اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 29 July 2018
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات مشوقان کودکان و نوجوانان به فرار از خانه و ترک تحصیل را تعیین کردند.

مجازات برای مشوقان کودکان به ترک تحصیلبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از صدا وسیما، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه،7 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، با ماده 8 این لایحه با 165 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

متن ماده 8 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به این شرح است:

هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل و نوجوان از خانه و مدرسه و یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال و نوجوانان را بدین منظور فریب دهد و یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند در صورت فرار یا ترک تحصیل حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه 6 محکوم می گردد و در غیر این صورت برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه می شود و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می شود.

 تعیین جرایم بی‌توجهی و سهل انگاری اشخاص غیروالدین درقبال اطفال و نوجوانان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جرایم مرتبط بی‌توجهی و سهل انگاری اشخاص غیر والدین درقبال اطفال و نوجوانان را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 9 این لایحه، با 128 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده 9 هر گاه بر اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاص غیر از والدین در قبال اطفال و نوجوانان، نتایج مشروح در این ماده رخ دهد، مقصر علاوه بر پرداخت دیه، مجازات می‌شود:

الف) فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه پنج.

ب) فقدان یکی از حواس یا منافع، قطع، نقص یا ازکارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه شش.

پ) نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه هفت.

ت) جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم مشمول هر یک از بندهای (ب) و (پ) به مجازات حبس درجه هشت.

ث) آزار جنسی یا عاطفی ناشی از بی توجهی و سهل انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه هشت.

بر اساس تبصره این لایحه هر گاه بی‌توجهی یا سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود، حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بندهای یاد شده محکوم می‌شوند.

 تعیین مجازات مجرمان آزار یا سوءاستفاده جنسی از کودکان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات مجرمانی را که مرتکب آزار یا سوءاستفاده جنسی از کودکان شوند تعیین کردند.

نمایندگان در بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 10 این لایحه، با 159 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده 10، هر کس نسبت به طفل یا نوجوان مرتکب آزار یا سوءاستفاده جنسی شود، در صورتی که مشمول مجازات حد نباشد با در نظر گرفتن شرایطی مانند وضعیت بزه دیده، شرایط مرتکب و آثار جرم، به این ترتیب مجازات می‌شود:

1- آزار جنسی تماسی با عنف یا با محارم به مجازات حبس درجه پنج؛

2- سایر آزارهای جنسی تماسی به مجازات حبس درجه شش؛

3- آزار جنسی غیرتماسی با عنف یا با محارم به یکی از مجازات های درجه هفت؛

4- سایر آزارهای جنسی غیرتماسی به یکی از مجازات های درجه هشت؛

5- بهره‌کشی جنسی از طفل و نوجوان از طریق عرضه، در اختیار گرفتن، وادار یا اجیر نمودن برای هرزه‌نگاری یا سوء استفاده جنسی به مجازات حبس درجه پنج؛

6- در دسترس قرار دادن یا ارائه محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل به طفل یا نوجوان به یک یا چند مجازات درجه هشت؛

7- استفاده از طفل و نوجوان برای تهیه، تولید، توزیع، تکثیر، نمایش، فروش و نگهداری آثار سمعی و بصری مستهجن یا مبتذل، حسب مورد به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مقرر در قانون مربوط؛

8- واردات، صادرات، حمل، تکثیر، انتشار، عرضه، معامله یا بارگذاری محتوا یا اثر مستهجن یا مبتذل که در آنها از اطفال و نوجوانان بهره‌گیری شده و یا حمل و نگهداری آنها به یکی از مجازات‌های درجه شش؛

9- برقراری ارتباط با طفل و نوجوان در فضای مجازی به‌منظور هر گونه آزار جنسی یا ارتباط جنسی نامشروع به یکی از مجازات‌های درجه شش.

 تعیین مجازات خرید و فروش اطفال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات هر گونه معامله درمورد طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان را مشخص کردند.

در ادامه این جلسه بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 11 این لایحه، با 149 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 11 لایحه مذکور، هر گونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان ممنوع و مرتکب به مجازات حبس درجه پنج محکوم می شود، چنانچه این رفتار با هدف فحشا و هرزه نگاری، بهره کشی اقتصادی، برداشت اعضا یا جوارح و یا استفاده از طفل و نوجوان در فعالیت های مجرمانه باشد، مرتکب به مجازات حبس درجه چهار محکوم می‌شود.

تبصره 1- اشخاصی که واسطه گری در ارتکاب جرم موضوع این ماده را حرفه خود قرار داده باشند، به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مباشر جرم محکوم می شوند در غیراین‌صورت به مجازات معاون محکوم می‌شوند.

تبصره 2- هرگاه کارکنان نهادهای حکومتی مأمور به خدمات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی در ارتکاب جرم موضوع این ماده دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات اصلی به محرومیت اجتماعی درجه پنج محکوم می‌شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: