیت روبه رو شده است گفت: گزارش ارائه شده از سوی استان نشان‌دهنده همکاری تمامی دستگاه‌ها در پیشبرد برنامه‌ بازآفرینی بوده که بدون شک این همان هدفی است که ما در این ستاد به دنبال آن بودیم.

آخوندی با بیان اینکه قطعا دولت با کمک ساکنان محلات می‌تواند به امور بازآفرینی پرداخته و تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود گفت: تداخل بافت فرسوده و ناکارآمد مسئله مهمی است که باید با ظرافت بالایی به آن نگاه شود چرا که گسترش محدوده شهرها و بروز مشکلات و فرسودگی از درون، ۲ روی یک سکه بوده و باید مورد تحلیل قرار گیرند.

به گفته وی وقتی در مرکز شهرها اتفاق مثبتی روی نمی‌دهد، مردم به سمت حاشیه رفته و اگر نخواهیم این ۲ مسئله را با هم بررسی کنیم قطعا همانند گذشته به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: در بافت‌های ناکارآمد مانند استان قزوین بناهای تاریخی بسیار باارزشی وجود دارد که رد تاریخ در این مناطق را به وضوح نشان می‌دهد، قطعا ما باید به جای توجه به تک‌بناها به سراغ بافت‌های تاریخی رفته و چگونگی سازگاری این مناطق با زندگی مدرن را بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه همچنان برخی تصور می‌کنند برای پایداری بافت‌های تاریخی باید از اقتصاد کشاورزی استفاده شود در حالی که اقتصاد مدرن باید جایگزین آن شده و دفاتری چون دفاتر تجاری، بنگاه‌های صنعتی، وکالت و ... در این مناطق حضور یابند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت ورود اقتصاد مدرن به بافت‌های تاریخی بیان کرد: مدرن‌سازی با تخریب و نابودی آثار باارزش تفاوت دارد، ما باید کاری کنیم تا ساکنان محلات با زندگی امروز سازگار شوند.

آخوندی با تأکید بر اهمیت ایجاد فضای عمومی در شهرها بیان کرد: اگر رویکرد ما در بازآفرینی شهرها بافت‌ها و یا محلات باشند می‌توانیم در حوزه گسترش فضاهای عمومی نیز موفق باشیم چراکه قطعا تمامی محلات دارای فضاهای شهری کوچک و بزرگ بوده و امکان پیشرفت در این حوزه وجود دارد.

وی درخصوص بحث توسعه محدوده امام‌زاده حسین نیز در شهر قزوین بیان کرد: به نظر من باید تجدیدنظری در این طرح صورت گیرد، امروزه فضایی ایجاد شده که همه تصور دارند باید به تبعیت از طرح توسعه پیرامون حرم امام رضا (ع) اطراف امام‌زاده‌ها را نیز گسترش دهند، درحالی که این اقدام درستی نبوده و در نهایت مانند طرح اجرایی در مشهد با شکست روبه‌رو خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مداخله در بافت تاریخی پیامد بسیار بدی به همراه خواهد داشت گفت: قطعا در این راستا هرچقدر مداخله در بافت کمتر شود بهتر خواهد بود زیرا از این طریق هویت قبلی بافت نیز حفظ می‌شود.

آخوندی با اشاره به ضرورت تهیه طرح جامع استان قزوین با محوریت گردشگری اعلام کرد: بحث حمل و نقل باید در این طرح به صورت برجسته مورد توجه قرار بگیرد چراکه تحقق اهداف گردشگری بدون وجود یک مدل حمل و نقلی عمومی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گفته آخوندی برای تهیه طرح جامع تهران از مطالعات قبلی استفاده شده و اطلاعات تنها به روز شدند، از این رو بهتر است که جهت تسریع در تهیه جامع در استان قزوین نیز از این روش استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ستاد ملی بازآفرینی از طرح دولت‌خانه صفوی واقع در استان حمایت کرده و انتظار دارد تا طرح بازآفرینی آن هرچه سریعتر تصویب و برای انتقال به هیئت دولت آماده شود.

این مقام مسئول در نظرگیری خطر زلزله در تهیه طرح جامع جدید قزوین را امری ضروری دانست و افزود: تاکستان نیز با توجه به سوابقی که دارد می تواند از طرح ویژه و مستقلی بهره‌مند بوده و به عنوان شهر پایلوت در تمرکز بیشتر بر روی بافت و بناهای باارزش معرفی شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: