اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 01 November 2017
با حضور حسینی وزیر سابق ارشاد و صادقی نماینده تهران
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بحث حزب و تشکل در ایران سوابق تاریخی دارد و از لوازم مدنیت و دموکراسی است.
نشست نقش احزاب در ایجاد گفت‌وگوی ملی در نمایشگاه مطبوعات برگزار شدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمود صادقی در نشست نقش احزاب در ایجاد گفت‌وگوی ملی که در غرفه ایلنا برگزار شد، عنوان کرد: بحث حزب و تشکل در ایران سوابق تاریخی دارد، از مشروطه احزاب شروع به کار کردند که در مبارزات نقش داشتند، احزابی مانند موتلفه و فدائیان اسلام حضور داشتند. بعد از انقلاب من از نگاه قانون اساسی به موضوع نگاه می‌کنم که اصل را بر آزادی احزاب قرار داده است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی می‌گوید احزاب آزاد هستند و هیچ کسی را نمی‌توان از عضویت در احزاب منع یا وادار به عضویت کرد، اظهار داشت: اما حزب رستاخیر در قبل از انقلاب به زور افراد را عضو می‌کرد. تشکیل حزب یک حق بشری و از حقوق بشر است، افراد باید بتوانند در احزاب عضویت داشته باشند که یکی از لوازم مدنیت و دموکراسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز نگاه توده‌واری وجود دارد که گله‌وار به مردم نگاه می‌کنند اما در جوامع پیشرفته این نگاه وجود ندارد و آنان معتقد هستند که مردم باید در توسعه اجتماعی حضور داشته باشند. اصل ۲۷ قانون اساسی فعالیت احزاب را قانونی می‌داند.

صادقی با تاکید بر اینکه یکی از موانع مهم در راه فعالیت احزاب نگاه بالا به پائین است، تصریح کرد: یکی از وظایف احزاب این است که شرایط گفت‌وگو را فراهم کنند. مسئله‌های مختلفی وجود دارد که ما در آن‌ها اختلاف داریم. به طور مثال در بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی اختلاف است. لازمه گفت‌وگو این است که دو طرف برابر باشند و حرف‌های یکدیگر را بشنوند.

وی اضافه کرد: ما بعد از انتخابات ۸۸ فضای گفت‌و‌گو را بسته‌ایم و حاضر نیستیم مسائل‌مان را در قالب گفت‌وگو مطرح کنیم و یک طرف تمایلی به شنیدن مسائل نداشت.

عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که علت به نتیجه نرسیدن گفت‌و‌گوی ملی چیست؟ خاطرنشان کرد: احزاب چون عمدتا سیاسی هستند، می‌تواند محور گفت‌وگو قرار بگیرند. من خوشحالم که آقای حسینی از گفت‌وگو استقبال می‌کنند. سال گذشته که بحث گفت‌و‌گوی ملی باهم مطرح شد عده‌ای از اصولگرایان گفتند مگر ما باهم قهر هستیم؟ بله ما با هم قهر هستیم چه کسی می‌گوید نیستیم؟ خیلی قهر در جامعه ما هست. یکی از پُردعواترین جوامع، جامعه ایران است. پرونده هایی که سالانه در دادگستری تشکیل می شود نشان می دهد که ما باهم قهر هستیم. ما نیاز داریم که ندای صلح در جامعه مان زنده شود.

صادقی ادامه داد: یک زمانی که صحبت برخورد تمدن‌ها بود آقای خاتمی گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کردند. بعضی از طیف‌ها به جمهوری اسلامی پایبند نیستند، رای را حق نمی‌دانند و تکلیف قلمداد می‌کنند.

وی با طرح این سوال که مردم تا چه میزان در سرنوشت ما نقش دارند؟ ابراز داشت: آیا حاکمیت می‌تواند انتخاب مردم را فیلتر کند؟ در حال حاضر مشاهده می‌کنید مردم انتخاب کردند بعد می‌گویند چون زرتشتی است باید حذف شود. بارها با صداوسیما صحبت کردم اما فقط چند ثانیه‌ای که درباره ترامپ حرف می‌زنم را پخش می‌کنند.

سیدمحمد حسینی هم در این نشست گفت: ایجاد یک حزب فراگیر لوازمی نیاز دارد که هنوز فراهم نشده است. در نظام جمهوری اسلامی حتما احزاب باید نقش‌آفرین باشند. احزاب باید کادرسازی کنند و پالایش انجام دهند که هر کسی در جایگاه بالا قرار نگیرد. حزب می‌تواند پشتیبانی فکری ایجاد کنند. 

وی افزو: نیروهایش را درست است نمایندگان فرهیخته هستند اما آنقدر اشتغال دارند که نمی‌رسند مسائل را دنبال کنند باید مجموعه‌هایی باشد که این‌ها را پشتیبانی کنند حزب باید به روز موضع داشته باشد به ویژه الان که تحولات با سرعت است.

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه اگر احزاب از کاندیدایی حمایت می‌کنند، باید از عملکرد خود دفاع کنند، عنوان کرد: اگر لیستی معرفی می‌کنند باید نقاط قوت و ضعف را بیابند چون مردم می‌خواهند بعدا دوباره رای بدهند. ما در بحث اقتصادی این قدر از اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنیم اما عملا چه کردیم؟ این را باید احزاب مشخص کنند یا در مسائل اجتماعی یا در مورد همین پدیده موسسات اعتباری و مالی احزاب باید بیایند در این مسائل اگر دولت ‌هم تعلل می‌کنند مطالبات مردم را پیگیری کنند.

حسینی با بیان اینکه رقابت احزاب باید در این باشد که کدام یک راه‌حل بهتری ارائه می‌کند، یادآور شد: اگر بخواهیم تعامل داشته باشیم بین احزاب باید در مشترکات توافق کنیم. این مشترکات یکی قانون اساسی است. یکی آرمان‌های امام راحل است که جریان مقابل هم خود را خط امام معرفی می‌کند باید دید در عمل آیا تطبیق می‌کند یا نه.

وی تاکید کرد: در بحث دشمن اگر معتقد هستیم ترامپ خصومت می‌کند باید این وجه مشترک ما باشد در مجلس سنا وقتی لایحه‌ای علیه ایران معرفی می‌شود گاهی یک نفر مخالفت می‌کند یعنی یکپارچگی دارند علیه ما. باید در مسائل کلان کشور همراهی و همکاری داشته باشیم.

وزیر ارشاد دولت دهم در پاسخ به این سوال که آیا جناح اصولگرایان تمایل به گفت‌وگو و شنیدن صدای جناح اصلاح‌طلب دارد، بیان کرد: قبل از سال ۸۴ هم این بحث‌ها مطرح بود. نامه‌هایی عسگراولادی به خاتمی می‌نوشت و می‌گفت علیرغم اختلافات باید در برخی مسائل مشترک باشیم.

حسینی با بیان اینکه مصالح و منافع ملی اصول مشترک است، گفت: خوشبختانه در هجمه علیه سپاه و نیروهای مسلح دیدیم چپ و راست دست به دست هم دادند. این موارد باید مورد اتفاق نظر همه باشد و بعد در جزئیات بحث کنیم. نیروهای اصولگرا همیشه خواهان گفت‌وگو بودند و می‌خواستند به جای تشدید تنش‌ها و دوقطبی شدن جامعه و اینکه در مردم کوچه و بازار برای دعوای برخی بر سر و کله هم بزنند با هم بر مشترکات وفاق داشته باشند. الان که ما را تحریم و تهدید می‌کنند عقل سلیم حکم می‌کند ما وفاق داشته باشیم.

وی با اشاره به رویکرد جمنا اظهار داشت: ما در همین جبهه مردمی یکی از حرف‌هایمان این بود که در اتاق‌های در بسته سران احزاب برای کل کشور تصمیم بگیرند و یکی از ضعف‌های احزاب همین است. ما باید حرف‌ها را بشنویم. باید همه سهیم باشند.

عضو شورای مرکزی جمنا در واکنش به اظهارات صادقی تصریح کرد: آقای صادقی در حالی مظلوم‌نمایی می‌کنند که قدرت را در دست دارند و انگار تریبونی ندارند در حالی که میدان دارند و در کشور دستگاه‌های اجرایی از وزرا و استانداران و دهیاران از طیف خودشان هستند بنابراین اینطور نیست که بگوییم یک عده مطرود هستند و میدان ندارند. اگر بحث آشتی ملی هم پذیرفته نشد دلیل این بود که ما در کشور قانون داریم یک عده‌ای که قانون شکنی کردند این طور نیست که فرش قرمز برایشان پهن شود.

حسینی یادآور شد: سال ۸۴ انتخاباتی که دولت اصلاحات برگزار کرد هنور برخی‌ها این را خدشه‌دار می‌دانند و مرحوم آیت‌الله هاشمی جوری صحبت می‌کرد که انگار حقی از ایشان تضییع شده بود در حالی که دولت اصلاحات این انتخابات را برگزار کرده بود. در سال ۹۲ روحانی با ۵۰ درصد رای انتخاب شد بلافاصله همه پذیرفتند و هیچ تنشی ایجاد نشد. هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان انتقاداتی که در مساله شورای شهر یزد مطرح کردند. 

وی با تاکید بر اینکه مبنای ما قانون است، خاطرنشان کرد: قانون اختیاراتی داده است. ما اگر بگوییم این اختیارات باید تغییر کند می‌گفتند بعد از سال ۶۸ و بازنگری باید مجدد در قانون اساسی تغییرات ایجاد شود این را باید افراد صاحبنظر بگویند. ولی وقتی شورای نگهبان را مفسر قانون می‌دانیم ولو اینکه مختلف باشیم باید قانون را فصل‌الخطاب بدانیم در همه جا قانونی است که حرف نهایی را می‌زند. 

حسینی در پاسخ به این سوال که در دولت احمدی نژاد نظر شخص رئیس‌جمهور وقت درباره حزب چه بود؟ ابراز داشت: وزارت فرهنگ نقشی ندارد. ما قائل بودیم باید مشکل‌هایی باشد و اینجور پراکنده نباشد ما با ارتباطاتی که با تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های دانشجویی داشتیم با همه این‌ها سالانه در برنامه‌هایشان حاضر می‌شدیم از دوران جوانی می‌خواستیم کار گروهی شکل بگیرد و دانشجوها منشا اثر باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد به تکثر احزاب اعتقاد داشت؟‌ بیان کرد: من سخنگوی ایشان نیستم. ایشان با توجه به ضعف‌هایی که برای احزاب قائل بودند، اعتقاد داشتند که با توده باید در ارتباط باشند اینها خودشان تشکلی را داشتند و جریان رایحه خوش خدمت را شکل دادند ولی در تابلوهای رسمی اعتقاد داشت باید با مردم مستقیم ارتباط داشت و این اعتقاد خاصی بود. ایشان فرق نداشت برایشان احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا تقریبا با هیچ کدام رابطه خوبی نداشت.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: درباره نقش احزاب یک نکته را یادآور می‌شویم و آن، این است که باید نگاه انتقادی به خودشان داشته باشند. آقای صادقی گفتند نیروهای اصلاح‌طلب به وزیر پیشنهادی علوم اعتراض داشته باشند. اصلاح‌طلبان با تمام قوا از آقای روحانی حمایت کردند اما هنوز چند ماهی نگذشته است دیروز در مجلس از وی در مجلس حمایت نکردند و کم کم دارند راه خود را جدا می‌کنند تا ۴ سال دیگر دوباره ژست اپوزیسیون بگیرند و در انتخابات شرکت کنند.

حسینی با بیان اینکه اگر اصلاح‌طلبان امام و رهبری را قبول دارند، نظام را قبول دارند، عنوان کرد: اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند مشکلات را حل کنند، اگر می‌خواهند از مفاسد اقتصادی جلوگیری کنند، فرقی نمی‌کند برادر رئیس‌جمهور باشد یا برادر معاون اول باید دست به دست هم داد. اگر فردی سوءاستفاده شخصی می‌کند باید برخورد کنیم و این برای سلامت کشور مفید است.

صادقی هم در پاسخ به انتقادات حسینی گفت: قرآن می‌گوید قبل از این که دیگران شما را محاسبه کنند خود را محاسبه کنید. مسئله وزیر علوم این است که دانشجو می‌گوید چرا وقتی من را گرفتند رئیس دانشگاه دفاع نکرد. زمانی رئیس‌جمهور وقت گفت کابینه خط قرمز من است اما امروز مشاهده می‌کنیم که راه به راه تلویزیون می‌گوید برادر رئیس‌جمهور، برادر معاون اول و... در حالی که نباید این کار را کرد. 

وی افزود: مثلا امروز بحث ولایت مطرح است و مردم هم حق سوال در این زمینه را دارند. این فرهنگ اسلامی است ما باید با اصولگرایان صحبت کنیم که اساسا ولایت فقیه باید پاسخگو باشد یا خیر؟ باید بپذیریم دور یک میز بنشینیم و باهم گفت‌وگو کنیم و نباید از الفاظی مانند فتنه استفاده کنیم. مردم حق دارند و جاده دو طرفه است باید صحبت کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه پشتوانه جامعه مدنی بسیار برای نمایندگان ضروری است، اظهار داشت: اینکه می‌گویند ما اصلاح‌طلبان مظلوم‌نمایی می‌کنیم در حالی که در قدرت هستیم این چه قدرتی است که برای نطق دو دقیقه‌ای جلب می‌شویم.

صادقی با بیان اینکه محدودیت‌ها به رقم اینکه اصلاح‌طلبان قدرت دارند، وجود دارد، تصریح کرد: محدودیت‌هایی از طرف برخی نهادها اعمال می‌شود که به هر حال فرمان دست آنها است. در برخورد با نیروها چقدر از نیروهای از اصلاح‌طلب بازداشت می‌شوند چه تعداد اصولگرایان؟ 

وی در پاسخ به اینکه به عنوان نماینده اصلاح‌طلب چه اقدامی برای نقش افرینی احزاب داشتید؟ خاطرنشان کرد: تغییر ترکیب کمیسیون ماده ده احزاب یک کار است که از این مجرا توانستند تعداد زیادی از احزاب مجوز بگیرند و همچنین قانون جدید احزاب در مجلس تصویب و باید اجرا شود و تحرکی در فضای احزاب ایجاد شده است و اما دولت و وزارت کشور باید بیشتر اقدام کنند. مواردی درباره نقش‌آفرینی احزاب پیش‌بینی شده است.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین‌ دانشگاه‌ها اضافه کرد: در قانون انتخابات، وابستگی حزبی را منفی می‌دانیم در صورتی که باید این مسئله مثبت تلقی کنیم. معتقدم با اصلاح قانون انتخابات می‌توانیم به رونق فعالیت احزاب کمک کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که گفتید مشکل ما این است که احزاب مسئولیت‌پذیر نداریم اما شما بگذارید متولد بشوند تا از او مسیولیت بخواهیم، اظهار داشت: وزارت کشور تعداد زیادی تشکل را از چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا را تایید کرده که ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشند ولی هستند. آقای صادقی خودشان دبیرکل یک تشکل است

وی با بیان اینکه مقداری از ضعف احزاب و تشکل‌های ما به خودشان برمی‌گردد، تصریح کرد: بیشترین ارتباط را بین مدیران ارشد نظام با توده‌های مردم مقام معظم رهبری دارد؛ دانشجویان می‌نشینند و راحت بحث‌هایشان را می‌کنند. این طور نیست که صداوسیما را دربست تایید کنیم. بله، رییس صداوسیما را رهبر می‌گذارد ولی باید بررسی کرد. سیاست‌های کلی نظام وقتی درخصوص جمعیت و تربیت و حوزه‌های گوناگون می‌شود اینها براساس نظرات محمع تشخیص است و در مجمع تشخیص همه طیف‌ها هستند که موضوعات بررسی می‌کنند تا یکسال پیش هم که آقای هاشمی رییس آن بود. این طور نیست که در نظام جمهوری اسلامی یک نفر نشسته و همه چیز را پیش می‌رود.

وزیر ارشاد دولت دهم یادآور شد: زمانی تیم اقتصادی دولت پیش رهبری رفتند و گزارش دادند. ایشان گفتند راهکار شما چیست؟ این طور نیست بار مملکت را بر دوش یک نفر قرار دهیم. ایشان از خود کارشناسان می‌پرسند.

در ادامه، صادقی در پاسخ به حسینی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم اصلاح‌طلب و اصولگرا و چپ و راست ولی مملکت که فقط اینها نیست. من حتی می‌گویم گرایش‌های چپ مارکسیستی اگر شناسنامه‌دار شوند چرا نباید حرف بزند؟ تفکر ما در انقلاب هم همین بود. ما بگذاریم احزاب حاکمیت ساخته نباشند، احزاب از درون مردم تشکیل شود.

وی با اشاره به رویکرد صداوسیما ابراز داشت: گاهی صداوسیما هم به رهبری ظلم می‌کند. ایشان گفت‌وگو می‌کند و این گفت‌وگو پخش نمی‌شود یا گفت‌وگو سانسور می‌شود مثلا دانشجو آزادانه حرف می‌زند و بعد پخش نمی‌شود. این باید تسری پیدا کند به همه لایه‌ها به ویژه جاهایی که بیشتر اصولگرایان قدرت را در دست دارند. 

حسینی نیز در این رابطه بیان کرد: بنده که وزیر ارشاد بودم و قبل از آن نیز در وزارت علوم حضور داشتم، گاهی به دانشگاه می‌رفتیم یا هنرمندان جمع می‌شدند و انتقاد صریح می‌کردند، گاهی پرخاش می‌کردند و ما خیلی‌ها را پیگیری می‌کردیم. اینطور نبود ما در اتاق در بسته بوده باشیم. ما همیشه در پی مردم بودیم.

وی افزود: هر جلسه دولت خبرنگاران از آسمان و ریسمان از ما سوال می‌کردند اما الان ببینید چه محدودیت‌هایی برای خبرنگاران دارند. آیا می‌توانند از همه به راحتی سوال کنند؟ باید اتو کشیده بنشینند تا آقای نوبخت بیاید و سوال کنند یا اگر خبرگزار فارس سوالی پرسید از سوال محروم شود. 

این فعال اصولگرا اضافه  کرد: در حضور رئیس‌جمهور عکس او را آتش می‌زدند. در نمایشگاه مطبوعات دوران ما یک خبرگزاری حضور نداشت، چه کردیم؟ حالا ببینید روزنامه شرق و اعتماد و فارس شرکت نکردند حتما اینها یک گلایه‌ای دارند.

صادقی در پی این سخنان یادآور شد: اگر آن دوره برخی شرکت نمی‌کردند چون مانع می‌شدند اینها به اختیار خود نیامدند. 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که آیت‌الله هاشمی در سال ۸۴ گفتند برخی از نهادها به یک کاندیدا کمک کردند. نظر شما چیست؟ عنوان کرد: این حرفی که شما زدید من برای اولین بار می‌شنوم. سال ۷۶ همه فکر می‌کردند همه نهادها دست به دست هم داده‌اند تا ناطق نوری انتخاب شود اما نتیجه طور دیگری شد. سال ۹۲ و ۹۶ هم همینطور، این شائبه وجود دارد.

صادقی در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر از آقای روحانی انتقاد می‌شود اما از دولت اصولگرایان نمی‌شد؟ گفت: آقای روحانی هیچ گاه ادعا نکردند من اصلاح‌طلب هستم. ایشان اصولگرای معتدل است، شرایطی پیش آمد بخشی از اصولگرایان متوجه شدند باید یک قواعدی را برای ماندن رعایت کنند. 

وی با بیان اینکه ما سال ۹۲ ائتلافی کردیم که مکتوب نشد و این مسئله در سال ۹۶ هم فرصت نشد، اظهار داشت: ما خواستار مشارکت حداکثری بودیم تا از آن انسداد بیرون بیاییم. آقای روحانی وعده‌هایی داده است که برای عمل شرایط مهیا نشده است؛ مثلا برای وزرا و معرفی آنان مشکل دارد و گزینه ۲۱ خود را معرفی کرد. 

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی محدودیت وجود دارد، چه کند؟ ما باید این محدودیت‌ها را درک کنیم و تلاش کنیم این ائتلاف حفظ شود. با این حال، من قبول دارم آقای روحانی در حدود اختیاراتی که دارد عمل نکرده است. 

حسینی در پاسخ به اظهارات دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصریح کرد: صادقی گفت رییس‌جمهور گزینه بیست و یکم خود را انتخاب کرد. این ادعا است. در دولت اصلاحات هم افرادی در راس کار بودند که اهل کار نبودند. آن موقع هم می‌گفتند رئیس‌جمهور اختیار ندارد.

وی افزود: کسی مثل روحانی که در مراکز حساس امنیتی بوده اگر نمی‌دانست اختیارات رئیس‌جمهور چیست چرا این وعده‌ها را داد؟ وقتی کسی می‌گوید ریاست‌جمهوری محدودیت دارد باید بر همان مبنا شعار دهد. چطور در دوران هشت ساله این همه خدمت شد، در دانشگاه‌های سراسر کشور رفتیم، کارهای زیربنایی شده است. الان دولتی با افراد کهنسال تشکیل شده که توان و انرژی ندارند.

وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد تاکید کرد: چطور وزیر مسکن این همه در آن دوره کار کرد ولی الان همه کارهای وزارت مسکن روی زمین مانده است و وزیر می‌گوید اعتبار ندادند. شما که از اول انقلاب مسئولیت داشتید. شما که مسائل کشور را می‌دانستید؟ چرا وعده‌ای می‌دهید که اجرا نمی‌کنید. این بازی با افکار عمومی نیست؟

صادقی در پاسخ به سوال یکی از حضار که گفت مردم دچار گرفتاری و بیکاری هستند اما توییتر شما این را بازتاب نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: یکی از لوازم کار سیاسی مدنی شفافیت است. شما ادعا کردید اصولگرا نیستید اما همه حرف‌های شما چیز دیگری است. شما کاملا با تعصب از موضع اصولگرا حرف زدید شجاعت داشته باشید بگویید اصولگرا هستید.

وی ادامه داد: من به عنوان نماینده مجلس با بیشترین مواجهه‌ای که مواجه هستیم با حبس ساسان آقایی است. من بارها مکاتبه کردم مادر و پدر او مراجعه کرده است، یک جواب به ما نمی‌دهند. با یاشار سلطانی برخورد شد. او در انفرادی بود که من صحبت کردم، گناه او امنیتی هم نبود شفاف‌سازی بود.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: من در توییتر خود ترافیک و مساله آثار باستانی را مطرح کردم. در مجلس طرح‌های مختلفی داریم که این گفته نمی‌شود. یک دقیقه از نطق بنده را ببینید که آیا پخش کرده‌اند یا نه؟ اگر حرف می‌زنیم صادقانه حرف بزنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: