اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۳۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 13 June 2024
وزیر نیرو امروز در خراسان رضوی اعلام کرد
وزیر نیرو با اشاره به افزایش بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور و همچنین شروع عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگرگفت: بیش از نیمی از ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت را نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهد.
سه سال خشکسالی بی‌سابقه مشهد به بهترین نحو مدیریت شدبه گزارش عصرپرس، علی اکبر محرابیان امروز، پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق با نام «یادگار ابراهیم» ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی گفت: امروز طرح‌های متعددی در حوزه صنعت آب و برق در سطح استان خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت مردمی سیزدهم در حوزه آب و برق با ناترازی‌های قابل توجهی روبرو بودیم افزود: بر این اساس در حوزه برق با یک برنامه‌ریزی گسترده در دو محور توسعه ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف، اقدامات قابل توجهی صورت گرفت که حاصل آن افزایش بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور و همچنین شروع عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگر بود که جمع آن از ۳۱ هزار مگاوات فراتر می‌رود.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت را نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تشکیل می‌دهد.

وزیر نیرو اظهار داشت: در میان نیروگاه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده است، چهار واحد نیروگاهی مربوط به استان خراسان رضوی است که دو نیروگاه در ایام گذشته وارد مدار شد و امروز طی مراسمی با حضور مقامات ارشد دولت، دو واحد نیروگاهی در تربت حیدریه و سبزوار به بهره‌برداری رسید.

محرابیان مهمترین ویژگی اين نیروگاه‌ها را سرعت‌ قابل توجه مراحل ساخت و نصب‌ عنوان کرد و گفت: عملیات نصب نیروگاه راشد در آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و در اردیبهشت امسال شاهد سنکرون شدن این نیروگاه بودیم که در نهایت موجب شد این نیروگاه‌ها در اوج مصرف تابستان فعال باشند و کمک شایانی در مدیریت مصرف ‌کنند.

وزیر نیرو همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب در سطح کشور پرداخت و افزود: مشهد مقدس و استان خراسان رضوی سه سال خشکسالی بی‌سابقه را پشت سر گذاشته است به طوری که میزان خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی طی این سال‌ها رکورد زد.

محرابیان تصریح کرد: اگر تلاش‌های مجاهدانه و سریع همکاران ما در اين بخش نبود، بی‌تردید دچار نابسامانی‌های جدی در تأمین آب ‌بودیم. بر اين اساس با پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای و مدیریتی هیچ‌گونه تاثیری را در سطح استان از این خشکسالی‌ها شاهد نبوده‌ایم.

وی یادآور شد: در همین راستا پروژه‌هایی در زمینه باز چرخانی آب، افزایش تامین آب، احداث تصفیه خانه‌ها و ... در دستور کار قرار گرفت و شاید یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین اقدامات و پروژ‌ه‌ها این بود که بتوانیم از محل تصفيه‌خانه‌های فاضلاب، آب تصفيه شده بهداشتي با بالاترین کیفیت را به بخش صنعت این نیروگاه اضافه کنیم و از این طریق معادل آن را از منابع آب زیرزمینی با کیفیت بسیار خوب در اختیار بخش شرب قرار دهیم.

وزير نیرو تأکید کرد: در مشهد مقدس دو پروژه بسیار مهم را در  دست انجام داریم که شامل پروژه سد شوریجه است که بر روی رودخانه کشف رود قرار دارد و امید است با سرعت‌ خوب در اجرای این پروژه تا پایان سال‌ شاهد آبگیری این سد مهم باشیم.

وی در این زمینه اضافه کرد: همچنین پروژه دیگر انتقال آب از کوه‌های شمالی مشهد است که ترکیبی از خط لوله، کانال و تونل بسیار بزرگ بوده که امید است به سرعت‌ بتوانيم این پروژه‌ها را به پیش ببریم.

محرابیان خاطرنشان کرد: امروز در سطح استان خراسان رضوی پروژه‌های متعدد ديگري را به بهره‌برداری خواهیم رساند که از جمله آن‌ها انتقال آب سد تبارک به شهر قوچان است که با سرعت بسیار خوبی انجام شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: