اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - 27 July 2017
علیرضا نوذری‌پور قائم‌مقام آبفای استان تهران گفت: مردم باید بدانند که با محدودیت منابع آب مواجه هستیم؛ در برخی نقاط کشور و استان تهران سطح آب زیرزمینی تا حد یک‌ونیم تا دو متر افت کرده است و در واقع ما اکنون با فرونشست زمین و زلزله خاموش روبرو هستیم.

زلزله خاموش در تهران

به گزارش عصرپرس، علیرضا نوذری‌پور قائم‌مقام آبفای استان تهران با بیان این مطلب گفت: کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک و با متوسط بارندگی 250 میلی‌متر واقع شده است که متوسط بارندگی در سایر شهرهای دنیا سه برابر این مقدار است و این در حالی است که ما در برخی نقاط کشورمان تا زیر 70 میلی‌متر بارندگی داریم. طبعاً باید متناسب با منابع آبی، مصرف و تقاضا را مدیریت کنیم و این امر جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

نوذری پور افزود:با ایجاد شهرهای بزرگ و مهاجرت به کلان‌شهرها، تراکم جمعیت در نقاطی از کشور بیش از حد مجاز رسیده است و منابع آب متناسب با آن جمعیت نیست، پس باید فرهنگ مصرف را تغییر دهیم و تغییر الگو و رفتار داشته باشیم.

وی گفت: مردم باید بدانند که با محدودیت منابع آب مواجه هستیم؛ در برخی نقاط کشور و استان تهران سطح آب زیرزمینی تا حد یک‌ونیم تا دو متر افت کرده است و در واقع ما اکنون با فرونشست زمین و زلزله خاموش روبرو هستیم.

قائم مقام آبفای تهران تاکید کرد: چنانچه منابع زیرزمینی آب که منابع سرمایه‌ای برای نسل‌های آینده ما هستند بی‌رویه مصرف شوند، قابلیت جبران نخواهیم داشت؛ حتی اگر آب فراوانی هم به آن دشت‌ها تزریق شود هم ما نمی‌توانیم آن ذخایر را دوباره احیا کنیم.

نوذری پور گفت: بیش‌ترین مصارف خانگی آب در حمام و آشپزخانه اتفاق می‌افتد. با کاهش مدت‌زمان استحمام حتی برای چند دقیقه و یا با نصب سردوش کاهنده مصرف آب، بین 30 تا 70 درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: چنانچه شست‌وشو‌ها از شکل سنتی خود خارج و از ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی استاندارد استفاده شود، آب کم‌تری مصرف خواهد شد.

نوذری پور گفت: هفته گذشته در تهران، مصرف سه میلیون و 400 هزار مترمکعب آب را تجربه کردیم که این مقدار عدد خیلی زیادی است، تقاضا داریم مردم مشارکت کنند تا بتواینم بدون تنش از این روزها عبور کنیم.

قائم مقام آبفای تهران گفت: در اکثر کشورهای جهان که بعضاکشورهای پرآبی هستند، قیمت یک متر مکعب آب شش تا هشت دلار است؛ در حالی که ما 10 درصد یک دلار را برای یک متر مکعب آب دریافت می‌کنیم.

وی افزود: در شهرهایی مثل توکیو و یا برلین با وجود بارندگی زیاد، الگوی مصرف 110 لیتر در شبانه‌روز است. آنان هم‌چنین از اثرات مثبت تجهیزات کاهنده مصرف آب نیز بهره می‌برند.

نوذری پور گفت: ازآنجا که در ایران قیمت آب خیلی پایین است، توجیه و صرفه اقتصادی برای مردم و جود ندارد که برای کاهش مصرف آب هزینه‌های بالایی داشته باشند. همین جا از مسئولان محترم تقاضا دارم که اجازه دهند قیمت آب واقعی شود، نه از این باب که منافع مالی داشته باشیم، بلکه  از این نظر که باعث شود قدر و ارزش آب دانسته شود. متاسفانه به دلیل کم بها بودن آب، ارزش واقعی آن درک نمی‌شود.

وی گفت:در روزهایی که با کمبود آب مواجه هستیم، متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که برخی مشترکان به صورت اسراف‌گونه آب مصرف می‌کنند. به همین لحاظ با ارشاداتی که استاندار تهران داشتنتد، هماهنگی‌های صورت گرفت و تیم‌های آموزش دیده‌ای با عنوان «حافظان آب» راه‌اندازی کرده‌ایم. این گروه‌ها با مراجعه به مشترکانی که به صورت مشهود آب را شیوه نادرست مصرف می‌کنند، به‌صورت ارشادی با آنان برخورد می‌کنند. چنان‌چه رفتار آنان اصلاح نشد به صورت اخطاری و در نهایت به شیوه‌های قانونی با مشترکان پرمصرف برخورد خواهد شد.

نوذری پور افزود: مصرف 150 لیتر آب در روز برای هر فرد، معادل 18 متر مکعب برای هر خانوار در ماه، یک استاندارد مطلوب برای شهروندان است. رعایت این عدد علاوه بر آن‌که هزینه ناچیزی در سبد خانوار دارد، موجب خواهد شد تا آب به‌صورت عادلانه میان همه مردم توزیع شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: