اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - 08 April 2024
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد:
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از کاهش ۵۷ درصدی میانگین تاخیر پروازهای این شرکت در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.
کاهش ۵۷ درصدی میانگین تاخیر پروازهای هما در نوروز ۱۴۰۳

به گزارش عصرپرس، «شمس الدین فرزادی‌پور» امروز (دوشنبه) در نشست خبری ارائه اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی، توضیح داد: طی سفرهای نوروزی با مجموع یک‌هزار و ۱۰۱ پرواز در این ایام توانستیم خدمات مناسبی را در اختیار مسافران قرار دهیم که از این تعداد ۹۵۶ پرواز برنامه‌ای و ۱۴۵ پرواز به صورت فوق‌العاده انجام شد.

وی با اشاره به این که ایمنی و کاهش تاخیر مهم‌ترین موضوع کاری هواپیمایی جمهوری اسلامی بود، گفت: میانگین تاخیر پروازها در ایام نوروز به ۱۲ دقیقه رسید که نشان از کاهش ۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشت. ضمن این که بیشتر تاخیرها نیز به دلیل شرایط نامساعد جوی در سفرهای نوروزی ایجاد شد.

فرزادی پور ادامه داد: طی ایام نوروز با بیش از ۹۰ هزار وعده غذایی افطاری و سحری در خدمت مسافران بودیم.

مدیرعامل هما خاطرنشان‌کرد: مهمترین دستاورد این شرکت در سفرهای نوروزی به واسطه تقارن سال نو و ماه مبارک رمضان این بود که خدمات به صورت روان به مسافران ارائه شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این شرکت برای رفاه حال مسافران، اظهار داشت: از همان ابتدای ابلاغ طرح نوروزی ستاد سفرهای نوروزی در شرکت، تشکیل هر آن چه که می‌توانست متناسب با رضایت مسافران باشد در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به این که ۶ هزار نفر از کارکنان این شرکت درگیر پروازهای نوروز بودند، از تلاش‌های این کارکنان تقدیر و تشکر کرد.

برقراری نزدیک به ۱۹ هزار و ۵۰۰ پرواز در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

حسین آجیلیان ممتاز مشاور اجرایی مدیرعامل و مسئول عملیات نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در این عملیات که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ آغاز و تا ۱۷ فروردین ماه سال جاری اجرا شده است، ۱۹ هزار و ۴۷۸ پرواز در ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت این شرکت برقرار شده و ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۷ مسافر اعزام و پذیرش‌ شده‌اند.  

وی افزود: از مجموع پروازهای انجام‌شده، یک هزار و ۶۷۱ پرواز خارجی شامل ۲۰۰ هزار و ۵۹۷ مسافر و تعداد ۱۷ هزار و ۸۰۷ پرواز داخلی شامل ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۴۰ مسافر از فرودگاه‌های کشور تحت مالکیت این شرکت بوده است.

آجیلیان با بیان اینکه رشد حدود ۳ درصدی که قبلاً پیش بینی شده بود محقق شد، گفت: بر اساس آمار بیشترین سفر داخلی به مشهد و کیش بوده و بیشترین سفر خارجی به ترکیه و دوبی انجام‌شده است. همچنین ۵ فرودگاه پر تردد به‌ترتیب مهرآباد، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان بوده است.

مشاور اجرایی مدیرعامل و مسئول عملیات نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به برنامه‌های فرهنگی ارائه شده در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت با هدف برقراری فضایی شاد و دلپذیر اشاره کرد و گفت: برگزاری پویش «راه آسمان» نیز مورد استقبال مسافران در طول سفرهای نوروزی قرار گرفت و شاهد مشارکت بالای مردم در این پویش بودیم. در حوزه رسانه‌ای نیز طبق یک برنامه ریزی مشخص به‌صورت روزانه آمار پروازهای انجام‌شده و تعداد مسافران از طریق رادیو اعلام شد.

وی افزود: سامانه پیامکی ارسال پیشنهادات و انتقادات از میزان رضایتمندی به شماره ۱۰۰۰۷۰۶۹ به‌صورت ۲۴ ساعته نظرات مسافران را دریافت و رسد کرد و سامانه تلفنی ۱۹۹ نیز مثل همیشه پاسخ‌گوی سؤالات مردم در خصوص اطلاعات پروازی بود.  

ترکیه، دوبی و عراق ۳ مقصد اول سفرهای خارجی در نوروز ۱۴۰۳ 

در ادامه این نشست ، سعید چلندری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، به ارائه گزارشی از سفرهای نوروزی پرداخت و با اشاره به شرایط متفاوت نوروز امسال گفت: شهر فرودگاهی امام(ره) در پروازهای ایرلاین‌های خارجی ۳۱ درصد افزایش مسافر و ۲۵ درصد افزایش پرواز را تجربه کرد.

چلندری ادامه داد: امسال ۳ هزار و ۹۹۴ پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) به نقاط مختلف دنیا انجام شد و ۶۲۵ هزار و ۷۲۵ نفر از شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) سفر خود را انجام دادند.

وی با بیان اینکه بار تجاری مسافران در نوروز امسال ۴۵ درصد رشد داشت، افزود: ۱۴ شرکت هواپیمایی داخلی و ۳۴ شرکت هواپیمایی خارجی در فرودگاه امام(ره) فعالیت کردند.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) سهم پروازهای شرکت‌های خارجی در ایام نوروز را ۴۶ درصد با هزار و ۸۲۰ پرواز و سهم شرکت‌های داخلی را ۵۴ درصد با ۲ هزار و ۱۷۴ پرواز اعلام کرد.

ترکیه، دوبی و عراق ۳ مقصد اول مسافران هوایی در نوروز 

به گفته چلندری، بیشترین مقاصد پروازی به ترتیب ترکیه، دوبی و عراق بوده و ۹۳۹ پرواز به ترکیه با ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ مسافر انجام شده و سهم ۲۹ درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: ۵۳۲ پرواز با ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ مسافر نیز به دوبی انجام شده و سهم ۱۴ درصدی پروازها و ۱۷ درصدی مسافران را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) ادامه داد:  ۴۸۸ پرواز با ۶۸ هزار و ۸۰۰ مسافر به مقصد عراق انجام شده که ۱۱ درصد سهم مسافران را به خود اختصاص داده است.

چلندری با اشاره به برقراری پرواز مستقیم به ۵۸ تا ۶۸ مسیر گفت: بیشترین پروازها را ماهان با ۴۸۹ سورتی پرواز انجام داده و سهم ۱۲.۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: ترکیش ایر با ۳۹۳ پرواز و ۱۰ درصد سهم پروازها، شرکت قشم ایر با ۲۸۲ پرواز و ۸ درصد و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ۲۴۷ پرواز و ۷ درصد از سهم پروازها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

چلندری با بیان اینکه تاخیرات پروازهای امسال به زیر ۲۰ دقیقه رسید، گفت: تاخیرات زیر ۳۰ دقیقه، تاخیرات عملیاتی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: امسال با هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوزها، پرواز کنسلی به هیچ عنوان نداشتیم و در ۳۰ شب ماه رمضان هرشب ۱۵۰۰ وعده افطاری ساده و همچنین بسته‌های فرهنگی میان مسافران توزیع شد.


خبرنگار: محسن ولی‌زاده
نام:
ایمیل:
* نظر: