اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 11 September 2017
تأمین آب شرب شهر حنا در سال‌های اخیر به دلیل قرار نگرفتن در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ و تحت تاثیر وقوع خشکسالی های پیاپی با مشکلاتی مواجه شده بود که در سال جاری با شناسایی منبع جدیدی آب شرب این شهر برای سال‌های آینده پایدار تأمین می‌شود.
تأمین پایدار آب شرب شهر حنا در استان اصفهانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، محمدعلی عباسی مدیر آبفای شهرستان سمیرم گفت: در سال‌هایی که بارندگی نرمال بوده متوسط بارندگی در این منطقه حدود 450 میلی متر برآورد گردید در حالی که در سال‌های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی متوسط بارندگی در شهر حنا به 150 میلی متر کاهش یافت که این رویداد مشکلات عدیده‌ای برای مردم این شهرستان که حرفه اصلی آن‌ها کشاورزی و دامداری بوده است به همراه داشت.

محمدعلی عباسی افزود: آب شرب مردم شهرحنا از طریق منابع آب محلی همانند حفر چاه‌ها تأمین می‌شود، این درحالیست که پدیده خشکسالی که تأثیر بسزایی در کاهش آب‌های زیرزمینی داشته منجر به بیلان منفی آب این منابع گردید و در این سال‌ها گاهاً مردم این شهر با افت فشار آب روبرو شدند.

عباسی با اشاره به اینکه با مطالعاتی که در 4 سال قبل انجام گرفت پیش بینی شده بود که در سال جاری اگر منبع جدیدی برای تأمین آب شرب شهر حنا کشف نمی‌شد برای تأمین آب شرب این منطقه با مشکلات جدی روبرو می‌شدیم، این درحالیست که شهر حنا فاقد هرگونه چشمه و یا قنات است،بنابراین انتقال آب به این شهر بسیار حائز اهمیت بود.

وی ادامه داد: مطالعات کشف منبع جدید آبی پایدار با استفاده از دانش متخصصان خبره در دستور کار قرار گرفت و پس از شناسایی منبع جدید آبی به دلیل سنگلاخی بودن بستر زمین در این منطقه و ریزش سنگ حفر این چاه بیش از 6 ماه به طول انجامید که سختی زمین یکی از دلایل عمده زمان‌بر شدن حفر چاه به عمق 250 متر بوده است.

عباسی گفت: در مردادماه سال جاری به دلیل کاهش شدید آبدهی چاهی که آب شرب مردم شهرحنا از طریق آن تأمین می‌شد دسترسی مردم به آب شرب با مشکلاتی روبرو شد بر این اساس با تأکید مدیرعامل مبنی بر تأمین پایدار آب شرب و نیز رفع افت فشار آب شهر حنا با حمایت‌هایی از لحاظ فراهم نمودن زمینه‌های جذب اعتبارات و بکارگیری نیروی متخصص عملیات آبرسانی به شهرحنا به طور شبانه روزی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر آبفا سمیرم با اشاره به حفر 5 حلقه چاه در سال‌های گذشته گفت: در 12 سال گذشته به منظور تأمین آب شرب حنا، 5 حلقه چاه حفر گردید که عواملی از جمله وقوع خشکسالی پیاپی، مشخصات ژئوفیزیک و سازندهای زمین و حفر چاه‌های غیرمجاز، منجر به کاهش آبدهی چاههای آب شرب در این بازه زمانی شده به طوریکه از مدار بهره برداری خارج شدند که خوشبختانه با حفر چاه جدید مشکل آبرسانی به شهر حنا برطرف شد.

عباسی گفت: عملیات خط آبرسانی به شهر حنا با اجرای حدود 1600 متر خط انتقال، حفر چاه، احداث اتاقک چاه ونصب تجهیزات در دستور کار قرار گرفت که حدود یک میلیارد و یکصد میلیون تومان هزینه دربرداشت از محل اعتبارات عمرانی و جاری تأمین شد. این درحالیست که طبق تحقیقات صورت گرفته آبدهی چاه جدید الحفر شهرحنا حدود 140 لیتر در ثانیه است که منبع مناسبی برای تأمین آب شرب جمعیت بیش از 7 هزار و 500 نفری شهر حنا است.

شهرحنا در جنوب اصفهان و در بخش مرکزی شهرستان سمیرم قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: