اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - 25 July 2017
معاون اول رييس جمهور
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه كم آبي باعث شده كه حساسيت ها و نگراني در ميان استان ها براي تامين آب مورد نياز شدت يابد، گفت: به همين منظور در دولت يازدهم به منظور استفاده مطلوب از آب هاي كشور كه از دسترس خارج مي شدند نهضت عظيم سد سازي راه افتاد.
نهضت عظيم سد سازي براي مهار آب هاي كشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، اسحاق جهانگيري معاون اول رئیس جمهور در آيين آبگيري رسمي همزمان دو سد مخزني «جاميشان و زمكان» گفت: ايران كشوري در منطقه خشك و نيمه خشك است و با توجه به مصرف بالاي آب در بخش هاي مختلف پيش بيني مي شد كه به مرور زمان دچار مشكل شويم. امروز وضعيت درياچه اروميه و ساير تالاب ها و نيز گزارش هايي كه از دشت هاي كشور ارائه مي شود نشان مي دهد كه اين بحران در حال عميق شدن است و بايد براي مواجه شدن با آن تدبيري جدي انديشيد.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه كم آبي باعث شده كه حساسيت ها و نگراني در ميان استان ها براي تامين آب مورد نياز شدت يابد، گفت: به همين منظور در دولت يازدهم به منظور استفاده مطلوب از آب هاي كشور كه از دسترس خارج مي شدند نهضت عظيم سد سازي راه افتاد.

وي افزود: بر اساس آمارها در ۴ سال گذشته ۳۴ ميليارد متر مكعب ذخيره آب به منظور تنظيم بخشي پشت سدها مهار شد و اگر اين اتفاق رخ نداده بود امروز با توجه به افزايش مصرف آب شرايط دشواري داشتيم.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه دولت بر اساس آينده نگري كار بزرگي انجام داد اظهار داشت: ما براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي هر گاه به رهبر معظم انقلاب مراجعه كرديم ايشان تاكيد داشتند كه اين منابع متعلق به بخش خصوصي است و بايد در اختيار آنها قرار گيرد. تنها هنگامي كه براي اجراي طرح هاي مربوط به آب از معظم له درخواست كرديم ايشان با بزرگواري به اختصاص ۱۰ ميليارد دلار به منظور اجراي اين طرح ها موافقت كردند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: نتيجه موافقت ايشان اين شد كه امروز ما با سرافرازي اعلام كنيم كه ده ها سد در كشور به بهره برداري رسيده و ميلياردها متر مكعب آب در دسترس بخش هاي مختلف قرار گرفته تا فرصت هاي جديدي براي توليد و اشتغال ايجاد شود.

وي با بيان اينكه امروز ما براي پرداخت منابع به پيمانكاران حوزه آب با كمترين مشكل مواجه هستيم، گفت: اعتبارات بي سابقه اي كه از محل صندوق توسعه ملي در اختيار ما است ما را قادر ساخته تا هزينه هاي مربوط به اين طرح ها را به سهولت پرداخت كنيم.

جهانگيري تصريح كرد: در مديريت مصرف آب بويژه در بخش كشاورزي بيش از جاهاي ديگر بايد تلاش كنيم. دولت منابع خوبي را براي كشت گلخانه اي و آبياري نوين اختصاص داده كه با استقبال خوب كشاورزان مواجه شده است.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه همه افراد شاخص و نخبگان فكري و رسانه ها بايد در ترغيب مردم به كاهش مصرف آب و صرفه جويي تلاش كنند، گفت: در بخش صنعت نيز بايد صنايع پرمصرف در سواحل كشور به ويژه سواحل درياي عمان و خليج فارس استقرار يابد. ما براي توسعه سواحل مكران برنامه ريزي جدي انجام داده ايم تا اين مناطق به كانون توسعه كشور و جذب سرمايه و جمعيت تبديل شود.

وي با بيان اينكه وزارت نيرو از موفق ترين وزارتخانه ها در دولت يازدهم بوده است، گفت: از جايگاه فرماندهي ستاد اقتصاد مقاومتي از وزير و همه نيروها و به ويژه بخش خصوصي فعال در طرح هاي برق و آب كشور كه مشتاقانه و علاقمند پاي در ميدان كار گذاشتند قدرداني مي كنم.

جهانگيري بار ديگر خاطر نشان ساخت: به همه ايرانيان عزيز مي گويم اگر با مسئله آب درست برخورد نكنيم اين مسئله مي تواند آينده ما و كشور را به مخاطره بيندازد. بنابراين هر انسان دلسوزي بايد به اين موضوع اهتمام ويژه اي داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه هرچه زيربناهاي توسعه در كرمانشاه فراهم شود گام بلندي در توسعه ايران برداشته شده است، گفت: امروز دو سد در شهرستان هاي سنقر كليايي و دالاهو افتتاح شد. دولت نسبت به حل مسائل مردم آگاهي دارد و اميدوار است با به ثمر رسيدن اين طرح ها بسترهاي توسعه بيش از پيش در كرمانشاه فراهم شود. 
وي با اشاره به افتتاح طرح هاي آبرساني روستايي گفت: در يكي از جلسات شوراي عالي آب فيلمي را نمايش داده اند كه در آن مردم برخي روستاها با دشواري هاي اساسي براي تامين آب شرب مورد نياز مواجه بودند. اين فيلم دل هر انساني را به درد مي آورد. در همان جا تصميم گرفتيم تا در اين باره اقدامي جدي انجام دهيم. 

جهانگيري با بيان اينكه در سال گذشته ۵۰۰ ميليون دلار و امسال ۲۰۰ ميليون دلار به موضوع آبرساني به روستاها اختصاص يافته است، اظهار داشت: نتيجه اين تصميم گيري  آبرساني به ۲۹۰۰ روستا بود كه اين ميزان به اندازه ۱۰ برابر سال قبل است. دولت اين روند را با همين سرعت ادامه خواهيم داد تا روستاييان عزيز نه تنها دغدغه آب آشاميدني سالم بلكه نگراني از بابت راه، برق،‌ گاز و امكانات زيربنايي ديگر نداشته باشند. 

معاون اول رييس جمهور گفت: در اواخر سال گذشته دولت مصوبه اي به مجلس شوراي اسلامي به منظور اختصاص ۱.۵ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي به موضوع اشتغال روستاييان به ويژه مرزنشينان ارائه كرد. اين مصوبه هر چند با تاخير به تصويب رسيده است و در آينده نزديك اين منابع با بهره هاي ارزان به افرادي پرداخت خواهد شد كه براي اشتغال در روستاها فعاليت مي كنند. 

وي ادامه داد: دولت در سالهاي گذشته نيز براي تامين وام روستايي اقدامات خوبي انجام داده است اما اين منبع جديد در سال جاري خواهد توانست تحولي بزرگ در روستاها بويژه مرزها ايجاد كند.

جهانگيري با اشاره به تهيه دستورالعملي براي ارائه اين وام ها در دولت خبر داد و از سرمايه گذاران و علاقمندان به توليد و بويژه روستاييان خواست تا طرح هاي خود را آماده و ظرف يك ماه آينده ارائه كنند.

وي همچنين گفت: مردم كرمانشاه حق بزرگي به گردن ملت ايران دارند، آنها مرز داراني هستند كه در دوران دفاع مقدس از مرز و اعتبار و حدود ايران اسلامي پاسداري كردند و با تقديم بهترين فرزندانشان دين خود را به ايران و اسلام ادا كردند.

جهانگيري سپس خاطر نشان ساخت: در روزهاي پاياني دولت يازدهم هستيم و پس از تنفيذ رأي دكتر روحاني توسط رهبر معظم انقلاب و برگزاري مراسم تحليف دولت دوازدهم تلاش خود را براي پيشرفت توسعه در ابعاد مختلف آغاز خواهد كرد.

پيش از سخنان جهانگيري چيت چيان وزير نيرو، در سخناني ضمن مقايسه ميزان سد سازي در ۴ سال اخير با دوران پيش از انقلاب و سال هاي بعد از انقلاب، گفت: اين حجم از توسعه و تلاش براي احداث سد و استهصال در تنظيم بخشي آب مورد نياز مردم نشان دهنده حركتي عظيم در كل كشور و بويژه در استان هاي غربي است. 

وي گفت: اين حركت به دست مهندسان و متخصصان و كارگران ايراني رخ داد و با تداوم اين مسير در سال جاري اميدواريم نگراني ها در مسئله آب كاهش يابد.

چيت چيان ضمن تشكر از آينده نگري و بينش عميق رهبر معظم انقلاب در مورد مسئله آب گفت: وزارت نيرو در زمينه آبرساني به روستاها نيز گام هاي عميقي برداشته است به طوري كه در سال ۹۵ به ۲۹۰۰ روستا آبرساني شد. 

در ابتداي اين مراسم طرح آبرساني به ۸۰۰ روستا در استان هاي لرستان، فارس، مازندران و كرمانشاه از طريق ويدئو كنفرانس افتتاح شد.

جهانگيري در پيام هاي جداگانه به استانداران ابراز اميدواري كرد اقدامات دولت بتواند ضمن آماده سازي مسير توسعه موجبات رضايت و آسايش روستاييان ايران را فراهم آورد.  

نام:
ایمیل:
* نظر: