اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 03 September 2017
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی از خودکفایی ایران در تولید شکر تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.
شکر در نوبت خودکفایی و کاهش وابستگی به واردات روغنبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، شاهرخ رمضان نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران تا سال ۱۴۰۰ در تولید شکر خودکفا می‌شود، گفت: تامین غذا برای جمعیت رو به رشد با حفظ و پایداری منابع پایه تولید، مهمترین ویژگی مدیریت و راهبری بخش کشاورزی است.

وی افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی به اتکای تولید داخلی را جهت‌گیری اصلی وزارت جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته دانست و افزود: به دلیل محدودیت‌های اقلیمی به ویژه منابع آب و خاک، افزایش تولیدات با رویکرد افزایش در واحد سطح امکان‌پذیر بوده و بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی  افزایش بهره‌وری را راهبرد اصلی در مدیریت بخش کشاورزی و تهیه و تدوین برنامه ها، طرح‌ها و سیاست‌های کشاورزی قرار داده است و در دولت دوازدهم نیز تحقق و اجرای این راهبرد را پیگیری می‌کند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر مجموعه‌ای از تدابیر مدیریتی و برنامه‌های اجرایی و همچنین پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دولت به ویژه در زیرساخت‌های کشاورزی در دستیابی کشور به افزایش ۲۱ میلیون تنی تولیدات کشاورزی، اظهار داشت: در دولت یازدهم، تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۱ درصدی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱۸. ۶ میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.

رمضان نژاد از رشد ۱۴۰ درصدی خرید تضمینی گندم در دولت یازدهم خبر داد و گفت:با افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش سطح زیرکشت، تولید گندم از ۸ میلیون و ۸۱۶ هزارتن در سال ۹۲ به ۱۴. ۵ میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافت و خرید تضمینی این کالای اساسی نیز از ۴. ۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱. ۵ میلیون تن در سال ۹۵ رسید.

ایران در آستانه خودکفایی در تولید شکر
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ۵۰۰ هزارتنی و دستیابی به رکورد تاریخی تولید شکر در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد:تولید شکر از ۱ میلیون و ۱۲۳ هزارتن در سال ۹۲ به ۱ میلیون و ۶۴۳ هزارتن در سال ۹۵ افزایش یافت و با استمرار سیاست‌های افزایش بهره وری و توسعه کشت پاییزه چغندرقند، ایران تا سال ۱۴۰۰ در تولید شکر نیز پس از گندم به خودکفایی می‌رسد.

رشد ۳ برابری تولید کلزا
رمضان نژاد، کاهش وابستگی کشور به روغن را از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد:تولید کلزا با رشد ۳ برابری به بیش از ۱۸۰ هزارتن رسیده و با اجرای برنامه‌ای ۱۰ ساله ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن از ۱۰ درصد کنونی به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل و تقویت زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی از افزایش ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتنی ظرفیت سردخانه‌های کشور خبر داد و در خصوص صنایع مرتبط با بخش کشاورزی گفت:در دولت یازدهم، ۱۴. ۹ میلیون تن به ظرفیت جذب مواد خام تولیدات کشاورزی افزوده شده است.

نوسازی، تجهیز و توسعه ناوگان ماشینی بخش کشاورزی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرمایه گذاری ۵۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در چهار سال گذشته اظهار داشت: با ایجاد خط اعتباری و ورود ۷۹ هزار دستگاه تراکتور، ۶۷۰۰ دستگاه کمباین غلات و برنج، ۸۴ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی و ۲۳۸۰ دستگاه نشاء کار از طریق تسهیلات با قابلیت دسترسی آسان در اختیار کشاورزان قرار گرفته و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از ۱. ۲۶ اسب بخار در سال ۹۲ به ۱. ۶ اسب بخار در سال ۹۵ افزایش یافته است.

شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی
رمضان نژاد با اشاره به شناسایی و بهره گیری از ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی برای افزایش تولید و اشتغال کشور، پرورش ماهی در قفس را از جمله این ظرفیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید ۱ میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور شناسایی و با نصب ۴۰۰ قفس کار تولید آغاز و در سال ۹۵ نزدیک به ۱۶ هزارتن ماهی با این تکنولوژی تولید شده است.

وی افزود: تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی به شیوه پرورش در قفس در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی را از دیگر ظرفیت‌های مغفول کشور عنوان و تصریح کرد: از ۸ هزار گونه گیاهی کشور ۱۷۲۸ گونه منحصر بفرد است و با توجه به گرایش مردم به مصرف گیاهان دارویی، زراعت، توسعه کشت، صنایع فرآوری، بسته بندی و بازاریابی این محصولات در دست اجرا قرار دارد و بر اساس آن سطح کشت گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب
وی با اشاره به اینکه میزان بهره ‏وری آب طی سه سال اخیر ۶. ۰۷ درصد رشد داشته است و راندمان آبیاری از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد رسیده است، اظهار کرد: بهره‌وری آب به ازای هر مترمکعب از یک کیلوگرم ماده خشک غذایی با ۲۰ درصد افزایش به ۱. ۲ کیلوگرم در سال ۹۵ رسیده است.

افزایش ۵ برابری نسبت مروجین به بهره برداران
رمضان نژاد از احیا و تقویت مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها به عنوان موثرترین نقطه تماس کارشناسان بخش دولتی با کشاورزان در عرصه‌ها و مزارع خبر داد و گفت:: نسبت کارشناسان ترویج به بهره بردار از یک نفر مروج به ازای ۳۱۳۱ کشاورز در سال ۱۳۹۲ به یک نفر مروج در ازای ۵۸۸ کشاورزی رسیده و ۵ برابر افزایش داشته است.

وی بیان داشت: پهنه ‏بندی عرصه‏‌های تولیدی کشور در سطح ۸ هزار واحد، ثبت نام ۲. ۸ میلیون بهره‏ بردار در این پهنه ها، نوسازی ۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی و افزایش قابل توجه تعداد مروجین به کارگرفته در این مراکز به منظور ترویج، آموزش و انتقال یافته‏های تحقیقاتی از اقدامات شاخص این دوره است.

توسعه کشاورزی دانش بنیان
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۹۵ درصدی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: تجاری سازی دانش فنی و توانمندی‌های فنآورانه در دولت یازدهم از رشد ۵ برابری برخوردار بوده به نحوی که قراردادهای واگذاری و انتقال دانش فنی به بخش حصوصی از ۱۴ فقره در سال ۹۲ به ۷۴ فقره در سال ۹۵ افزایش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: