اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 19 May 2018
معاون وزير نيرو؛
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در گردهمايي مديران عامل شركت هاي برق منطقه اي تاكيد كرد: بايد از نگاه اقتصادي و بر مبناي نيازها به مسائل صنعت برق توجه كنيم.

بايد از نگاه اقتصادي به مسائل صنعت برق توجه كردبه گزارش عصرپرس از توانير، به منظور پيگيري سياست هاي مديريت مصرف و تقاضا و به منظور ايجاد تمهيدات لازم براي گذر از پيك سال جاري ،همايشي با حضور معاون وزير در امور برق و انرژي، مديرعامل و معاونان شركت توانير و تمامي مديران عامل شركت هاي برق منطقه اي در شركت توانير برگزار شد.

همایون حائری معاون وزير نيرو در اين گردهمايي با اشاره به كاهش بارندگي‌ها گفت: سال گذشته در زمان پيك بار 9300 مگاوات از ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي استفاده كرديم كه اين ميزان در ابتداي سال جاري حدود 54 هزار مگاوات بوده و با بارشهاي اخير به حدود 6 هزار مگاوات رسيده و اين يعني 3300 مگاوات در اين بخش با كمبود توليد مواجه‌ايم و بايد آن را با مديريت مصرف جبران كنيم.

حائري با بيان اينكه بخش نيروگاهي تعهدات لازم در اين بخش را انجام داده و از آبان ماه 96 تاكنون حدود 7/3 ميليارد كيلووات ساعت ذخيره انرژي داشته است، افزود: با توجه به پيش بيني هايي كه در سال قبل مبني بر كاهش بارندگي و توليد نيروگاه هاي برق آبي بود بخش توليد با هماهنگي بين نيروگاه هاي بادي و حرارتي بسياري از اين كمبودها را جبران كرد و انرژي مورد نيازي كه بايد از نيروگاه هاي برق آبي دريافت مي كرديم از نيروگاه هاي حرارتي گرفتيم.

وی ميزان افزايش توليد در نيروگاه هاي حرارتي از ابتداي سال جاري تاكنون را نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد اعلام كرد و گفت: در اين واحدها تعميرات لازم انجام شده و جهت فصل تابستان آمادگي كامل دارند.

حائري با اشاره به اجراي طرح ذخيره عملياتي در سال گذشته و مديريت مصرف حدود هزار مگاواتي از اين طريق اظهار اميدواري كرد امسال نيز با شدت بيشتري اجراي اين طرح ادامه يابد و تمامي مشتركان ديماندي در اين طرح مشاركت داشته باشند و در بخش مديريت چاه هاي كشاورزي و مصارف عمومي نيز از ظرفيت هاي موجود در اين زمينه استفاده شود.

وي بر استفاده حداكثري از ظرفيت توليد نيروگاه هاي توليد پراكنده (DG) و مولدهاي خودتامين از طريق ديسپاچينگ هاي توزيع، ديسپاچينگ شركت مديريت شبكه برق ايران و برق هاي منطقه اي تاكيد كرد و گفت: در اين زمينه بايد پايش انجام شود تا از اثرگذاري نيروگاه هاي توليد پراكنده در پيك بار مطمئن شويم.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي امسال را با توجه به شرايط ويژه اي كه دارد فرصت مناسبي جهت تغيير در رويه ها و اصلاح بدمصرفي دانست و افزود: مصرف انرژي كشور با استانداردهاي جهاني قابل انطباق نيست و بايد از اين فرصت براي ايجاد فضايي جهت كنترل بدمصرفي ها استفاده كرد.

وي همچنين برق هاي منطقه اي را نيز به عنوان نماينده حاكميت در استان ها دانست و افزود: شركت هاي برق منطقه اي بايد به عنوان نماينده عالي وزارت نيرو و توانير عمل كنند و نقش هماهنگي با ساير بخش هاي صنعت برق را در استان ها داشته باشند.

معاون وزير نيرو در عين حال از شركت هاي برق منطقه اي و توزيع خواست تا هماهنگي كاملي با هم داشته باشند.

حائري بهره گيري از پتانسيل هاي بودجه را نيز مورد تاكيد قرار داد و گفت: در شرايط كنوني بايد پيچيده فكر كنيم تا بتوانيم راهكارهاي بهينه اي را اجرا كنيم.

وي تصريح كرد: بايد از نگاه اقتصادي و بر مبناي نيازهاي خودمان به مسائل نگاه كنيم و صرف داشتن يك تكنولوژي بدون نيازسنجي و استفاده بهينه از آن مناسب نيست.

وي خاطرنشان كرد: بايد بررسي شود كه سرمايه گذاري هاي انجام شده در يك بخش چه نتيجه اي براي ما حاصل مي كند و احساس ما از انجام اين موضوع به چه شكلي است.

وي تاكيد كرد: اين فرهنگ بايد در مجموعه صنعت برق ايجاد شود كه كل برنامه ريزيها وطراحي بايد براساس نيازهاي داخلي انجام شود چه بسا اگر در كشور به نيازهاي واقعي مان توجه مي كرديم براي خيلي از اين تجهيزاتي كه بلااستفاده داريم سرمايه گذاري انجام نمي شد.

وي همچنين افزود: طرح ها و راهكارها در همه زمينه ها و بخصوص مديريت مصرف كه بحث روز است بايد از نظر اقتصادي و شرايط موجود تحليل شود و مشخص شود با توجه به تنوعي كه در طرحها وجود دارد و سرمايه گذاريهايي كه در بحث توليد پراكنده و مولدهاي مقياس كوچك و انرژي هاي نو انجام شده كدام طرح به صرفه تر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: