اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 27 September 2016
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون صرفه‌ جویی مناسبی در مصرف گازوییل محقق شده است، به گونه‌ای که امکان صادرات روزانه ٢٠ میلیون لیتر از این فرآورده وجود دارد.

به گزارش عصرپرس به نقل ازشانا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، امروز (سه‌شنبه، ششم مهرماه) در بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی گفت: حوزه دریا عمده‌ترین مبحث موقعیت ویژه دریانوردی ایران در پسابرجام است که باید به درستی تعریف شود.

وی افزود: کشتیرانی موضوعی است که مربوط به سرزمین داخلی نمی‌شود و امری بین‌المللی محسوب می شود، بنابراین با پهنه رقابت در سطح جهان مواجه هستیم و باید سهم ملت ایران را از این پهنه جهانی مشخص کنیم.

آخوندی ادامه داد: تحریم‌ها و زیان آن به محدود کردن بازارهای بین‌المللی در صحنه جهانی انجامید، هم اکنون بنادر ما باید بتوانند با بنادر جهان رقابت کنند و همه بنگاه‌های مختلف در حوزه دریا شامل کشتیرانی، تعمیر و نگهداری و... باید بتوانند رقابت جهانی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صنعت دریانوردی تنها به حوزه بار محدود نمی‌شود، در این صنعت بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری و مسافری، شهرسازی و... مطرح هستند، بنابراین معتقدم سواحل، محلی مناسب برای سکونت و توسعه تمدن‌های مختلف محسوب می‌شوند.

وی به لزوم ایجاد شبکه بندری ایران اشاره کرد و گفت: پنج هزار و ٨٠٠ کیلومتر ساحل نباید فقط به بنادر بزرگ خلاصه شود، بلکه بنادر کوچک متعددی نیز داریم که باید بواسطه آن ها شبکه بندری ایجاد کنیم.

آخوندی افزود: سهم ریل در تخلیه بارهای بنادر به ۱۷ درصد رسیده است، این رقم باید افزایش یابد، ضمن این که باید امکان انجام امور گمرکی در سرزمین اصلی با ایجاد بنادر خشک فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال تکمیل است که با افتتاح آن می‌توانیم محصولات این پالایشگاه را صادر کنیم.

وی عنوان کرد: امروز در حوزه مصرف گازوئیل به دلیل اجرای سیستم پیمایش و نظارت بر مصرف سوخت ناوگان کامیونی، صرفه‌جویی مناسبی داریم و امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل فراهم است و نیازی به واردات نداریم، همچنین دریا باید بتواند به صادرات مشتقات نفتی کمک کند که البته این امر به تجهیزات مناسب نیازمند است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های داخلی در حوزه دریایی گفته بود: همسو با حمایت از شرکت‌های ایرانی، به دنبال افزایش سهم خود در بازارهای جهانی در دریا هستیم و حمایت از صنعتگران در ساحل و دریا از اولویت‌های مهم دولت تدبیر و امید است.

آخوندی به وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس نیز اشاره و تصریح کرده بود: به محض فعال شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صادرات مشتقات نفتی از این پالایشگاه آغاز می‌شود تا از هرگونه خام فروشی خودداری و به تدریج به سمت فروش فرآورده های نفتی و مشتقات آن حرکت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: