اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ - 24 December 2017
وزیر کشور
وزیر کشور با اشاره به اینکه امدادرسانی در کوتاه ترین زمان ممکن اولویت ماست گفت: بی‌انصافی است که بگویند ستاد بحران خودش دچار بحران شد. مشکل کلی برق، آب و گاز در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه وجود ندارد.
بی‌انصافی است که بگویند ستاد بحران خودش دچار بحران شدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شنبه شب در گفت و گو با شبکه یک سیما با اشاره به زلزله در کوهبنان کرمان که موجب خرابی بیش از ۳۰۰ واحد با تخریب ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شده است، افزود: دغدغه اصلی ما در حوادث و بلایای طبیعی کاهش تلفات و جلوگیری از گسترش خسارات احتمالی است.

وی اظهار کرد: اولین نگرانی هایی که پس از وقوع یک زمین لرزه پدیدار می شود ترکیدن لوله های گاز و شعله ور شدن آنها و برق گرفتگی است که در زلزله های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران از مهمترین نگرانی های مسئولان بود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در زمین لرزه های اخیر با مدیریت توانستیم دامنه تلفات و خسارات احتمالی را کنترل کنیم، تصریح کرد: زمین لرزه غرب کشور با وجود اینکه هفت شهر و حدود ۱۹۰۰ روستا آسیب جدی رساند، نهاد هایی همچون ارتش، سپاه، هلال احمر و مدیریت بحران کمتر از ۳۰ دقیقه پس از وقوع زمین لرزه به حالت آماده باش درآمدند و صبح روز بعد از اولین زمین لرزه، حدود ۵۴ هواپیما برای امدادرسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشور در فرودگاه آماده بودند.

وی افزود: با همه اقدامات امدادرسانی که برای زلزله کرمانشاه صورت گرفت ظرف پنج ساعت نخست زمین لرزه نیروهای امدادی حدود ۲۷۰۰ تن را از زیر آوار بیرون آوردند که این حجم از اقدام در ابعاد وسیع حادثه، عملکرد بسیار چشمگیری محسوب می شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: در حادثه کرمانشاه ۳۶ بالگرد برای اعزام مصدومین به شهرهای اطراف در حال تردد هوایی بودند. انتقال ۹۰ هزار تخته چادر تا پایان روز اول امدادرسانی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حادثه زمین لرزه کرمانشاه بود.

وی حجم چادرهای توزیع شده در کرمانشاه را سه برابر نیاز برآورد شده آن منطقه اعلام کرد و یاد آورشد: وجود مدیریت واحد و هماهنگی دقیق میان دستگاه هاو نهادهای یاری رسان در کرمانشاه از دیگر موارد قابل ملاحظه است و کسی نمی تواند بگوید چرا سپاه در شهرهای اصلی استان کرمانشاه حضور نداشته، برای اینکه بر اساس تقسیم وظایف امدادرسانی، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها استقرار پیدا کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه بزرگترین مشکل کنونی مردم حادثه دیده کرمانشاه، اسکان موقت است،اظهار کرد: پیش بینی شده بین ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد اسکان موقت یا کانکس باید در محل استقرار یابد، طبق توافق انجام شده با دستگاه های متولی قرار است ظرف ۴۵ روز پس از وقوع زلزله،کانکس های مورد نیاز تحویل داده شود.

او ادامه داد: در۲۵ روز نخست پس از وقوع حادثه، روزانه ۴۰۰ کانکس تحویل زلزله زدگان داده شده، حتی برای دام های مردم حادثه دیده هم برنامه های جامعی را درنظر گرفته و بودجه لازم را تخصیص داده ایم.

وزیر کشور تصریح کرد: در حال حاضر مشکل کلی در بحث آب، برق و گاز نداریم اما ممکن است برخی مناطق به علت نبود تیر برق و یا ترکیدگی لوله های آب هنوز از آب و برق برخوردار نباشند در مورد نوسازی منازل هم هنوز مدت معینی از سوی پیمانکاران به ما اعلام نشده اما به طور قطع ظرف مدت یکسال آینده مشکل بازسازی و نوسازی منازل حادثه دیدگان برطرف خواهد شد.

رحمانی فضلی در مورد زلزله هفته گذشته تهران هم گفت: حضور صدا و سیما به عنوان دستگاه اطلاع رسان، بسیار موثر بود اما در پخش برخی مصاحبه های زنده کمی غیرحرفه ای عمل شد چون کارشناسان زمین شناسی در مصاحبه هایشان مصلحت و سیاست اجتماعی کشور را درنظر نمی گرفتند و بی پرده صحبت می کردند از سوی دیگر عموم مردم اطلاعی از دانش زمین شناسی ندارند در اینجا بهتر بود صدا و سیما نگاه حرفه ای تری به گزارش هایش می داشت.

وی درباره برنامه های وزارت کشور برای مقابله با زلزله و حوادث طبیعی در کشور نیز افزود: تلاش می کنیم همه مناطق زلزله خیز کشور شناسنامه دار و سالی ۱۰ درصد از روستاها به چادر و بسته های امدادی تجهیز شوند.

وی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در پنج سال آینده ۵۰ درصد از روستاهای کشور به میزان کافی برای شرایط اضطراری، چادر و بسته های امدادی در اختیار خواهند داشت.

وزیر کشور با اشاره به مهاجرت های ببی رویه به کلان شهرها، افزود: به دلیل تصمیم های نادرست در دهه های گذشته مهاجرت های بسیاری به کلانشهرها صورت گرفته است و باید برای این افراد که در حاشیه شهرها و بافت های فرسوده زندگی می کنند خانه ساخت.

وی افزود: همه ما وارث بافت های فرسوده و مناطق حاشیه شهرها هستیم و باید با مطالبه گری، مشکلات این مناطق را حل کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است اما اگر زلزله ای بیش از شش و نیم ریشتر در تهران اتفاق بیفتد همه دستگاههای اجرایی کشور باید وارد عمل شوند.

وزیر کشور یاد آور شد: ۲۰ استان مسئول امداد رسانی در شرایط ویژه به تهران شده اند که در زمان حادثه، هر استان در یک منطقه تهران مستقر وفعال خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته حدود ۱۶۰ سوله با امکانات اولیه برای شرایط خاص در تهران ساخته شد اما اکنون در نزدیکی حرم حضرت امام (ره) ۱۵ هکتار زمین برای ساخت انبارهای بزرگ تجهیزات استان ها برای شرایط خاص شهر تهران در نظر گرفته شده است و این انبارها در حال ساخت است.

رحمانی فضلی گفت: صلاح نبود پس از زلزله اخیر تهران خیابان ها شلوغ نشان داده شود زیرا این مسئله استرس شهروندان را افزایش داد تا آنهایی که در خانه نیز بودند وارد خیابان ها شوند.

وزیر کشور اضافه کرد: مرکز ملی بحران کشورکه بتواند تسلط مستقیم و جامع بر مناطق بحران خیز داشته باشد در حال ساخت است.

وی گفت: این مرکز با استفاده از تجربه و مشاوره کشورهای مانند روسیه، آذربایجان و چین و مطالعات کارشناسان کشورمان ساخته می شود.

او افزود: اکنون وقوع زلزله شش ریشتری در کشور با خرابی های معناداری روبه رو نخواهد شد در حالی که در گذشته زلزله چهار و نیم ریشتری نیز خرابی های زیادی داشت.

وزیر کشور تصریح کرد: تاکنون امکان پیش بینی وقوع زلزله وجود ندارد اما دستگاه های زلزله سنج در مناطق مختلف کشور نصب است و هر لحظه لرزش ها را اندازه گیری می کند.

 حقوق شهروندی موضوعی قانونی و اعتقادی است
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش درباره منشور حقوق شهروندی گفت: این منشور موضوعی اعتقادی و قانونی است و مسئولان باید پاسخ سؤال مردم را بدهند.

وی با اشاره به تأمین امنیت انتظامی و عمومی در جامعه که از وظایف وزارت کشور در منشور حقوق شهروندی است،افزود: اکنون در حوزه امنیت داخلی با تلاش همه مسئولان از ضریب امنیتی بالایی برخورداریم.

وزیر کشور با بیان اینکه بزرگترین حق مردم مشارکت در سرنوشت خودشان است و در چهار سال گذشته یک حزب پشت در وزارت کشور برای مجوز معطل نمانده است، خاطرنشان کرد: خانه احزاب که در گذشته فعالیتی نداشت اکنون فعال است و در ۳۴۰ شهر شاخه های احزاب تشکیل شده اند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در این مدت روزنامه ای بسته و هیچ سخنرانی ای بجز شیراز و لرستان با مشکل، مواجه نشده است،افزود: در ۱۶ آذر امسال در چهار روز هزار سخنرانی بدون حتی یک مورد درگیری برگزار شد.

وی با تاکید براینکه سال گذشته تعداد سخنرانی های روز ۱۶ آذر ۵۰۰ سخنرانی بود،یاد آورشد: چهار انتخابات را در دو مقطع با بالاترین مشارکت و سالم ترین روند و امنیت کامل برگزار کرده ایم.

رحمانی فضلی در ادامه با تاکید براینکه سازمان های مردم نهاد سه برابر شده اند و اکنون دو هزار و ۳۴۰ دهیار خانم داریم، افزود: در هر شهری که غالب جمعیت آن اهل تسنن هستند بیشتر مسئولان آن شهر نیز از اهل تسنن انتخاب شده اند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حق مردم بر ما این است که آنان از نظر اجتماعی، امنیت داشته باشند،اظهار کرد: در این دولت مطالعه جامع و کاملی بوسیله دستگاه های اجرایی و استادان دانشگاه درباره امنیت اجتماعی صورت گرفته است.

رحمانی فضلی گفت: تاکنون در این زمینه پنج جلسه با رهبر معظم انقلاب داشته ایم و سازمان کار برای این موضوع آیین نامه هایی نوشته و پس از تصویب ، اولویت های آن مشخص و تقسیم کار انجام شده است.

وزیر کشور ۷۰۰ نوع مواد مخدر صنعتی در کشور وجود دارد
عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت درمان معتادان متجاهر­در تهران در ابتدای دولت یازدهم زیر ۵۰۰ تن بود ،خاطرنشان کرد: اکنون شش هزار معتاد متجاهر تحت درمان هستند و ظرفیت نگهداری و درمان ۱۲ هزار معتاد را در تهران داریم و تصمیم گرفته ایم همه معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالی ۱۵ درصد کشف مواد مخدر افزایش می یابد افزود: در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۰ تعداد معتادان یک میلیون تن کاهش یافته است.

وزیر کشور خاطرنشان شد: با همکاری صدا و سیما ۶۰ هزار برنامه در استان ها درباره مسئله اعتیاد، پخش شده و آموزش و پرورش برای نخستین بار این مسئله را در کتاب های درسی آورده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در حالی که میزان شیوع اعتیاد در جهان ۵،۶ دهم درصد است اما این میزان در کشور ما بسیار کمتر است.

وی گفت: امسال ۹ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید گردیده که از ابتدای دولت یازدهم دو هزار و ۲۰۰ عملیات ضد مواد مخدر انجام و بیش از ۵۰۰ تن از این مواد کشف شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در جهان گردش مالی مواد مخدر، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است،گفت: از زمان مسئولیتم در وزارت کشور ۸۰ درصد مصرف شیشه در کشور کاهش یافته و مصرف این ماده مخدر از رتبه دو به رتبه چهار تنزل پیدا کرده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۰ آزمایشگاه تولید مواد مخدر صنعتی را منهدم کرده ایم، خاطرنشان کرد: سالانه ۷۰۰ هزار معتاد را درمان می کنیم اما پس از بازگشت این افراد به جامعه فقط ۲۰ درصد آنها پاک می مانند زیرا فرهنگ جامعه و خانواده ها این افراد را نمی پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه اجتماعی با اعتیاد اصل است ، افزود: هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار معتاد داریم که راهبرد اصلی ، اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد ومواد مخدر است.

وی گفت: صدا و سیما در حد اعلا در استان ها در این زمینه با ما همکاری می کند و با دو هزار سازمان مردم نهاد نیز در مقابله با اعتیاد همکاری داریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: