اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 19 May 2018
عضو هیات رییسه مجلس مطرح کرد :
احمد امیرآبادی فراهانی تاکید دارد که درباره اقدام شورای نگهبان در تعیین مصادیق رجل سیاسی اختلاف نظر میان حقوقدانها وجود دارد که باید در محافل حقوقی بحث شود، متاسفانه برخی این موضوع را به سمت و سوی سیاسی می‌کشانند.

مجلس می‌تواند با تصویب قانون مصادیق رجل سیاسی را تغییر دهد

به گزارش عصرپرس ازخانه‌ملت، احمد امیرآبادی‌فراهانی در واکنش به اختلاف نظر برخی نمایندگان درباره اینکه آیا تعیین مصادیق رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان اقدامی قانونی بوده است یا خیر، گفت: تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است و براساس همین قانون رئیس جمهور باید از میان رجل سیاسی انتخاب شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه درباره تعیین مصادیق رجل سیاسی دو دیدگاه مطرح شده است، اظهار کرد: مجلس برای تعیین مصادیق رجل سیاسی قانونگذاری کند یا شورای نگهبان این اقدام را انجام دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تشخیص رجل سیاسی بودن برعهده شورای نگهبان است اما شاخص‌های آن را باید مجلس به صورت قانون تصویب کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: بر سر اقدام شورای نگهبان در تعیین شاخص‌های رجل سیاسی اختلاف نظر بین حقوقدانها وجود دارد که باید در محافل حقوقی مورد بحث قرار گیرد تا حل شود، متاسفانه برخی این موضوع را به سمت و سوی سیاسی می‌کشانند.

امیرآبادی‌فراهانی با اشاره به اینکه شورای نگهبان براساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری شرایط رجل سیاسی را مشخص کرد، گفت: نمایندگان نمی‌توانند مصادیقی که شورای نگهبان درباره رجل سیاسی تعیین کرده را رد کنند اما می توانند با تصویب قانون آن را تغییر دهند.

وی در ادامه افزود: قانون اساسی به عنوان قانون مادر یک سری سیاست‌های کلی را اعلام کرده است و باید دید آیا تعیین رجل سیاسی نیازی به تصویب قانون دارد یا خیر.

امیرآبادی‌فراهانی با بیان اینکه کمیسیون شوراها اکنون مشغول بررسی لایحه جامع قانون انتخابات است، تصریح کرد: این بررسی‌ها با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و مجلس و همچنین دولت در حال انجام است و امکان دارد در این لایحه به رجل سیاسی هم اشاره‌ای شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تاکید کرد: اینکه مجلس شاخص‌های رجل سیاسی را تعریف کرده و شورای نگهان براساس آن عمل کند، امکان‌پذیر نیست زیرا تفسیر قانون اساسی با این شوراست.


نام:
ایمیل:
* نظر: