اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 22 April 2018
مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت:
مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت با بیان این مطلب که باید خاویار ایران بعد از نفت قطب اقتصادی کشور شود، گفت: با احیاء منابع طبیعی و بازگشت ماهیان به دریای خزر و با توجه به شرایط خوب دریای خزر با بازسازی ذخایر آن جایگاه ایران را در بحث استحصال خاویار می توانیم به جایگاه اول جهان برسیم.
در بحث استحصال خاویار می توانیم به جایگاه اول جهان برسیمبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، پاشا زانوسی مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت  در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: مجموعه اداره شیلات شهرستان نوشهر، چالوس و کلاردشت  به طور کلی در 4 حوزه فعالیت دارد که بخشی از آن مربوط به فعالیت آبزی پروری، کار پرورش انواع ماهیان از جمله ماهیان خاویاری که در مناطق بالادست و پایین دست انجام می شود که در مجموع تولیدات ما 2500 تن در سال می باشد.

زانوسی در ادامه افزود: بخش دیگر پرورش ماهیان در قفس است که در حال حاضر 20نفر دارای مجوز هستند که 3 پروژه فعال در منطقه وجود دارد که در بحث  آبزی پروری در آبهای دریایی و قفس های دریایی هستند که پیش بینی ما تولید 400 تن ماهی در سال جاری است.

مدیر شیلات نوشهر در ادامه  افزود: 28 مزرعه پرورش ماهی پایین دست از آب چاه و بالادست با آب رودخانه استفاده می کنند.

وی در ادامه، فعالیت صید و صیادی را بخش دیگری از فعالیت های شیلات نوشهر دانست و گفت: 3 شرکت تعاونی پره صیادی در حوزه نوشهر چالوس داریم که در حوزه فعالیتی پایگاه منابع آبزیان شهرستان چالوس نوشهر است با 200 صیاد، صید سالانه این گروه 350 تن است که امسال صید نسبتا خوبی را داشته ایم.

زانوسی درادامه گفت: آنچه که به اشتغال صید وصیادی و پایداری اشتغال کمک می کند همین اقدامات صورت گرفته توسط  یگان حفاظت می باشد که در دوبخش مبارزه با صید غیر مجاز است که منابع صیادان مجاز را تامین می کنیم که سبد صید این افراد پربارتر باشد.

وی در ادامه به حفظ محیط زیست آبزیان و فراهم نمودن بستر تکثیر و مهاجرت طبیعی و همچنین تکثیر نیمه طبیعی از طریق استحصال تخم و رها سازی بچه ماهی و همچنین شیل گذاری برای احیا و بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر اشاره کرد.

وی افزود: بخش دیگر به نقش بی بدیل یگان حفاظت و اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت و احیاء رودخانه ها و تکثیر گونه های ماهیان در منطقه بر می گردد.

مدیر شیلات نوشهر ، چالوس و کلاردشت در ادامه تصریح کرد: اگر رودخانه های ما حفاظت نشوند و شرایط لازم را برای تکثیر و مهاجرت انواع گونه ها  نداشته باشند بخش عمده دریای خزر آسیب خواهد دید. 

وی درادامه با اشاره به 5 رودخانه حفاظت شده در نوشهر و چالوس گفت: ما 5 رودخانه حفاظت شده در نوشهر و چالوس داریم که تحت پوشش حفاظتی هستند و در 2 سال پی در پی بیشترین نقش را در رودخانه خیرود انجام داده ایم و اقدامی که دراین رودخانه صورت گرفته ذات و طبیعت شیلاتی در بحث تکثیر و پرورش به این نوع کار بر می گردد.

در بحث استحصال خاویار می توانیم به جایگاه اول جهان برسیم

احیاء رودخانه ها و تکثیر ماهیان

زانوسی گفت:با احیاء رودخانه ها ماهی تکثیر شده و به دریا برمی گردد و باعث تداوم اشتغال جامعه صیادی می شود و سبد صیادان را پر نگه میدارد و همچنین بخشی از منابع داخلی نیز تامین می شود.

وی افزود: با توجه به امکانات محدود در پایگاه حفاظت منابع شیلات به خصوص کمبود نیرو انسانی و امکانات پشتیبانی دراین اداره، در حال حاضر نسبت به احیاء  رودخانه خیرود کنار اقدام نموده و در دیگر رودخانه ها نیز نظارت های لازم را انجام می دهیم.

مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از کار به تکثیر و پرورش مصنوعی بر می گردد در رودخانه سرد آبرود چالوس دو پروژه تکثیر نیمه مصنوعی ماهی سفید و یک پروژه نیمه طبیعی است که در روش اول در کارگاه تکثیر بچه ماهیان حمل شده و به رودخانه رهاسازی می شود و حفاظت ازجایگاه های شیل و نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان و برگشت به دریا بر عهده یگان حفاظت شیلات نوشهر و چالوس است که عمده ای از فعالیت این یگان در بحث مبارزه با صید غیر مجاز متمرکز است.

زانوسی گفت: دام های غیر مجاز به شکل های مختلف وارد کشور می شوند و یا در کارگاه های غیر مجاز تولید شده و در اختیار صیادان غیرمجاز قرار می گیرد و آنها نیز با رهاسازی در دریا دو آسیب اصلی را به ماهیان می رسانندکه یکی از این دلایل بخشی از ماهیان که باید در سبد صیادان مجاز قرار گیرد را حذف می کند و علاوه بر آن نیز از نظر بهداشتی نیز نوع ماهیانی که وارد بازار می کنند مناسب جامعه مصرفی نیستند چرا که به روز و تازه صید نمی شوند. 

وی افزود: رها سازی دام های سرگردان در دریا تا 500 سال قابل تجزیه نمی باشند و اگر ماهیان آنها را مصرف کنند باعث می شود که در گوشت و پوست آنها نفوذ پیدا کند. و گونه های حساس خاویاری ما  را از بین می روند.

حفاظت از ماهیان خاویاری خط قرمز ماست و تجارت آن ممنوع است

مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت در ادامه با اشاره به این موضوع که بخشی از وظایف یگان حفاظت شیلات حفاظت از گونه ماهیان خاویاری دریای خزر است، گفت: حفاظت از ماهیان خاوری خط قرمز ماست و تجارت آن ممنوع است و تعداد صید شده تنها برای تکثیر گونه های خاویاری در کشور است.

در بحث استحصال خاویار می توانیم به جایگاه اول جهان برسیم

10درصد از نیاز ما امکانات وجود دارد

زانوسی درادامه گفت: یگان حفاظت منابع آبزی شهرستان نیازمند امکانات و سیستم های به روز از جمله  اسکله پشتیبانی، حوضچه آرامش، شناورهای مناسب وایمنی که کار گشت های دریایی را انجام می دهند، وسایل نقلیه ، نیروی ماهر و با انگیزه که بتواند در تمامی شرایط انجام وظیفه کند.

مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت در ادامه تصریح کرد: 10درصد از نیاز ما امکانات وجود دارد اما باتعامل و همکاری توانسته ایم با حداقل امکانات تمام رودخانه ها را حفاظت کنیم و در احیاء رودخانه ها و تکثیر طبیعی اقدام کنیم و جایگزین تکثیر های مصنوعی در کشور شود.

باید خاویار ایران بعد از نفت قطب اقتصادی کشور شود

وی در ادامه با بیان این مطلب که باید خاویار ایران بعد از نفت قطب اقتصادی کشور شود، گفت: با احیاء منابع طبیعی که اگر بتوانیم ماهیان را به دریای خزر برگردانیم ، با توجه به شرایط خوب دریای خزر با بازسازی ذخایر دریای خزر جایگاه ایران را در بحث استحصال خاویار می توانیم به جایگاه اول جهان برسانیم.

زانوسی درادامه گفت: علاوه بر آن نیزدر بحث ماهیان استخوانی نیز می تواند محلی باشد که به اقتصاد جامعه صیادی کشور کمک کند و نیاز داخلی را نیز برطرف کنیم.

وی افزود: اگر بخشی از پروژه ماهیان در قفس را به آزاد ماهیان مانند: ماهی سفید، کپور و سوف  اختصاص دهیم می توانیم بازار های خارجی وارد شده و علاوه بر آن نیز در زمینه صادرات در آینده اقدام کنیم.

وی درادامه با اشاره به وضعیت صید درحوزه نوشهر و چالوس گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته و حفاظت از منابع آبزی در استان خوشبختانه افزایش صید ماهی را در شهرستان داشته ایم. 

مدیر شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت با اشاره به اینکه وظایف و فعالیت شیلات شهرستان علاوه بر موضوع نظارت بر فعالیت آبزی پروری در مناطق کوهستانی بالادست و مزارع پرورش ماهی نیمه متراکم در پایین دست و برنامه توسعه فعالیت پرورش ماهی در آبهای شور و قفس های دریایی خزر اقداماتی نظیر؛ نظارت بر فعالیت صید و صیادی شهرستان و استانداردهای صید مسئولانه، حمایت و توسعه فعالیت حفظ و حراست از آبزیان دریای خزر،حمایت از تشکل های آبزی پروری و صید و صیادی، حمایت از فعالین و تشکل های شیلاتی شهرستان ،توسعه آبزی مصرفی و کمک به دسترسی و افزایش مصرف سرانه آبزیان از طریق توسعه بازار و مراکز عرضه آبزیان ، توسعه و اجرای فعالیت های آموزشی و ترویجی از طریق اجرای دوره های آموزش های تخصصی برای توانمند سازی تخصصی آبزی پروران و افزایش مزیت های اقتصادی تولید و همچنین آموزش های عمومی برای افزایش آگاهی فعالین بخش، توسعه بیمه و افزایش مصرف سرانه آبزیان از طریق اجرای دوره های طبخ آبزیان، حمایتهای مالی و  فراهم نمودن امکان بهره برداری از تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال و تولید پایدار انجام می دهد.

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: