اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 13 March 2018
نوبخت در نشست خبری؛
سخنگوی دولت گفت: دولت تا ۲۱ اسفند امسال ۳۳ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹ درصد رشد داشته است.

اختصاص ۳۳ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی

به گزارش عصرپرس به نقل از صدا و سيما؛ محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي در جمع خبرنگاران افزود: دولت در سال جاري براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و دستيابي به رشد اقتصادي دو مسير جداگانه را طي کرده است.

وي ادامه داد: مسير اول توجه ويژه و فعال کردن واحدهاي توليدي بخش خصوصي از طريق منابع نظام بانکي و مسير دوم اتمام و بهره برداري طرح هاي عمراني دولتي و با استفاده از خزانه دولت است.

نوبخت درباره آخرين وضعيت پرداخت در عرصه واحدهاي توليدي در بخش خصوصي گفت: براساس گزارشي که از سوي نظام بانکي و وزارت صنعت ارسال شده است تا 21 اسفند 96 مبلغ 17 هزار و 474 ميليارد تومان به 26 هزار و 678 بنگاه توليدي از طريق نظام بانکي پرداخت شده است که اين پرداخت ها به تفکيک استان ها در سامانه وزارت صنعت مشخص است.

وي افزود: مبلغ پرداختي به طرح هاي عمراني از سوي دولت 33 هزار و 454 ميليارد تومان است که اين رقم در مقايسه با مشابه سال گذشته که 18 هزار و 643 ميليارد تومان بود 79 درصد رشد داشته است.

امسال کسري بودجه نداريم

سخنگوي دولت گفت: برخي رسانه ها از کسري بودجه دولت در سال جاري سخن مي گويند اما ما امسال کسري بودجه نداريم.

محمدباقر نوبخت افزود: معمولاً در بودجه يک رقمي از منابع پيش بيني مي شود اما ممکن است اين رقم کامل تحقق پيدا نکند و ما در صورتي که اين منابع کامل تحقق پيدا نکند مصارف مان را به اندازه منابع مي رسانيم و به همين دليل کسري بودجه نداريم.

وي ادامه داد: در صورتي که دولت دچار کسري بودجه باشد از طريق استقراض از بانک مرکزي مي تواند جبران کند و در صورتي که منابع مان کامل تحقق پيدا نکند مصارف را به اندازه منابع مي رسانيم.

سخنگوي دولت گفت: آنچه در تمام اين سال ها صورت گرفته اين است که پيش بيني منابع صد در صد تحقق پيدا نمي کند اما ما هميشه مصارف را به مقدار منابع تقليل مي دهيم.

نوبخت افزود: اگر منابع کامل تحقق پيدا نکند مصارف را کامل نمي دهيم اما حقوق کارمندان را نمي توانيم کم کنيم.

وي با اشاره به اينکه ما هر سال براساس منابع واقعي بودجه را مي بنديم گفت: گاهي مجلس سقف بودجه را افزايش مي دهد مثلاً در لايحه بودجه سال 96 ما منابع بودجه را 319 هزار ميليارد تومان مشخص کرديم اما مجلس منابع بودجه را به 346 هزار ميليارد تومان افزايش داد و وقتي اين رقم در مجلس به تصويب مي رسد بين دستگاهها تقسيم مي شود اما تخصيص ما به دستگاه ها هميشه کمتر است اما برخي از دستگاه ها را نمي توانيم کمتر بدهيم مثل صندوق ها و يا آموزش و پرورش که نمي توانيم بودجه شان را کم کنيم.

نوبخت افزود: امسال اعتبار را به طرح هاي عمراني اي داديم که تا 95 درصد کارشان انجام شده بود و ما اين اعتبار را به آنها تخصيص داديم تا کار خود را به اتمام برسانند و در همين راستا به برخي از طرح هاي عمراني نيز اعتباري داده نشد.

وي ادامه داد: مثلاً به راه آهن همدان و کرمانشاه بيش از صد در صد اعتبار داديم.

سخنگوي دولت افزود: اينکه برخي از افراد مي گويند دولت دچار کسري بودجه است استفاده از واژه هايي است که باعث تشويش اذهان عمومي مي شود و ما کسري بودجه نداريم اما ممکن است منابع ما صد در صد کامل نشود.

رشد اقتصادي 9 ماهه امسال 4 و 7 دهم درصد

سخنگوي دولت گفت: براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادي 9 ماهه امسال با نفت 4 و 4 دهم درصد و بدون نفت 4 و 7 دهم درصد است.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود در جمع خبرنگاران افزود: در گزارشي که مرکز آمار ارسال کرده رشد اقتصادي بخش کشاورزي يک درصد، صنعت 3 و يک دهم درصد، خدمات 7 درصد مشخص شده است (9 ماهه امسال ).

وي ادامه داد: رشد سرمايه گذاري در 9 ماهه نخست امسال 3 و 9 دهم درصد است و مصارف نهايي خصوصي 7 و نيم درصد و مصارف نهايي دولتي 7 و 6 دهم درصد اعلام شده است.

سخنگوي دولت با بيان اينکه براي اعتبارات جاري 209 هزار ميليارد تومان پرداخت کرديم، گفت: در سال گذشته اين رقم 184 هزار ميليارد تومان بود و امسال نسبت به سال گذشته 14 درصد در اعتبارات جاري رشد داشته ايم.

نوبخت ادامه داد: در اعتبارات عمراني نيز امسال 79 درصد رشد داشته ايم و اين رقم نشان دهنده اين است که ما به دنبال رشد اقتصادي هستيم.

وي گفت: ما ادعا نمي کنيم که تمام مشکلات را حل کرديم و اين ارقام بدست آمده ارقام ايده آل ما نيست ولي دولت اقدامات زيادي انجام داده و رشد اقتصادي ما نسبت به گذشته مثبت شده است.

 حقوق همه دستگاه ها پرداخت شد

سخنگوی دولت گفت: حقوق همه دستگاه ها از 15 اسفند آغاز و تا دیروز پرداخت شد.

نوبخت افزود: امروز از خزانه پرسیدم و پاسخ دادند که پرداخت ها به دستگاه ها انجام شده است در عین حال اگر دستگاهی ابهامی دارد می تواند از طریق سازمان برنامه و بودجه مطالبات احتمالی را پیگیری کند.

وی همچنین گفت: خزانه اعلام کرد حقوق نیروهای مسلح هم دیروز پرداخت شده است و ستادهای مسئول در نیروهای مسلح هم ظاهرا صبح امروز حقوق کارکنان خود را پرداخت کرده اند.

سخنگوی دولت در عین حال خاطرنشان کرد:حق التدریسی های آموزش و پرورش هم مزایای خود را طی چند روز آینده دریافت خواهند کرد.

نوبخت افزود: پرداختی بودجه عمرانی هم از مرز 30 هزار میلیارد تومان گذشت و قرار است حدود 5000 میلیارد تومان دیگر هم در چند روز آینده توزیع شود.

قوه قضائیه مدارک کافی درمورد اشیای خارج شده از موزه ها دارد

سخنگوی دولت گفت: قوه قضائیه مدارک و مستندات کافی درخصوص 6 هزار شی خارج شده از موزه ها در اختیار دارد.

محمدباقر نوبخت درخصوص سوالی مبنی بر خارج شدن 6 هزار شی از موزه ها افزود: قوه قضائیه دستش در این زمینه پر است و مدارک و مستندات کافی در اختیار دارد.

وی ادامه داد: درخصوص اتفاقاتی که قبل از دولت یازدهم افتاده، بسیاری به ما سفارش کرده بودند که درخصوص اتفاقات آن دوره اگر اطلاعاتی داریم در اختیار مردم بگذاریم ولی ما ترجیح می دهیم اگر اطلاعات و مدارکی درخصوص قبل از دولت یازدهم در اختیار داریم به قوه قضائیه ارائه بدهیم و از طریق قانونی رسیدگی کنیم.

سخنگوی دولت افزود: با توجه به اینکه قوه قضائیه مدارک و مستندات کافی درخصوص خارج شدن این 6 هزار شی در اختیار دارد ما امیدواریم که با دقت به این مسئله رسیدگی کند و نسبت به روشن کردن اذهان جامعه تلاش کند.

نوبخت گفت: قوه قضائیه خودش اعلام کرده که مستندات کافی در این خصوص در اختیار دارد.

همه مقامات زیر ده میلیون تومان می گیرند

سخنگوی دولت گفت: همه مقامات کشور زیر ده میلیون تومان حقوق می گیرند.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاد احمد توکلی در فضای مجازی از منتشر نشدن میزان حقوق مسئولان افزود: دولت و شخص آقای روحانی به شدت تاکید بر شفاف سازی دارد و این موضوع را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: البته دستگاه های نظارتی به صورت ریز میزان حقوق همه مقامات و مسئولان را می دانند و سال بعد نیز افزایشی برای حقوق مقامات در نظر گرفته نشده است.

وی در پاسخ به این مطلب که چرا آقای توکلی تهدید به دعوت مردم به تجمع خیابانی در صورت تحقق نیافتن اعلام حقوق مقامات کرده است؟ گفت: اجازه بدهید سکوت کنم.

وی به کنایه ادامه داد: قرار بود این موضوع در شب چهارشنبه سوری اتفاق بیفتد .

نوبخت گفت: آقای توکلی انسان فهیمی هستند و خودشان اطلاع دارند که دولت در این باره در پی شفاف سازی است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به سوالی درباره اینکه آیت الله جنتی­ از یکی از وزارت خانه ها به علت فاصله گرفتن افراد آن از مشی انقلابی انتقاد کرده است گفت: البته من این مطلب را نشنیده ام ضمن اینکه با کلی گویی نمی شود نتیجه گرفت و باید مصداقی نتیجه گرفت تا امکان بررسی و پاسخ داشته باشد.

وی گفت: بالاخره باید بررسی شود اگر کسی انقلابی نبود باید اخراج شود، تکلیفش چیست؟ هر چه باشد قانون مشخص کرده است.

وی ادامه داد: وزرای کنونی خود سابقه خدمت به جامعه به ویژه در دوره دفاع مقدس دارند و معاونان نیز همان مشی را می روند و اگر مشکل در بدنه باشد بدنه همان قبلی است و فرقی نکرده .

استیضاح حق قانونی نمایندگان است

سخنگوی دولت گفت: استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است اما استیضاح سه وزیر به طور همزمان در حال حاضر به نفع کشور نیست.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: مجلس شش ماه پیش به این وزار رأی اعتماد داده مگر در این شش ماه چه اتفاقی رخ داده که می خواهد هر سه آنها را استیضاح کند.

وی ادامه داد: استیضاح حق قانونی نمایندگان است و نمایندگان می توانند از ظرفیت قانونی شان استفاده کنند اما آیا این امر به نفع کشور هم هست یا خیر؟

نوبخت افزود: دولت معتقد است که این استیضاح به نفع کشور نیست و ما امیدواریم مجلس به هر سه وزیر ما رأی اعتماد بدهد چون اگر این سه وزارتخانه تا مدت ها وزیر نداشته باشد دچار مشکل می شود.

وی گفت: متأسفانه اتفاقاتی که در دی امسال اتفاق افتاد یک عده ای را امیدوار کرد و ما باید این امید واهی را از بین ببریم.

سخنگوی دولت افزود: برای تقویت کشور فقط تقویت مسائل نظامی کافی نیست بلکه مسائل اقتصادی هم بسیار مهم است چون در صورت بروز مشکل در این زمینه ها و همچنین نبودن سه وزیر در وزارتخانه باعث می شود بیگانگان شرایط را برای نفوذ مساعد ببینند.

نوبخت درخصوص اینکه بعضی افراد مطرح می کنند چرا وزرا عذرخواهی نمی کنند، گفت: به خاطر زحمتی که برای مردم پیش می آید ما خودمان را به مردم مدیون می دانیم اما اینکه یک وزیر بیاید و عذرخواهی کند مشکلی حل نمی شود.

وی درخصوص سه وزیر استیضاحی آقای حجتی، آخوندی و ربیعی افزود: این سه وزیر بسیار مسلط و خبره هستند و همچنین بسیار زحمتکش و پاکدامن هستند و انتظاری که از وزرا وجود دارد در این سه وزیر وجود دارد.

سخنگوی دولت گفت:​ چند ماه پیش آقای آخوندی را به خاطر نوسازی حمل و نقل هوایی سرزنش می کردند و بسیار به او خرده می گرفتند ولی در حال حاضر مشخص شده که این نوسازی لازم بوده است.

نوبخت افزود: من حاضرم تا هر اقدامی را که لازم است انجام دهم تا نمایندگان را راضی کنم تا به وزرای استیضاحی رأی بدهند و این به معنی لابی کردن نیست بلکه دفاع از حقانیت این وزرا است.

وی با تشکر از همراهی مجلس درخصوص تصویب بودجه گفت: امیدوارم مجلس باز هم با وزرا همکاری کند و آنها را به وزارتخانه های خود برگرداند.

اختصاص 20 هزار ميليارد تومان براي ساماندهي موسسات اعتباري غير مجاز

سخنگوي دولت گفت: براي ساماندهي موسسات اعتباري غير مجاز 20 هزار ميليارد تومان هزينه کرديم ولي اميدواريم منافع آن براي مردم آنقدر زياد باشد که هزينه ها را جبران کند.

نوبخت افزود: يکي از اقداماتي که بانک مرکزي در جهت انجام آن قدم برداشت ساماندهي موسسات اعتباري غير مجاز بود.

وي ادامه داد: آقاي سيف اعلام کرد که اين موسسات يکي از مشکلات موجود در جامعه هستند و از ما خواست تا براي ساماندهي آنها کمک کنيم زيرا در اين ميان منافع عده اي مخدوش مي شود و ممکن است مردمي که دارايي خود را به اين موسسات سپردند آسيب ببينند چون بانک مرکزي مي خواست در جهت سالم سازي و شفاف سازي قدم بردارد.

سخنگوي دولت گفت: ما براي اينکه شفاف سازي انجام دهيم بايد هزينه مي داديم و براي اين امر 20 هزار ميليارد تومان هزينه کرديم و اميدواريم منافع اين کار براي مردم آنقدر زياد باشد که هزينه ها جبران شود.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: