اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - 08 April 2024
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ۸۲۷ فقره تعداد کشته شدگان سر صحنه تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش داشته است. همچنین باید توجه داشت که ۵۱ درصد مجموع کشته شدگان تصادفات در صحنه فوت می‌شوند که عامل انسانی سهم ۸۲ درصدی دارد و با انجام اقدامات آموزشی و فرهنگی می‌توان در کاهش این سهم تأثیر گذاشت.
برخورد با بیش از ۱۸ شرکت و آژانس هواپیمایی در رابطه با گران فروشی بلیتبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید کمال هادیان‌فر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی (امروز دوشنبه ۲۰ فروردین) در نشست خبری با موضوع اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی که با حضور معاونان حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهارکرد: طرح نوروزی عملیات بزرگی است که در طول این ایام صورت می‌گیرد و با توجه به رشد جمعیت شاهد رشد سفرها هستیم و می‌توان گفت که هر چه حال مردم خوب باشد بیشتر سفر می‌کنند، از این رو طبیعی است که خدمت رسانی توسط دستگاه‌های مسئول باید با آمادگی‌های لازم باشد و امسال نیز با بیش از ۲۱۰ هزار نفر در حوزه‌های سفرهای نوروزی، به مسافران در حوزه‌های جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی خدمت رسانی شد که سفری مناسب با شان مردم و آسایش صورت گیرد.

هادیان‌فر ادامه‌داد: ستاد سفرهای نوروزی در وزارت راه از دو ماه مانده به فروردین آغاز به کار کرد و برآوردها این بود که بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ناوگان عمومی استفاده‌ کنند و پیش بینی می‌شد که ناترازی‌هایی هم در ناوگان عمومی وجود داشته‌باشد اما تمهیدات جدی با هدایت وزیر راه و شهرسازی از قبیل بهسازی و افزایش ناوگان صورت گرفت که خدمات متناسب با تقاضا صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: پس از رفع چالش‌های ناترازی نیز بحث افزایش کیفیت خدمات به مردم در دستور کار قرار گرفت تا خدماتی مطلوب و در شان مردم ارائه شود و متناسب با نوروز و ماه مبارک رمضان باشد.

وی ادامه‌داد: آغاز ماه مبارک رمضان پیش از تعطیلات و وجود شرایط جوی ناپایدار موجب شد که سیاست‌های متناسبی برای رفع چالش‌ها در نظر گرفته شود.

هادیان‌فر ادامه‌داد: طی سفرهای نوروزی که از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین انجام شد، یکی از موضوعات این بود که حادثه جدی در این ایام نداشتیم اما بحث تصادفات جاده‌ای مقوله‌ای است که همیشه وجود داشته، اما در این خصوص باید گفت که پویش چشم به راه هستیم راه اندازی شد تا با کمک رسانه‌ها و محوریت سازمان راهداری این حوادث در آینده به حداقل برسد.

این مقام مسئول با اشاره به ایجاد کارگروه‌های تخصصی در طرح نوروزی، اظهار کرد: کارگروه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، اطلاع‌رسانی، بازرسی و نظارت در طرح نوروزی ایجاد شد و تلاش این بود که بتوانیم با توزیع عادلانه بلیت و با نرخ‌های مصوب و همچنین تأمین ایمنی سفرها شرایط مطلوبی را برای مسافران ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: حاصل این اقدامات این بود که بیش از ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ناوگان عمومی استفاده کردند که تقریبا یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشتیم.

هادیان‌فر در ادامه گفت: بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ هزار نفر از ناوگان جاده ای استفاده کردند و بیش از ۶ میلیون و ۵۶۸ هزار نفر به عنوان مسافر دریایی و گردشگر از خدمات کشتیرانی در خلیج فارس و دریای خزر استفاده کردند.

هادیان‌فر با بیان اینکه خدمات به‌صورت لحظه‌ای به مردم ارائه شد، گفت: صرفاً تأخیرها در حوزه هوایی و دریایی به‌دلیل شرایط جوی و ایمنی مسافران صورت گرفته است و سعی شد که برنامه کنسلی سفر نداشته باشیم.

وی افزود: همه مدیران مربوطه وزارت راه در ایام نوروز برای خدمت رسانی حاضر بودند و بازدیدهای سرزده از فرودگاه‌ها و پایانه‌ها و راه آهن صورت گرفت.

بیش از ۵۳۰ میلیون تردد در کشور رخ داد و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰۰ اتوبوس از تهران برای تامین سفرها اعزام می‌کردیم، گفت: بیشترین سفرها در حوزه داخلی از طریق خودروهای شخصی بوده است. در مجموع در این بازه ۵۳۰ میلیون تردد در کشور اتفاق افتاده و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد که ۱.۶ نسبت به سال گذشته افزایش داشت. 

هادیانفر ادامه داد: ۲۳ میلیون پلاک واحد خودروهای شخصی سفر کردند، میانگین تردد بین استانی دو میلیون و ۱۱۱ هزار بوده و بیشترین سفرهای زمینی به مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان انجام شد. بیشترین سفرهای ریلی به مشهد بوده با ۵۶ درصد سفرها، در سفرهای هوایی هم مشهد، کیش اصفهان، شیراز و تبریز در صدر بودند. سفر به نجف، دبی و ترکیه هم بیشترین سفرهای خارجی بود. سه میلیون و ۷۷۶ هزار تردد اتوبوس داشتیم که ۵ درصد رشد نسبت به سال قبل داشت.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد تصادفات را پیش‌بینی کرده و همه دستگاه‌ها باید برای رسیدن به این هدف کمک کنند، افزود: ۱۰۲ هزار و ۴۷۶ کل تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین بوده که ۲.۸ درصد افزایش داشته است. دراین تصادفات ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند و ۱۱.۶ درصد افزایش داشت. ۶۷۶ فقره تصادف منجر به فوت داشتیم که ۸۲۸ نفر جان خود را از دست دادند. بیشترین علت تصادفات هم سرعت و سبقت بوده، ۳۴ درصد تصادفات در جاده اتفاق می‌افتد اما ۷۵ درصد کشته‌ها در جاده‌ها است.

هادیان‌فر با اشاره به اینکه اقدامات گسترده‌ای در خصوص سفرهای نوروزی صورت گرفت، اظهار کرد: مردم در نوروز ۱۴۰۳ خوب و کم دغدغه سفر کردند و در بخش‌های هوایی، ریلی و اتوبوس‌ها شاهد هیچ حادثه‌ای نبودیم که این مسئله توفیقی قابل توجه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه‌داد: موضوعات ناترازی ناوگان و ایمنی سفرها باید به‌صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد که برنامه‌های مطلوبی برای رفع این چالش‌ها در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است.

هادیان‌فر  در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاران، یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل را افزایش تقاضا نسبت به تعداد ناوگان عنوان کرد و گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از دو طریق استفاده از منابع دولتی و توان بخش خصوصی می‌توان استفاده‌کرد.  

وی ضمن تأکید بر لزوم تجدید نظر در بحث هزینه و درآمدهای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور گفت: در این زمینه جلسات متعددی با انجمن‌ها و اتحادیه‌ها برگزار شده‌است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بررسی موضوعات مربوط به نرخ بلیت حمل و نقل عمومی در جلسه با معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: در این جلسه مقرر شد موارد مطروحه مجدد بررسی شوند و تا جایی که مردم و شرکت‌ها دچار مشکل نشوند تغییر و تحولات مد نظر قرار گیرد و در سال ۱۴۰۳ اجرایی شود.  

هادیان‌فر به نقش شورای عالی ترابری به‌عنوان مرجع تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی در گذشته اشاره کرد و نقش فعلی ستاد تنظیم بازار را به‌دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر شرایط دانست.

برخورد با بیش از ۱۸ شرکت و آژانس هواپیمایی در رابطه با گران فروشی بلیت

وی از برخورد قانونی با بیش از ۱۸ شرکت و آژانس هواپیمایی در رابطه با گران فروشی بلیت در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: اگر از مسافران پول اضافه دریافت شده باشد از طرف آن ایرلاین به مسافر برگشت داده‌می‌شود. همچنین خرید بلیت کلاس بیزینس و سفرهای خارجی تابع نرخ‌گذاری نیستند و باید در شورای‌عالی هواپیمایی کشوری و شورای‌عالی ترابری تعیین تکلیف شوند.

۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زیر پنج سال با ایمنی لازم وارد می‌شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری جاده‌ای  با بیان اینکه واردات حداقل ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زیر پنج سال با ایمنی لازم در برنامه است، گفت: در حال پیگیری و رایزنی با بانک‌ها برای رفع مشکلات ارزی و تأمین ۱۵۰ میلیون یورو نیاز ارزی این برنامه هستیم.

هادیان‌فر در حوزه زیرساخت نیز برآورد هزینه مورد نیاز برای انجام عملیات روکش آسفالت محور تهران-قم-کاشان-اصفهان را حدود ۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و تکمیل آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸ کیلومتر را یکی از اقدامات شاخصی دانست که با تدبیر وزیر راه و شهرسازی سه ماه زودتر آماده افتتاح شد و در ایام نوروز شاهد جلوگیری از اتلاف وقت مردم در مسیر رفت و رضایت کسبه در مسیر برگشت بودیم.

کاهش ۳۲ درصدی تعداد کشته شدگان سر صحنه تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در خاتمه بیان کرد: ۸۲۷ فقره تعداد کشته شدگان سر صحنه تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش داشته است. همچنین باید توجه داشت که ۵۱ درصد مجموع کشته شدگان تصادفات در صحنه فوت می‌شوند که عامل انسانی سهم ۸۲ درصدی دارد و با انجام اقدامات آموزشی و فرهنگی می‌توان در کاهش این سهم تأثیر گذاشت.



خبرنگار: محسن ولی‌زاده
نام:
ایمیل:
* نظر: