اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 11 December 2017
شریعتمداری درجلسه ستاد زنجیره فولاد
وزیر صنعت گفت: دولت دوازدهم باید بهار فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن باشد.
ضرورت نقش‌آفرینی دولت در بخش صنعت و معدن
به گزارش عصرپرس از شاتا؛ محمد شريعتمداري در جلسه ستاد زنجيره فولاد که با حضور معاونين طرح و برنامه، معدن و صنايع معدني، روساي سازمانهاي ايميدور و زمين شناسي و نيز اعضاي ستاد فولاد و تشکلها و انجمنهاي فولاد تشکيل شد، تصريح کرد: موضوع معدن و صنايع معدني درحوزه صنعت و معدن بايد موضوع اصلي دولت دوازدهم باشد و اين موضوع در اين دولت بايد کاملا عملياتي شود به گونه اي که بهار فعاليتهاي معدني و صنايع وابسته با آن باشد.

وي يادآور شد: در شروع فعاليتهاي اين دولت با توجه به اهميتي که در برنامه هاي جامع رئيس جمهور، برنامه ششم و تاکيدات مقام معظم رهبري در موضوع معادن شده بود، شروع کار با معدن بود و البته اين تنها کار سمبليک نبوده و بايد موضوع اصلي و اساسي دولت دوازدهم در حوزه صنعتي و معدني باشد.

شريعتمداري با اشاره به تاريخچه تشکيل ستاد فولاد گفت: در حوزه معادن و صنايع معدني فولاد به عنوان موضوع پايه اي مورد توجه دولتها بوده و دردوره آقاي جهانگيري در زمان وزارت معادن و فلزات جلسات مشابهي در زمينه فولاد تشکيل مي شد و به اين موضوع به عنوان موضوع جدي توجه مي کردند و سپس در دولت نهم متوقف و در دولت دهم ستاد فولاد تشکيل شد ولي نتيجه عملي تلاشهاي صورت گرفته يک عدم توازن در بخشهاي مختلف فولاد از اکتشاف تا تامين سنگ آهن و چرخه آخر محصول نهايي است.

وي ادامه داد: حاصل اين عدم توازن که قوه مجريه به دليل تمکين و قوه مقننه به دليل اصرار نقش اساسي داشته اند براي کشور بسيار زيان بار است. 

شريعتمداري تاکيد کرد: مطالعات انجام شده در طرح جامع فولاد در قدم اول بايد عدم توازن را مرتفع و به سرانجام برساند و تلاش کنيم هم در ممنوعيت صدور برخي مجوزها وهم پس گرفتن برخي مجوزهاي بي ربط و هم در مورد برخي مسائل که فعاليتهاي جديد داريم پيش قدم شويم و توازن در طي دوره زمان بندي مشخصي به زنجيره فولاد کشور برگردد.

وي افزود: در زمينه رفع عدم توازنها به عنوان مهمترين موضوع، لازم است تصوير روشني از وضعيت موجود و وضعيت مطلوب ارائه و پيشنهادهايي براي رسيدن به وضع مطلوب ارايه شود.

وزير صنعت،‌ معدن و تجارت اظهارکرد: جلب سرمايه براي تحقق طرحهاي بزرگ فولادي در کشور باتوجه به تحولات اساسي که در دنيا در فولاد و زنجيره توليدش صورت گرفته نظير سوق دادنشان به سواحل درياها و تلاش براي تجميع واحدهاي کوچک و ايجاد واحد هاي بزرگ بايد صورت بگيرد و به نظر مي رسد در آينده نزديک با واحدهاي توليد فولاد کوچک که اکنون وجود دارد هم در بازار داخلي هم در فروش خارجي با مشکل مواجه شويم. 

وي تصريح کرد: نگراني ها را بايد رفع و با آينده نگري و آينده پژوهي به موضوع، نيازهاي کشور را پاسخ دهيم.

شريعتمداري ادامه داد: تلاش مي شود اين جلسات هر ماه يکبار تشکيل شود و با تلاشهاي صورت گرفته در 4 سال گذشته و تلاشهاي بعدي مقدمات طرح جام فولاد فراهم شد و اين طرح در سايه برنامه 5 ساله و برنامه هاي کلان، طبق تکاليف قانوني که داريم بايد ازجانب وزارتخانه تصويب و ابلاغ شود. 

وي گفت: طرح جامع فولاد بايد با دريافت نظرات بخش غير دولتي نظراتش نهايي و ابلاغ شود، چرا که داشتن طرح جامع براي فعاليتهاي فولادي در کشور پايه خوب و سند روشني پيش روست تا با زمان بندي براي عملياتي شدن اين مطالعات و شراکت ذينفعان در تهيه آن تلاش کنيم.

توجه به نواقص طرح جامع فولاد در اکتشاف و استخراج 

شريعتمداري تاکيد کرد: به نواقص کار در حوزه اکتشاف و استخراج بايد توجه شود و رسيدن به توازن در همه بخشها، جبران کمبودها و متوقف کردن طرحهاي غير ضروري و تعيين حوزه هاي کار و تعيين تکليف مجوزهاي صادر شده قبل و نيز عدم صدور مجوز جديد در مناطقي که صرفه اقتصادي نيست، نيز مورد اهتمام باشد.

وي ادامه داد: به موضوع زير ساختهاي مورد نياز بيشتر پرداخته شود و با دقت بيشتري تعقيب و همچنين سرمايه گذاري داخلي و خارجي و توسعه ريل در مجموعه مسايل مطرح شده درحوزه زير ساختها از اولويتهاي اين طرح بايد باشد.

وي با توجه دادن به موضوع بازار افزود: بازار و تامين امکانات براي نيازهاي داخلي و مواد اوليه از موارد مهم است و اين در حالي است که همچنان اشتغال مساله اول کشور است و هرموضوعي که اشتغال مولد درست را پشتيباني کند بايد حمايت شود.

وزير صنعت،‌ معدن و تجارت همچنين با مشخص کردن دبيرخانه طرح جامع فولاد گفت: مسئوليت دبيرخانه را شرکت ملي فولاد بر عهده بگيرد وبا توجه به اينکه اين نقش فرابخشي است، ارتباط برابر و همسنگ با هم بخشها اعم از بخش خصوصي و معاونتها و .. برقرار کند و اطلاعات لازم را دريافت تا بتواند کار جامعي صورت دهد.

وي با اشاره به پيش بيني تشکيل چند کميته در اين زمينه افزود: معاونت طرح و برنامه و معاونت معدني و سازمان ايميدرو و سازمان زمين شناسي جلسات مشترکي را برگزار و اگر زير گروهي لازم است براي مجموعه ستاد کميته ها شکل بگيرد و کارها در دو بخش کارهاي جاري و مسئل اصولي و کلان تقسيم بندي شده و پيگيري و پايش طرح درهمه ابعاد صورت گيرد.

در اين نشست همچنين معاون معدن و صنايع معدني وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با برشمردن اهداف طرح جامع فولاد، ايجاد توازن در زنجيره فولاد، مديريت جامع بر کليه شاخص هاي تاثير گذار فولاد، رفع چالش هاي تامين زير ساختهاي اين صنعت و امکان اعمال پايش سرزمين در اجراي طرح جامع فولاد را از جمله اهداف مورد نظر برشمرد.

جعفر سرقيني افزود: براي رسيدن به اهداف طرح جامع فولاد، در کنسانتره 10 طرح با ظرفيت 24 ميليون تن ، در گندله 16 طرح با ظرفيت 36.6 ميليون تن، آهن اسفنجي 18 طرح با ظرفيت 16.7 ميليون تن ، فولاد خام 36 طرح با ظرفيت 25.4 ميليون تن و مقاطع فولادي 19 طرح با ظرفيت 9.8 ميليون تن ، طرحهاي قابل تحقق هستند.

رحماني معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت نيز معدن را جزو پروژه هاي اقتصاد مقاومتي و مبحثي راهبردي توصيف کرد.

رضا رحماني افزود: قبلا سالانه 350 فقره جواز تاسيس در زنجيره فولاد صادر مي شد که الان به 50 فقره رسيده است.

وي تاکيد کرد: در طرح جامع فولاد وظايف و مسووليتها به زير بخشها تقسيم و به برنامه هاي اجرايي تبديل شوند.

طبق برنامه جامع فولاد رسيدن به ظرفيت توليد 55 ميليون تن فولاد خام درافق 1404 پيش بيني شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: