اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۳۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 15 June 2024
اعطای پاداش مدیریت مصرف آب برای مشترکان تهرانی در راستای نقشه راه آب کشور و اصلاح الگوی مصرف آب قرار گرفته است.
پاداش مدیریت مصرف این بار برای مشترکان «آب»به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، بنا بر آمارهای سال 1402 در ایران سالانه 98 میلیارد مترمکعب آب به مصرف می‌رسد که 87 درصد آن در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت و خدمات است.

این در حالی است که متوسط بارش کشور ۲۴۰ میلیمتر در سال آبی جاری اعلام شده است که این میزان نسبت به بلندمدت سه درصد افزایش داشته و بر این اساس می‌توان گفت که در شرایط نرمال آبی قرار داریم اما این مسئله به معنی پرآبی نیست.در سال بارشی نرمال، هر چند بارش‌ها خوب است، اما کم بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند، علاوه بر آن با توجه به اینکه تغییرات اقلیم، میزان بارش را دستخوش تغییر می‌کند، این اثر در کشور ما بیشتر بوده است و موجب شده تا حجم آب در اختیار کشور نسبت به سال های گذشته ۳۰ درصد کمتر شود.

آمار جدید در حالی است که عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، تهران را درصدر کم بارش‌ها اعلام کرده و گفته است تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان و البرز در بارش با عقب افتادگی روبرو هستند.

در همین زمینه بزرگ‌زاده گفته است که طی سالیان گذشته، حجم آب در اختیار هر ایرانی کمتر شده است؛ بنابراین باید در کل کشور به ویژه در ۹ استان درگیر کم‌بارشی، مدیریت تقاضا و مصرف را در دستور کار داشته باشیم و شهروندان با صرفه‌جویی ۱۵ درصدی، علاوه بر حفظ منابع، کمک کنند تا آب به دست همه برسد.با توجه به اینکه تهران بیشترین کم بارشی را در کشور دارد، میزان بارش‌های تهران ۱۹ درصد کمتر از میانگین بلند مدت اعلام شده است، بنابراين تهرانی‌ها امسال چهارمین سال پیاپی خشکسالی را سپری می‌کننئ و یک ناترازی بین منابع و مصارف به علت خشکسالی‌های گذشته وجود دارد.

با توجه به وضعیت آب و هوا، بارش، ذخیره برفی و منابع آب زیرزمینی بخشی از نیاز آب شرب شهر تهران از منابع آبی سطحی (سدهای پنجگانه تهران) و بخشی دیگر از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با تشریح آخرین وضعیت سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ گفته است: درصد پرشدگی سدهای کشور ۶۷ درصد است؛ این در حالیست که سدهای تهران دارای پرشدگی ۳۴ درصدی هستند،.بر این اساس برای مدیریت تامین آب شرب در تهران طی تابستان 1403 برای مصرف هوشمندانه آب جایزه كم مصرفی به مشترکان در نظر گرفته شده است تا از این طریق با صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی مصرف آب، بدون مشکل و نگرانی از تابستان گرم پیش رو گذر کنیم.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران الگوی مصرف تعیین شده برای هر خانوار تهرانی را 12 مترمکعب در ماه اعلام كرده و گفته است: مشترکان پرمصرفی که مصارف خود را به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر مترمکعب مصرف کمتر از الگوی تعیین‌شده، جایزه مصرف هوشمندانه به صورت بستانکاری در قبوض آنان لحاظ می‌شود.

از طرفی مشترکانی که هم اکنون الگوی مصرف تعیین‌شده را رعایت می‌کنند، در صورت کاهش مصارف خود، بیش از دو برابر مبلغ پرداختی قبلی جایزه مصرف مدیریت شده و هوشمندانه دریافت خواهند کرد. به ‌گفته وی، مشترکان صرفه‌جو که مصارف آنان در سال گذشته زیر الگوی تعیین‌شده بوده است، در صورت کاهش هر مترمکعب مصارف خود، جایزه مصرف هوشمندانه دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا در نقشه راه آب کشور مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته و بر این اساس تأکید شده است که با توجه به محدودیت منابع آبی شغل‌ها باید از کشاورزی به سمت خدماتی برود.

علاوه بر اين در نقشه راه آب، اصلاح الگوی مصرف آب مورد تأکید قرار گرفته است،چرا که نقشه راه، رافع ناترازی آبی کشور است که تضمین می‌کند آب عامل محدودیت ایجاد شغل و سرمایه برای ایرانی نباشد.

بر همین اساس مصرف آب در کشاورزی باید در سطح سند ملی امنیت غذایی مدیریت شود اما اجرای این سند به اندازه کافی جلو نرفته است.سخنگوی صنعت آب براساس این سند گفته است در سال باید ۳ میلیارد مترمکعب کاهش مصرف آب صورت گیرد‌.

در این میان به نظر می‌رسد یکسال از ابلاغ سند امنیت غذایی توسط رئیس جمهور شهید گذشته و باید اکنون گزارش پیشرفت و اجرای آن ارائه شود.

در این بین کاهش مصارف شرب در پایتخت و توجه همگانی به آب و کاهش مصرف به‌ویژه در ساعات اوج مصرف دارای اهمیت زیادی است .
نام:
ایمیل:
* نظر: