اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - 28 July 2018
وزیر تعاون مطرح کرد:
وزیر تعاون گفت: نيازمند افرادي با دانش کافی برای کار هستیم؛ افزایش مهارت در کشور نیازمند تحول بزرگ است.

افزایش مهارت در کشور نیازمند تحولي بزرگبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از صداوسیما، علی ربیعی وزیر تعاون در اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت  گفت: در حوزه عرضه و تقاضای مهارت، مشکل داریم و در سمت عرضه و در سیستم‌های رسمی تولید دانش رابطه بین آکادمیسین و نیاز جامعه درست نیست و حتی تولید آکادمیسین در برخی موارد نداریم و در تولید تکنسین هم مشکلات جدی داریم.

وی به تجربه آلمان بعد از جام جهانی، لهستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کرد که تکنسین‌ها نقش مهمی در ساختن کشورشان داشتند و گفت: متأسفانه ما در هر جمعی پر از تئوریسین هستیم و همه در هر موردی اظهارنظر می‌کنند و کسی نیست که بگوید در مسأله‌ای چیزی را بلد نیست.

ربیعی، مشکل دیگر را قدرتمند نکردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و عدم اختصاص منابع مالی متناسب دانست و گفت: مسأله دیگر عدم اتصال سازمان‌های حوزه مهارتی است که با شکل‌گیری شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول و دبیری وزارت کار شاید بتوانیم این مشکلات را کاهش دهیم.

زیر کار با تأکید بر اینکه باید درصدی از تولید ناخالص داخلی GDP کشور را به تربیت تکنسین اختصاص دهیم، گفت: بخشی از هزینه رشد را باید به مهارت اختصاص دهیم و در این عرصه نیاز به همسو شدن بیشتر سازمان‌های مرتبط داریم و سال ۱۳۹۷ با تشکیل شورای عالی مهارت واحدهای کارآموزی را جنبه جدی‌تری ببخشیم تا از حالت زنگ تفریح بیرون بیاید.

ربیعی، مشکل دوم را در سمت تقاضای مهارت برشمرد و گفت: متأسفانه با صنعتی شدن و مدرن شدن مفهوم استخدام جای خود را با شغل عوض کرد و در مسیر مهارت ما دچار نوعی اشتباه شدیم.

وزیر کار ادامه داد: باید علاوه بر گروه‌های هدف و زنان سرپرست خانوار، معتادان نیازمند بازیابی و غیره سراغ مدرسه‌ها برویم و مهارت‌آموزی را با برنامه‌های مشترکی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم، جدی‌تر پیگیری و دنبال کنیم و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم در شیوه و هم در موضوع مهارت‌‌آموزی باید انعطاف بیشتری داشته باشد.

وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه در بحث وام روستایی با روستاییان کم مهارت و بی‌مهارت مواجهیم، گفت: مهارت فقط در عرصه آموزش نیست بلکه مهارت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز معنا می‌یابد و مهارت‌آموخته از اعتماد به نفس برخوردار می‌شود و آثار اجتماعی و فرهنگی ان زیاد است.

ربیعی افزود: باید برای اینکه بچه‌های ما در آینده چطور زندگی می‌کنند، سیاست و برنامه داشته‌ باشیم و دولت برنامه‌ریزی را برای نسلی که در آینده سربلند می‌کند، مهم بداند.

وی ادامه داد: نسل‌های بعدی باید بتوانند جامعه‌ای پرتلاش داشته باشند و سرافراز از هویت ملی، دین و سرنوشت خود دفاع کنند.

وزیر تعاون گفت: مسابقه ملی مهارت فقط مهارت‌های فنی نیست، بلکه مفهومی است از اینکه همه باید آماده باشیم تا در دنیای آینده جایگاه خود را پیدا کنیم و به جلو برویم.

وی افزود: ۲۳ میلیون نیروی کار در کشور داریم که اگر در هشت ساعت و ۳۰ روز کاری در ماه ضرب کنیم و نتیجه را در ۱۰ ماه یعنی یک سال منهای تعطیلات کنیم، بیش از ۵۵ میلیارد ساعت به دست می‌آید که ثروت یک جامعه است. همین مقدار ساعت کاری که مطرح شد اگر نیروی کار بی‌روحیه باشند هیچ چیز را نمی‌توانند به جلو ببرند بلکه در نهایت می‌توانند وضع موجود را حفظ کنند؛ بنابر این ارزشی که از آن یاد شد باید بر مبنای روحیه باشد تا تحولات شگفت‌انگیز ایجاد کند.

ربیعی تأکید کرد: در دنیایی که ملل مختلف آن به دنبال پیشی گرفتن از هم هستند، باید روحیه‌مان را افزایش دهیم تا عقب نمانیم.

وی تأکید کرد: نیازمند افرادی با دانش کافی برای کار هستیم، گفت: صرف دانش بدون مهارت، ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و ثروت ملی ۵۵ میلیاردی که از آن یاد کردیم با مهارت می‌تواند ثروت ملی باشد.

وی با بیان اینکه مهارت به معنی سواد انجام کار است، گفت: خیرین مهارت می‌توانند علاوه بر ساخت مراکز و تأمین تجهیزات، مهارت‌آموز نیز بپذیرند اما اگر کسی اعلام کند به عنوان خیریه در کسب و کار خود مهارت‌آموز می‌پذیرد هم او را خَیِر مهارت معرفی می‌کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: