اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 06 January 2018
رشد ۸۰ درصدی ارزش معاملات هفتگی در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان دهنده بازگشت این بازار به روند افزایشی پیشین بود اگرچه تقویت تعداد کالا‌های پذیرش شده نیز به معنی ایجاد بستر‌هایی جدید برای رشد بیشتر معاملات در این بازار است.
افزایش ۸۰ درصدی ارزش معاملات بورس انرژیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از سنا، با توجه به قيمت هاي بالاي نفت خام در بازارهاي جهاني و جرقه هاي رشد قيمت دلار، مي توان به تقويت تقاضا در هفته جاري خوش بين بود.

در هفته منتهي به 14 ديماه،حجم و ارزش معاملات در بازار فيزيکي بورس انرژي رشد کرد تا جايي که ارزش معاملات به نسبت هفته قبل از آن نزديک به 80 درصد رشد داشت که يک داده مثبت و مهم محسوب مي شود. در همين بازه زماني حجم معاملات نيز 76 درصد افزايش يافت که برترين رشد ارزش معاملات به نسبت حجم معاملات را نشان مي دهد که در اين هفته کالاهايي با جذابيت و قيمت بالاتر مورد معامله قرار گرفته است.

در اين هفته حجم معاملات فرآورده هاي نفتي، گازي و پتروشيمي نزديک به 61 هزار تن بود و ارزش معاملات نيز رقمي نزديک به 120 ميليارد تومان به ثبت رسيد. همچون هفته هاي گذشته باز هم سوخت کوره سبک در رينگ داخلي جذاب ترين عرضه بود و رشد قيمتي نزديک به 20 درصد را ثبت کرد.

از نکات مهم هفته منتهي به 14 دي ماه مي توان به تقويت و جذابيت معاملات برق فيزيکي در بورس انرژي اشاره کرد که نشان مي دهد معاملات مستقيم برق بين خريدار نهايي و نيروگاه با رونق بيشتري رو به رو شده و خريداران ترجيح داده اند تا اين شيوه معاملاتي را بيش از پيش مورد توجه قرار دهند.

در اين هفته 122 هزار و 700 کيلووات برق به ارزش 896 ميليون تومان در بورس انرژي مورد معامله قرار گرفت که در مقايسه با معاملات در هفته ها و ماه هاي قبل نشان مي دهد که يک بستر جديد براي رشد ارزش معاملات در بورس انرژي ايجاد شده است. قيمت هاي مورد معامله در اين شيوه نيز ارقامي نزديک به 43 تومان براي هر کيلووات ساعت بود که به نسبت شبکه سراسري از جذابيت محسوسي در اين بازار حکايت دارد.

در اين خصوص حسين حسنقلي پور رئيس اداره پذيرش و بازاريابي بورس انرژي گفت: از لحاظ آماري عملکرد پذيرش محصولات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 185 درصدي را تجربه کرده و به معني آن است که 37 کالاي جديد به جرگه عرضه هاي بورس انرژي اضافه شده است. به صورت دقيق تر با احتساب تعداد پذيرش‌هاي صورت گرفته تا امروز، تعداد 155 کالا در بازار هيدروکربوري به همراه 46 نيروگاه در بازار برق بورس انرژي ايران پذيرش‌شده است.

وي افزود: ارزش تعهدي اين عرضه ها نزديک به 18 هزار ميليارد تومان است يعني در صورتي که عرضه کنندگان به تعهد خود پايبند باشند و براي عرضه ها نيز مشتري وجود داشته باشد اين رقم معاملاتي محقق خواهد شد و به معني جهشي بزرگ در حجم و ارزش معاملات در بازار فيزيکي بورس انرژي است.

حسنقلي پور گفت: جذابيت خريد موجب مي شود تا تقاضاي بيشتري به اين بازار وارد شود که خود محرک مهميهم براي تقويت حجم معاملات در بورس انرژي و هم به منظور کاهش هزينه توليد در کارخانجات مختلف محسوب مي شود.

از اين نکته به سادگي نمي توان عبور کرد زيرا در بسياري از واحدهاي صنعتي همچون صنايع مختلف فولادي، تصفيه و تغليظ فلزات، صنايع پتروشيمي و حتي صنايع نساجي و فرآوري مواد غذايي، بهاي برق به عنوان يک رکن مهم در قيمتي تمام شده به شمار مي رود که توجه به اين ساز و کار معاملاتي در نهايت توان توليدي واحدها را تقويت کرده و با کاهش قيمت تمام شده، توانمندي بازاريابي اين قبيل شرکت ها را تقويت مي کند.

اين موارد در حالي است که حتي قيمت برق در معاملات بورس انرژي نيز در چارچوب عرضه و تقاضا تعيين مي شود که خود جذابيتي مهم براي واحدهاي توليدي و مصرفي برق بوده و مي تواند در بازه هاي زماني مختلف اين نرخ تغيير کند.

افزايش تعداد کالاهاي پذيرش شده در بورس انرژي را مي توان يکي از نکات مهمي به شمار آورد که در هفته منتهي به 14 دي رسانه اي شد و در برخي از رسانه ها از آن به عنوان افزايش سقف پرواز بورس انرژي ياد شده است. با فرض افزايش کالاهاي پذيرش شده در اين بازار مي توان گفت که بسترهاي معاملاتي در بازار فيزيکي بورس انرژي از رشدي مطلوب و مهمي برخوردار شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: