اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 08 March 2016
وزیر اقتصاد اسلواکی اعلام کرد:
وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از آمادگی کشور خود برای همکاری هسته ای، مدیریت پسماند و ایجاد انرژی های نو و تجدیدپذیر با ایران خبر داد.

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، وازیل هوداک در این نشست در تهران گفت: اسلواکی از معدود کشورهایی به شمار می رود که موفق شده است با بهره وری بالا از انرژی هسته ای استفاده کند و دو کشور می توانند در این زمینه با یکدیگر مشارکت مفید و رو به بهبودی داشته باشند.

وی افزود: این همکاری می تواند در زمینه مدیریت پسماند، تولید انرژی از منابع ارگانیک و ایجاد انرژی های نو و تجدیدپذیر نیز برقرار شود.

به گفته وی، 40 درصد تولید انرژی در اسلواکی از محل انرژی های تجدید پذیر است.

هوداک با تاکیدبراینکه اسلواکی بالاترین سرانه تولید خودرو در دنیا را دارد ، گفت: برندهایی مانند کیا و فولکس واگن از اسلواکی، در ماه های گذشته مذاکراتی با ایرانی ها برای همکاری در زمینه تولید خودرو داشته اند.

وی ادامه داد: اسلواکی به واسطه تلاش مردم خود توانسته است به سهم خوبی در بازارهای اصلی آلمان و اتریش دست پیدا کند. در واقع این کشور به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان اتحادیه اروپا به شمار می رود و این قدرت خود را در تولید خودرو نشان داده است.

به گفته وی، اسلواکی با جمعیت پنج میلیون نفری، سالیانه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو تولید می کند.

هوداک درباره میزان بالای تجارت خارجی در همسنجی با تولید ناخالص داخلی اسلواکی گفت: نسبت صادرات ما به تولید ناخالص داخلی نزدیک 88 درصد و نرخ رشد صادرات ما در این سال ها نزدیک به چهار درصد بوده است. از این نظر معتقدیم اسلواکی می تواند مدخل ورود ایران به اتحادیه اروپا باشد.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی گفت: تحولات مثبتی در ایران رخ داده و فرصت های درخور توجهی برای همکاری به وجود آمده است.

وی ادامه داد: این دومین بار در دو ماه گذشته است که هیاتی از اسلواکی عازم ایران می شود که این نشان از عزم جدی ما برای توسعه همکاری ها میان دو کشور دارد.

وی در ادامه  خطاب به فعالان اقتصادی ایران گفت: کشور زیبای شما دارای تمدن و تاریخ عمیقی است و اسلواکی می تواند کشور دوست و همکار شما باشد.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلاواکی گفت: در ایران به دلیل وجود سرمایه انسانی، فرصت های بسیاری وجود دارد و در سطح بین الملل، ایران را برای همین موهبت ها می شناسند. در کشور ما نیز تاکید بسیاری روی نوآوری وجود دارد و ما آماده ایم روابط خود را با ایران گسترش دهیم و ارتباطی دوسویه میان دو کشور برقرار کنیم.

وی ادامه داد: ما حاضریم سطح مبادلات خود را به میزانی بیش از آنچه میان ایران و سایر کشور های منطقه اروپای مرکزی و همسایگان مان برقرار است، افزایش دهیم و البته از جانب دولت خود نیز حمایت های لازم را کسب کنیم.

هوداک افزود: می توانیم پروژه های مشترکی را آغاز کنیم و با توافقاتی که میان دولت ها ایجاد می شود، مسیر این همکاری ها را هموار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نشست مشترک با وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی در تهران گفت: حجم مناسبات دو کشور رضایت بخش نیست ، این در حالی است که فعالان اقتصادی هر دو طرف برای گسترش روابط به شناخت دقیق از یکدیگر نیاز دارند.

مسعود خوانساری افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، ایران به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری سالیانه نیاز دارد که با توجه به ظرفیت بالای صنعتی کشور اسلواکی، فعالان اقتصادی و صنعتی این کشور می توانند مشارکت خوبی در زمینه سرمایه گذاری در ایران داشته باشند.

رئیس اتاق تهران بر توسعه روابط بانکی میان ایران و اسلواکی تاکید کرد و گفت: با توجه به آنکه براتیسلاوا (پایتخت اسلواکی) شعبه های بسیاری از بانک های بین المللی و خارجی را در خود جای داده و یکی از نیازهای حیاتی اقتصاد ایران در دوره کنونی برقراری مناسبات پولی و بانکی است، دو کشور می توانند در این زمینه گام های عملی برای گسترش مناسبات بانکی بردارند.

وی گفت: شکل گیری سرمایه گذاری های مشترک و بلندمدت میان ایران و کشورهای صنعتی جزء اولویت های کاری دولت و بخش خصوصی است.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلواکی از کشور چک استقلال یافت و در سال 1993 اعلام موجودیت کرد. این کشور در ماه های آینده، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به دست می گیرد.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: