اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 24 September 2017
خسروتاج اعلام کرد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در روز ملی صادرات از ۵۰ صادر کننده برتر ملی با تندیس صادر کننده نمونه ملی قدر‌دانی می‌شود.
تجلیل از۵۰ صادر کننده برتر ملیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، مجتبی خسروتاج در نشست خبری گفت: شعار امسال روز ملی " صادرات - تکرار عزم ملی" است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 45 درصد امتیاز صادرکنندگان نمونه به ارزش صادرات و بقیه به شاخص های دیگر کیفی و عملکردی صادر کنندگان اختصاص دارد، افزود: نزدیک 700 شرکت در فرایند ثبت نام سال 96 مشارکت کرده اند که نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد رشد نشان می دهد.
خسروتاج گفت: 660 شرکت در بخش کالا و 40 شرکت در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی ثبت نام کرده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دارا بودن وب سایت به زبان خارجی، ثبت سیستمی محصول، تبلیغات در سایت های بین المللی، داشتن دفاتر خارج از کشور، حضور در نمایشگاه های بین المللی، عضویت در کنسرسیوم های صادرتی/ گواهی نامه بین المللی کیفیت و مدیریت و ثبت سیستمی برند از دیگر شاخص های انتخاب صادر کنندگان نمونه است.

وی گفت: بیشترین فراوانی متقاضی در گروه کالایی بازرگانی عمومی و سپس به ترتیب مصنوعات پلیمری، میوه و تره بار و صیفی، صنایع تبدیلی کشاورزی، مصالح ساختمانی، و فرآورده های لبنی است.

خسروتاج افزود: به صادرکنندگانی که 5 بار عنوان صادر کننده نمونه ملی را کسب کرده باشند ، تندیس صادر کننده ممتاز اهدا می شود.

وی گفت: در سال جاری به دلیل مصوبه هیئت وزیران مبنی بر لزوم داشتن رشد 10 درصدی برای انتخاب صادر کنندگان نمونه، برخی از بهترین صادرکنندگان کشوری نتوانستند مشارکت کنند و این فرصت بعد از سال ها نصیب بنگاه های کوچک تر هم شد.

 توسعه صادرات با عزم ملی و همگرایی برنامه‌ها
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه برخی مسئولان عزم لازم را برای صادرات ندارند، گفت: همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها اعم از قوای قانون گذاری، قضایی و اجرایی باید توسعه صادرات را در اولویت قرار دهند.

مجتبی خسروتاج در نشست خبری به مناسبت بیست و یکمین سالرزو ملی صادرات ‌گفت: علاوه بر تبدیل موضوع صادرات به یک عزم ملی باید ظرفیت‌های خالی و بلااستفاده بنگاه‌های مختلف تولیدی هم فعال و موانع همکاری‌های بانکی با کشورهای مختلف برطرف شود و مشوق‌ها و تسهیلات اعتباری و مالی با هدف توسعه صادرات مد نظر باشد.

وی گفت: جوایز صادراتی، خطوط اعتباری برای کشورهای هدف اولویت دار، به روز رسانی فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی، کاهش سود بانکی تسهیلات برای صادرات، رعایت تفاوت نرخ تورم بازار داخلی و خارجی و نیز اجرایی کردن بسته حمایت از صادرات غیر نفتی از مواردی است که می‌تواند صادرات را در کوتاه مدت افزایش دهد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره اقدامات میان مدت برای توسعه صادرات نیز گفت: کاهش هزینه‌های محصولات تولیدی صادراتی، برقراری تسهیلات بیشتر در حوزه لجستیک، توسعه توافق‌های تجاری دو و چند جانبه به منظور کاهش حقوق گمرکی باید مد نظر باشد.

وی تراز منفی ۳. ۵ میلیارد دلاری تجارت با کشورهای اروپایی را در ۵ ماه گذشته یادآور شد و گفت: با سرمایه گذاری‌های مشترک با کشورهای اروپایی مانند آنچه در زمینه فولاد با ایتالیایی ها، خودرو با فرانسوی‌ها یا ماشین آلات صنعتی با آلمانی‌ها در حال انجام است می‌توانیم تراز تجاری را با این کشور‌ها متوازن کنیم.

خسروتاج؛ تهاتر در تجارت کالا با کشورهای آفریقایی، تثبیت مقررات صادرات برای دستکم دوره ۱۰ ساله، تدوین سند جدید راهبرد توسعه صادرات، اصلاح نظام داخلی بنگاه‌ها با هدف رقابتی شدن و سود آوری و افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها را از دیگر اقدامات ضروری اعلام کرد.

به گفته خسروتاج؛ اصلاح مقررات حاکم بر فعالیت‌های توسعه تجارت، ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی، توسعه برند و برند سازی، ? جذب سرمایه گذاری خارجی مرتبط با صادرات، توسعه کسب و کار‌های مجازی و نوین، هدایت تولید به سمت تولید صادراتی از دیگر اقدامات میان مدت برای توسعه صادرات است.

وی افزایش سهم صنایع خلاق در سبد تولیدات صادراتی، افزایش سهم تولیدات دانش بنیان در ترکیب صادرات کشور، افزایش سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، هدایت تولیدات صنعتی به سمت تولیدات غنی از نوآوری، تولید در تراز جهانی از طریق اتصال به شبکه‌های ارزش جهانی، کسب فناوری‌های آینده، تقویت توانمندی بنگاه‌های کوچک و متوسط و در نهایت توجه به ظرفیت‌های جدید صادراتی و متنوع سازی محصول و خدمات صادراتی را از دیگر شاخص‌ها برای دستیابی به رشد صادرات ۲۱. ۷ درصدی طبق قانون برنامه ششم برشمرد.

خسروتاج با اشاره به مراسم معرفی صادر کنندگان نمونه کشور در ۲۹ مهر گفت: شرکت هایی می‌توانند عنوان صادر کننده برتر را به دست آورند که ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل بر صادراتشان افزوده باشند بنابراین در مراسم امسال نام شرکت‌های جدیدی معرفی خواهد شد که تاکنون از بین ۱۴۰ شرکت نیمی از ان‌ها ارزیابی شدند و بقیه هم در فرصت باقیمانده نهایی می‌شوند.

خسروتاج با یاداوری کاهش ۵ درصدی صادرات در ۵ ماهه گذشته افزود: تولیدکنندگان و صادر کنندگان ابراز امیدواری کردند در شش ماه دوم سال، صادرات روند رو به رشد خود را از سر گیرد.
 
 تاکید رئیس سازمان توسعه تجارت بر شناسایی و رفع نقاط ضعف صادرات
 رئیس سازمان توسعه تجارت بر لزوم شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف مشکلات صادرات برخی از کالاهای ایرانی تاکید کرد و گفت: برخی از کالا‌ها نظیر سیمان، سرامیک، کاشی و شیرینی و شکلات دارای ظرفیت تولید خوبی در کشور است، اما از این ظرفیت‌ها برای صادرات به خوبی استفاده نمی‌شود.

مجتبی خسروتاج در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و مشکلات صادرات آن‌ها را حل و فصل کنیم.

وی گفت: برخی از این مشکلات مربوط به کمک‌های مالی است که اگر لازم باشد در این زمینه یارانه مالی هم به آن‌ها خواهیم داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از بازارهای خیلی خوب برای صدور محصولات ساختمانی عراق و سوریه بودند که به علت درگیری‌های داخلی فعلاً وضع خوبی ندارد افزود: به برخی از کشورهای آفریقایی نیز صادرات خوبی داشتیم، اما به علت مشکلات بانکی دچار مشکل شد.

خسروتاج گفت: کاهش قیمت نفت در کشورهای تولید کننده نفت نظیر عمان و آذربایجان نیز باعث کندی صادرات برخی از محصولات ما به این کشور‌ها شد.

وی از آماده سازی برای تشکیل شورای عالی صادرات به ریاست معاون اول رئیس جمهور تا دو هفته آینده خبر داد و افزود: در رأس موضوعات این جلسه عزم ملی برای توسعه صادرات است.

خسروتاج در پاسخ به سوالی درباره ثبت سفارش خودروهای خارجی و لوکس گفت: این موضوع با هدفمندی واردات در ارتباط است و ما تصمیم گرفتیم واردات این نوع خودرو‌ها را به کشور هدفمند کنیم.

وی افزود: در شش ماهه اول امسال یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار خودرو از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته در ارزش ۴۰ درصد و در تعداد ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

خسروتاج گفت: عمده این خودرو‌ها آسیایی و مربوط به کشورهای ژاپن و کره بوده است.

وی با اظهار گلایه از برخی رسانه‌ها که پا به پای وارد کنندگان خودرو سیاست هدفمندی واردات و محدودیت در ثبت سفارش خودروی خارجی را نقد می‌کنند افزود: من تعجب می‌کنم که برخی از رسانه‌های می‌گویند چرا جلوی این‌ها را گرفته اید.

خسروتاج گفت: من سوال می‌کنم اینکه هر خودرویی بدون توجه به مجوز واردات وارد شود باید ادامه یابد؟

وی افزود: ما سعی کردیم با تدوین آیین نامه ثبت سفارش خودرو ورود خودروهای خارجی را هدفمند کنیم و البته این آیین نامه قرار است با حضور وزیر جدید صنعت معدن و تجارت نهایی و ابلاغ شود

نام:
ایمیل:
* نظر: