اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 08 January 2018
نگاهی به نتایج پژوهش «آینده پژوهی ایران 1396»؛
براساس پژوهش انجام شده توسط مرکز «آینده‌بان»، مسأله «تأمین آب» و «پیامدهای بحران آب» در میان نخبگان 5 حوزه؛ اقتصادی، محیط زیستی، سلامت، علم و فناوری و اجتماعی جزو 7 مسأله اول و اساسی کشور در سال 96 است، این در حالی است که این امر همچنان نتوانسته در زمره 7 مسئله اساسی و دغدغه نخبگان حوزه فرهنگ و سیاست قرار گیرد.
به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، اخیراً یک پروژه «آینده پژوهی ایران 96» توسط گروه تحقیقاتی «آینده بان» با نظارت و راهبری مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری انجام شده که براساس آن «بحران تأمین آب» رتبه دوم را در بین 100 مسأله اصلی کشور به خود اختصاص داده است.

در این پژوهش که ماحصل گردآوری نظرات ده‌ها متخصص، اتاق‌های فکر استانی (28 استان کشور)، نظرسنجی از شهروندان، پایش اخبار رسانه‌های آنلاین، داده کاوی، پویش گزارش‌های علمی کشور و پویش گزارش‌های بین المللی است حدود 100 مسأله اساسی و مهم کشور احصا شده که براساس آن «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی» در رتبه اول مسائل اساسی کشور در سال 96 و پس از «بحران تأمین آب» قرار دارد.

همچنین در بین 100 مساله اساسی کشور ردپای 7 مسأله بنیادی مرتبط با حوزه‌های کاری وزارت نیرو یعنی صنعت آب و برق وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «بحران تأمین آب»(رتبه 2)، «پیامدهای بحران آب»(رتبه 8)، «نزاع‌های آب»(رتبه 33)، «پیامدهای تغییرات اقلیمی»(رتبه 36)، «ضرورت بهره وری انرژی و توجه به انرژی‌های نو»(رتبه 38)، «آلودگی آب»(رتبه 39) و «بازار جهانی انرژی»(رتبه 44)، اشاره کرد.

اگر مسائل دیگری چون «بحران ریزگردها» و «بحران آلودگی هوا» را نیز به صورت غیرمستقیم به حوزه‌های کاری این صنعت نیز مرتبط بدانیم می‌توان گفت عدد مسأله مرتبط با فعالیت‌های وزارت نیرو به 9 مسأله نیز می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید بر اساس بررسی‌های انجام شده در این تحقیق، «بحران تأمین آب» در میان 7 مسئله برتر کشور از نگاه متولدین دهه 30، 40، 50، 60 قرار دارد، اما بسیار قابل تأمل است که این مسأله هنوز نتوانسته جایگاهی برای خود در میان دغدغه‌های متولدین دهه 70 باز کند.

البته اگر «بحران ریزگردها» را به نوعی ناشی از بحران آب در کشور بدانیم می‌توان گفت متولدین این دهه نیز با این مسأله بصورت ذهنی درگیر هستند.

همچنین در نظرسنجی از خبرگان بخش عمومی، خصوصی و دولتی نیز «بحران تأمین آب» و «پیامدهای بحران آب» نیز جزو 7 دغدغه اصلی این بخش‌ها برشمرده شده است.

این گزارش می‌افزاید، مسأله «تأمین آب» و «پیامدهای بحران آب» در میان نخبگان 5 حوزه؛ اقتصادی، محیط زیستی، سلامت، علم و فناوری و اجتماعی جزو 7 مسأله اول و اساسی کشور است، این در حالی است که این امر همچنان نتوانسته در زمره 7 مسئله اساسی و دغدغه نخبگان حوزه فرهنگ و سیاست قرار گیرد.

گفتنی است در این پژوهش 220 صفحه‌ای حدود 12 دانشگاه و مراکز علمی - پژوهشی کشور با مرکز «آینده بان» و «مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری» مشارکت داشته‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: