اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - 21 August 2018
رئیس سازمان ساتبا اعلام کرد:
رئیس سازمان ساتباگفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی های تجدیدپذیرتوانسته ایم 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور ایجاد کنیم.
سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در حوزه انرژی های تجدید پذیر در کشور
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سیدمحمد صادق زاده معاون وزیر نیرو ورئیس سازمان ساتبا در نشست خبری بااشاره به اینکه با سرمایه گذاری بخش خصوصی 1700 نیروگاه کوچک در روستاها و مناطق محروم احداث شده ، گفت:  ضرورت تعادل اقتصادی در صنعت برق کشور برای حفظ پایداری این زیر ساخت مهم می باشد.

صادق زاده درادامه گفت: 40هزار نفر درحال فعالیت در بخش انرژی های تجدید پذیر از مردم هستند.

وی افزود: انرژهای تجدید پذیر از 2سال پیش وارد مرحله جدیدی شده کشور شد و سرمایه گذاری دولتی به بخش غیر دولتی واگذار شد. 

وی گفت:نیروگاه های تجدیدپذیر به دلیل گستردگی در سطح جغرافیایی باید ازطریق مشارکت مردمی توسعه یابد به همین دلیل مجلس شورای اسلامی قانون برنامه ششم توسعه ، هیئت دولت آئین نامه اجرایی مربوطه و وزارت نیرو دستورالعمل خرید تضمینی برق را تصویب و اعلام کرد.

وی افزود:در حال حاضر تعداد۶۲ نیروگاه تجدیدپذیر بزرگ و ۱۵۰۰نیروگاه کوچک احداث شده ودر سال ۹۶ نسبت به سال ما قبل آن ۷۰درصد رشد در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر داشته ایم.

رئیس ساتبا در ادامه  با اشاره به اینکه عدم تعادل اقتصادی صنعت برق کشور از مشکلات این صنعت است، افزود: مسئولین بایستی به فکر اقتصاد برق باشند تا سرمایه گذاری های بخش خصوصی به هدر نرود و از بازگشت آن اطمینان داشته باشند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه نزدیک به ۶۵۰ مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسیده و حدود ۴۵۰ مگاوات در حال ساخت است، گفت: برای اجرای این پروژه ها بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است؛ می توان گفت اگر با روش سرمایه گذاری دولتی انجام می شد با مشکل مواجه می شدیم.

مدیرعامل سازمان ساتبا عنوان کرد: میزان برقی که از طریق انرژی های تجدیدپذیر در کشور تولید می شود در مجموع همه به مصرف می رسد.

صادق زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ تولیدکننده در ساخت تجهیزات و طراحی فعالیت می کنند، گفت: ۱۰۰ درصد طراحی و ساخت تجهیزات در داخل کشور انجام می شود

وی با اشاره به اینکه از نظر ذخایر منابع تجدیدپذیر غنی هستیم، افزود: کشور ما حدود ۲.۵ برابر تابش انرژی خورشیدی را داراست، بنابراین به ازای هر سرمایه گذاری در کشور دو برابر توجیه اقتصادی دارد.

وزارت نیرو موظف به خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر

صادق زاده با بیان اینکه بستر خوبی از طرف مجلس و دولت فراهم شده است، گفت: براساس ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت نیرو موظف است که برق تولیدی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را به صورت تضمینی خریداری کند چرا که این موضوع در تمام کشورهای دنیا اجرا می شود.

وی افزود: در بودجه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع حاصله از عوارض قبوض برق صرف امور جاری دولت شد. همچنین در سال جاری نیز متاسفانه تاخیری در تخصیص منابع ایجاد شده است که در همین راستا چند روز پیش سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۵۰ میلیارد تومان منابع را اختصاص خواهد داد، این در حالی است که بعد از گذشت ۵ ماه این منابع اختصاص یافته است.

صادق زاده تصریح کرد: نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان برای برق روستایی و انرژی تجدیدپذیر پرداخت شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه نزدیک ۶۵۰ مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسیده و حدود ۴۵۰ مگاوات در حال ساخت است، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. می توان گفت اگر با روش سرمایه گذاری دولتی انجام می شد با مشکل مواجه می شدیم بنابراین با تغییر ریلی که اتفاق افتاد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مردم سپرده شد و معتقدیم هنوز در این عرصه به سرعت کافی نرسیدیم.

بهره برداری از  ۶۴۰ مگاوات برق از انرژی تجدیدپذیر در سال 97

وی خاطر نشان کرد: تقریبا ۶۴۰ مگاوات برقی که از انرژی تجدیدپذیر به بهره برداری رسیده است اگر پیک مصرف تابستان را بنا قرار دهیم حدود ۵۶ هزار مگاوات و پیک مصرف سالانه نزدیک ۱.۲ درصد است.

 

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: