اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 03 July 2017
مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اعلام کرد
مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور گفت: 289 شهر مواجه داراي تنش آبی با کمبود توليد بيش از 8 درصدي مواجه هستند.
کمبود 8 درصدي آب در 289 شهر داراي تنش آبي
به گزارش عصرپرس ازپايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو ( پاون) مهندس حميدرضا جانباز مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در نشست خبري امروز ( دوشنبه) با اشاره به اينکه در سال 94 زمانيکه بحث تنش آبي مطرح شد 547 شهر با آن درگير بودند و توليد و مصرف با هم برابر بود افزود: تعداد شهرهاي داراي تنش آبي در سال 95 به 301 و درسال 96 به 289 شهر کاهش داشته است و ارزيابي مي کنيم در گرم ترين ساعات روز و پيک مصرف امسال حدود 8.8 درصد کمبود توليد داشته باشيم.

وي تصريح کرد: با تمهيداتي مانند مديريت مخازن و توزيع موزون فشار آب تلاش داريم تا به طور نسبي شرايط مطلوب تري را براي شهرهاي داراي تنش آبي در زمان پيک مصرف فراهم کنيم.

حميد رضا جانباز با اشاره به پيش بيني سازمان هواشناسي مبني بر افزايش دما بين 0.5 تا 1.5 درجه سانتيگراد در کشور گفت: اين افزايش دما باعث خواهد شد تا ميزان مصرف شهروندان بين 2.5 تا 3 درصد افزايش يابد که انتظار داريم مشترکان آب همانند سال هاي گذشته با مديريت مصرف آب، با وزارت نيرو همکاري نمايند تا بتوانيم با تنش کمتري از پيک مصرف تابستان گذر کنيم.

وي الگوي مصرف آب را در بخش شهري 20 متر مکعب اعلام کرد و افزود: 76.5 درصد مشترکان زير الگوي مصرف يعني کمتر يا تا 20 متر مکعب مصرف را رعايت مي کنند.
او همچنين الگوي مصرف آب در روستاها را 15 متر مکعب اعلام کرد و افزود: 52.4 درصد از جمعيت روستايي نيز الگوي مصرف را رعايت مي کنند.

مدير عامل شرکت مهندسي آبفاي کشور از مردم خواست، با رعايت الگوي مصرف و مديريت مصرف در آب بخصوص در زمان پيک مصرف، شرايطي را ايجاد کنند تا همه هموطنان بتوانند از آب بهداشتي برخوردار باشند و کمبود آب شهرهاي داراي تنش به حداقل برسد. 

وي با اشاره به کاهش بارش هاي کشور در سال جاري در مقايسه با سال گذشته و ميانگين دراز مدت اظهار داشت: بر خلاف آنچه که مردم در خصوص بارش ها متصور هستند، از ابتداي مهرماه گذشته تا 9 تيرماه جاري کل بارش هاي کشور 223 ميليمتر بوده که در مقايسه با ميانگين بلند مدت 229 ميليمتر و سال آبي گذشته 231 ميليمتر با کاهش 3 درصدي روبرو بوده ايم.

جانباز گفت: حجم زيادي از بارش هاي امسال به استان هاي جنوبي مانند فارس، هرمزگان، بوشهر و بخش هايي از سيستان و بلوچستان اختصاص داشت که بيشتر از ميانگين دراز مدت بود و بسياري از استان ها نيز از سهم کمتري از بارش ها بهره مند شدند.

وي در خصوص وضعيت سدهاي کشور نيز گفت: وضعيت تعدادي از سدهاي تامين کننده آب شرب کشور از جمله ميناب و سدهاي تهران مناسب هستند ولي وضعيت سدهايي مانند درود زن و ملا صدرا در استان فارس که تامين آب شرب پايين دست مرودشت و شيراز را به عهده دارند مطلوب نيست.

مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور همچنين با اشاره به اينکه از حدود 1184 شهر کشور 1154 شهر زير پوشش شرکت هاي آب و فاضلاب هستند و جمعيتي بالغ بر 99.3 درصد از کيفيت آب  مطلوب برخوردارند افزود: در زمان حاضر از، 151 هزار کيلومتر شبکه توزيع، 29 هزار کيلومتر خطوط انتقال، 137 تصفيه خانه شهري، بيش از 9 هزار حلقه چاه شهري و 12 هزار حلقه چاه روستايي برخوردار هستيم که کار در چنين شبکه گسترده اي بسيار سخت است ولي در دولت يازدهم اقدامات خوبي براي رفاه هموطنان انجام شده است تا بتوانيم نياز هاي مصرفي هموطنان مان را تا حد زيادي تامين کنيم.

نام:
ایمیل:
* نظر: