اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 27 January 2018
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که واریز نکردن ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان فروش گاز طبیعی به حساب خزانه درست نیست، گفت: اگر پول حاصل از فروش گاز به حساب خزانه واریز نشده بود، بدون شک سازمان حسابرسی نسبت به آن تذکر می‌داد.

واریز نشدن درآمد فروش گاز طبیعی به حساب خزانه درست نیست

به گزارش عصرپرس، محمد باقر نوبخت در نشست خبري که به همراه بيژن زنگنه وزير نفت براي پاسخگويي به گزارش ديوان محاسبات درباره تفريغ بودجه 95 حضور يافته بود افزود: 7 هزار و 202 ميليارد تومان بدهي شرکت ملي پالايش بابت خوراک تحويلي به پالايشگاه ها است که بايد در نظر گرفته شود.

وي اضافه کرد: بر اساس ساز و کارهايي که ميان شرکت هاي مذکور و خزانه وجود دارد، اين شرکت ها سهم هدفمندي خود را طبق مقررات واريز کرده اند و ما هم اين نظارت را انجام داده ايم ضمن اينکه کل فروش داخلي فرآورده ها و گاز طبيعي مشخص است يعني مشخص است در روز چقدر بنزين معمولي و سوپر مي فروشيم که جمع آن مي شود درآمد، اما طبق مواد 7 و 8 قانون هدفمند کردن يارانه ها خالص درآمد ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تا 50 درصد بايد براي پرداخت يارانه نقدي ، 30درصد براي توليد و 20 درصد ديگر براي واريز به خزانه اختصاص يابد.

وي افزود: خالص درآمد يعني اينکه بايد هزينه ها را از کل درآمد کم کنيم که قانونگذار 5 درصد از اين درآمد را براي نوسازي لوله ها و شبکه هاي نفت و گاز درنظر گرفت و بخشي هم بر اساس قانون براي ماليات برارزش افزوده کم مي شود ، ضمن اينکه وقتي مکلف مي شويم به اينکه 4 ميليون تن قير رايگان بايد تحويل دهيم، بايد منابع آن را نيز مشخص کرد.

نوبخت با اشاره به اينکه سازمان هدفمندي يارانه ها و سازمان برنامه و بودجه که بايد تخفيف ها را بدهد، خود در اين باره مدعي است ، افزود: از ديوان محاسبات بايد تشکر کنم زيرا سال گذشته ، برخي از نمايندگان مجلس درآمد ناشي از فروش داخلي فرآورده ها را 70 هزار ، 80 هزار و حداکثر تا 100 هزار ميليارد تومان پيش بيني مي کردند ضمن اينکه کسورات آن را در نظر بگيرند از اين رو از رييس مجلس درخواست کردم که ديوان محاسبات بين ما که اين عدد را 32 تا 34 هزار ميليارد تومان برآورد مي کرديم و نمايندگاني که تا 100 هزار ميليارد تومان مي گفتند حکميت کند که ديوان محاسبات به عدد 35 هزار ميليارد تومان و نزديک به براورد ما رسيد.

گزارش به موقع از تفريغ بودجه جاي تشکر دارد

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: بخاطر گزارش به هنگام ديوان محاسبات به مجلس شوراي اسلامي بابت تفريغ بودجه سال گذشته، از اين دستگاه تقدير و تشکر مي کنم.

نوبخت در نشست خبري مشترک به همراه بيژن زنگنه وزير نفت، با تقدير از گزارش به هنگام ديوان محاسبات به مجلس درباره تفريغ بودجه سال 95 ، افزود: ديوان محاسبات مدتي است که سر وقت، گزارش تفريغ بودجه را به مجلس گزارش مي‌کند و به‌ هنگام عمل مي‌کند.

وي افزود: در سال‌هاي گذشته رويکرد ديوان محاسبات اين بوده که تلاش مي‌کند به عنوان يک دستگاه نظارتي قانونمند، واقع‌ بين و هدايتگر دستگاه‌ها عمل کند اما در مقابل، روش ديگري به عنوان مچ‌ گيري و پرونده‌ سازي هست که با روش و رويکردي که در سال‌هاي اخير در ديوان محاسبات، قوت بيشتري گرفته متفاوت است و به همين دليل بايد از ديوان محاسبات تقدير و تشکر کرد.

رييس سازمان برنامه و بودجه تصريح کرد: ديوان محاسبات برمبناي لايحه تفريغي که بايد از سوي قوه مجريه تهيه شود، بايد روي آن کار کند، اين در حالي است که در گزارش اخير ديوان محاسبات، خودِ ديوان روي آن کارکرده و گزارش تفريغ را تهيه کرده است که انتظار اين بود که حداقل دولت را مطلع مي‌کرد.

نوبخت عنوان کرد: اين‌گونه ، تشويش اذهان عمومي نمي‌شد و حتي مورد استفاده رسانه‌هاي معاند قرار نمي گرفت.

وي متذکر شد: در اين گزارش اعداد و ارقامي مطرح شد که کساني که از اصطلاحات حقوقي و مالي اطلاعاتي ندارند، باعث انتقاد آنها شد و بر اين اساس، امروز دولت وظيفه پاسخ‌ گويي دارد.

نوبخت با بيان اينکه اميدواريم با شفافيت و روشني بتوانيم اين موارد را تبيين کنيم و به برخي از ايرادات و اشکالاتي که در گزارش ديوان محاسبات وجود داشت، بپردازيم، گفت: به طور طبيعي ما هر سال در تبصره‌هاي مختلف تلاش مي‌کنيم مجوزهايي براي استفاده از منابع مالي داخلي و خارجي داشته باشيم. امسال در بند الف تبصره 5 اجازه استفاده از انتشار اوراق مشارکت به شرکت‌هاي دولتي داده شد.

وي با طرح اين سوال که آيا سال قبل شرکت‌ها از همه اوراق استفاده کردند؟ گفت: اين‌که ما اجازه انتشار اوراق را داشته باشيم با اين‌که تکليف داشته باشيم، مجزا و متفاوت است.

رييس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: اين‌ که اوراق مشارکت را نوعي آينده فروشي تحليل مي‌کنند، اشتباه است.

نوبخت درباره واريز نشدن 11 هزار و 479 ميليارد تومان پول حاصل از فروش داخلي گاز طبيعي به حساب خزانه، اظهار داشت:«فکر مي‌کنيد اين گزارش براي جامعه چه تلقي‌ اي ايجاد مي کند؟ در حاليکه براساس ساز و کارهايي که بين شرکت ملي گاز و خزانه‌داري کل برقرار شد، ماليات بر ارزش افزوده سود سهام، سهم سازمان هدفمندي يارانه‌ها واريز مي‌شود.

وي با اشاره به گزارش ديوان محاسبات درباره واريز نشدن 4 هزار و 479 ميليارد تومان وجوه واريزي خوراک پتروشيمي‌ها توسط شرکت ملي گاز ايران به خزانه هم گفت: اين‌که ما بگوييم اين مبلغ پول به خزانه نرفت، القاي اشتباه است.

رييس سازمان برنامه و بودجه درباره عدم گردش خزانه مربوط به سهم هدفمندي حاصل از فروش داخلي فرآورده هاي نفتي و گاز طبيعي، تصريح کرد: بر اساس ساز و کاري که بين شرکت‌هاي مسوول و خزانه وجود دارد، شرکت‌ها سهم هدفمندي را طبق مقررات واريز کردند و ما نظارت را انجام داديم. در حال حاضر کل فروش گاز و فرآورده‌هاي نفتي مشخص و دقيقا مشخص است که در روز چقدر بنزين معمولي و سوپر مي‌فروشيم.

وي افزود: طبق قانون هدفمندي يارانه‌ها به طور خالص حداکثر 50 درصد براي پرداخت يارانه‌هاي نقدي، 30 درصد توليد و 20 درصد به حساب خزانه واريز مي شود.

نوبخت عنوان کرد: قانونگذار مشخص کرده که بايد 5 درصد از اين مبلغ را براي نوسازي لوله‌ها و شبکه‌هاي نفت و گاز استفاده کنيم. از سوي ديگر، بخش ديگر بايد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده حذف شود. در اين ميان، مجلس مصوب کرده که 4 ميليون تن قير توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر در کشور توزيع شود.

وي متذکر شد: سازمان هدفمندي يارانه‌ها مدعي اين کار است سازمان برنامه و بودجه که بايد اين تخصيص‌ها را بدهد، يک روز تاخير در پرداخت يارانه‌ها نداشته است.

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: حساب خزانه نشان مي‌دهد که چه پولي به آن واريز شده است. در اين خصوص اگر ديوان محاسبات شبهه‌اي دارد، از ما مدرک بخواهد و ما بلافاصله از خزانه صورت مي‌گيريم و به ديوان ارائه مي‌دهيم. نکته اين نيست که چرا ديوان محاسبات گزارش تفريغ ارائه داده است. منتها براساس قانون و عقل وقتي مي‌خواهيد موضوعي را مطرح کنيد که شبهه‌ برانگيز است، بايد از دولت سوال مي‌ شد. آن هم زماني که گزارش را دولت تهيه نکرده و ديوان محاسبات اين کار را کرده است

وي افزود: تمام اعدادي که در بودجه ديده شده، علي‌الحساب است تا کارگروه نظر نهايي را بدهد.

پاسخ رئيس سازمان برنامه به گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: موضوع واريز نشدن 11 هزار و 479 ميليارد تومان فروش گاز طبيعي به حساب خزانه صحيح نيست.

نوبخت، با اشاره به اينکه اجازه انتشار اوراق مشارکت دولتي به شرکتهاي دولتي داده شده است، گفت: اينکه ما اجازه انتشار اوراق را داشته باشيم با اينکه تکليف استفاده از آن را داشته باشيم، متفاوت است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينکه تا پايان سال ظرفيت از برخي ميادين مشترک به 350 هزار بشکه خواهد رسيد، افزود: واريز نشدن 11 هزار و 479 ميليارد تومان فروش گاز طبيعي به حساب خزانه صحيح نيست؛ در حاليکه بر اساس ساز و کارهايي که بين خزانه داري کل و شرکت ملي گاز ايران در ده ماهه ابتداي سال 95 مطرح شد که بر اساس آن بايد سهم هر يک از ذي نفعان فروش منابع گاز طبيعي بايد پرداخت شود، اين رقم نيز به حساب خزانه واريز شده است، بنابراين اگر اين اتفاق رخ نمي داد و واريزي صورت نمي گرفت، حتما سازمان حسابرسي تذکر مي داد.

نوبخت با اشاره به سخنان رئيس ديوان محاسبات مبني بر عدم واريز وجوه شرکت ملي گاز به حساب خزانه گفت: اينکه مبالغي از وجوه بدون مصوبه از سوي شرکت ملي نفت ايران براي امر مرتبط با بنزين استفاده شود، با اينکه اذهان عمومي تهييج شود که 4 هزار و 479 ميليارد تومان پول به خزانه نرفت، خيلي مشکل دار است.

نوبخت با اشاره به اينکه کل فروش بنزين معمولي و بنزين سوپر در کشور مشخص است، گفت: طبق قانون بايد حداکثر تا 50 درصد براي پرداخت يارانه نقدي، 30درصد براي توليد و مبالغ ديگر به خزانه رود. بر اساس قانون، بايد بخشي بعنوان ماليات بر ارزش افزوده، بخشي براي نوسازي لوله ها و نيز 4ميليون تن قير رايگان نيز بايد داده شود؛ پس تمامي اين رقم وجود دارد که البته خالص اين ارقام بايد به خزانه واريز شود و هزينه ها بايد از آن کم شود.

نوبخت با بيان اينکه شرکتها حتما بايد واريزي خود را به خزانه صورت دهند گفت: ما به دنبال شفاف سازي واريزها و درآمدها هستيم و از رويکرد ديوان محاسبات استقبال مي کنيم و بنابراين بايد دقيق حسابکشي کرد.

نوبخت گفت: حساب خزانه نشان مي دهد چه پولي به آن واريز نشده است، ديوان محاسبات بايد اگر ابهام دارد از ما مدرک بگيرد؛ البته ديوان محاسبات رويکرد درستي دارد ولي بر اساس قانون و عقل، اگر قرار است موردي مطرح شود که شبهه ناک است بايد از دولت درخواست صورتحساب مي کرد نه اينکه حرف مي پراند.

نوبخت ادامه داد: در گزارش ديوان محاسبات آمده است: مبلغ 128 ميليون دلار سهم صندوق توسعه ملي از خالص صادرات گاز طبيعي به صندوق واريز نشده و در مورد ديگر 1 ميليارد و 48 ميليون دلار از سهم صادرات نفت واريز نشده است.

 

منبع: صداوسیما

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: