اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 17 April 2016
در جریان سفر موگرینی به تهران صورت گرفت؛
یادداشت همكاری های ایران و اتحادیه اروپا در جریان سفرفدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و كمسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، در زمینه انرژی منتشر شد.

به گزارش عصرپرس از اداره كل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در این یادداشت طرفین بر شروع گفت وگوی سطح بالا با هدف ایجاد اعتماد بین سهامداران دو طرف، ایجاد شرایط سرمایه گذاری تامین امنیت عرضه انرژی، ترویج استفاده از انرژی های پاك، مدیریت مصرف و افزایش بهره وری انرژی، ترویج بازار كارآمد و شفاف انرژی، انتقال دانش و فناوری و تشویق تجارت انرژی و تامین مالی و حمل و نقل آن تاكید كرده اند.

همچنین اعلام شد: گفت وگوهای دو طرف درباره انرژی، بر ارزیابی های هیات تخصصی اتحادیه اروپا در تهران و اولویت مشخص شده، قرار خواهد داشت.

علاوه براین دو طرف درباره موضوع های اصلی در زمینه نفت و گاز، تبادل اطلاعات در زمینه راهبرد های عرضه و تقاضا، شرایط سرمایه گذاری در ایران، توسعه زیرساخت های صادرات ایران، همكاری در عرصه های بین المللی و همكاری در زمینه های بالادستی و پایین دستی تاكید كردند.

برابر این یادداشت همكاری، در بخش برق نیز بر تبادل اطلاعات راجع به راهبردها و توسعه ی زیرساخت ها، گفت وگو درباره چارچوب قانونی شفاف برای جذب سرمایه، همكاری در مورد بهره وری انرژی و انرژی های تجدیدپذیر، جمع آوری اطلاعات درباره بهره وری انرژی، فرصت های پیش بینی شده در میثاق شهرداران و پیگیری توافق پاریس تصریح شده است.

ایران و اتحادیه اروپا همچنین ایجاد یك مجتمع تجارت انرژی با مشاركت نهادهای دولتی، تولیدكنندگان و . . . برای تحلیل شرایط و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری را خاطرنشان كردند.

در همین زمینه مقرر شد تا نمایندگان دو طرف برای هدایت گفت وگوها تعیین شوند.

براساس این گزارش ، فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صدر یك هیات عالی شامل هفت كمیسیونر از این اتحادیه دیروز ( شنبه ) صبح وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كشورمان دیدار و گفت و گو كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: