اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 02 October 2016
نمایندگان مجلس شورای اسلامی موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را اصلاح کردند.

به گزارش عصرپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه موادی از طرح 'اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی' را تصویب کردند.

براین اساس نمایندگان ماده 1 این طرح را حذف و مواد 2 و 3 آن را تصویب کردند.

در ماده 2 این لایحه، ماده 40 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق شد.

در ماده 40 ذکر شده بود که هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم های امتیاز بندی را از شعبه مربوط دریافت می کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو الویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیات رئیسه مجلس تحویل می دهد.

در تبصره 1 این ماده نیز آمده است که فرم امتیاز بندی و دستورالعمل اجرایی این ماده براساس شاخص های تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیات رئیسه مجلس تهیه می شود و به تصویب جلسه مشترک هیات رئیسه و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی می رسد.

تبصره 2 این ماده نیز تصریح کرده است که به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرایی و سابقه عضویت در کمیسیون ها (درصورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

در ماده 3 این طرح، اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز آمده است: ماده 41 قانون و تبصره 1 آن به شرح زیر اصلاح و تبصره 3 آن حذف و تبصره 2 ابقا می شود:

ماده 41- هیات رئیسه پس از دریافت نظرات شعب و تعیین امتیاز و رتبه بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش اقدام می کند.

نمایندگان معترض می توانند ظرف 48 ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیات رئیسه تقدیم کنند تا هیاتی مشترک، متشکل از هیات رئیسه مجلس و روسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف 48 ساعت پس از انقضا مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر کند.

نظر هیات مذکور درخصوص امتیاز، قطعی است. پس از اتمام این مراحل هیات رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می کند.

در تبصره 1 این ماده نیز آمده است: پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون های تخصصی، در صورتی که هریک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشند، می توانند ظرف مدت 24 ساعت اعتراض خود را کتبا به هیات رئیسه مجلس تقدیم کنند تا هیات مشترک تقدیم فوق الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض های واصله نسبت به تعیین نهایی اعضای کمیسیون های تخصصی تا 48 ساعت پس از انقضا مهلت اعتراض، اقدام کند.

پس از بررسی این مواد علی لاریجانی گفت: بررسی ماده 4 این طرح به جلسه بعد موکول می شود زیرا امروز گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره حقوق های نامتعارف، نطق میان دستور نمایندگان و سوال از وزیر امورخارجه را در دستور کار داریم به همین دلیل زمان کافی نداشته و بررسی ماده بعدی آن را به جلسه بعد موکول می کنیم.

برچسب ها
مجلس ، مصوبه
نام:
ایمیل:
* نظر: