اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - 22 March 2024
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور به مناسبت روز جهانی آب مطرح کرد؛
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تامین آب پنج هزار روستا با جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر خبر داد که با اجرای طرح جهاد آبرسانی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مشکلات این روستاها برطرف شده است.
مشکلات آب ۵ هزار روستا در دولت سیزدهم برطرف شدبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، هاشم امینی گفت: با اجرای طرح جهاد آبرسانی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مشکلات تامین آب پنج هزار روستا با جمعیت ۲.۶۶ میلیون نفر معادل ۱۲ درصد جمعیت روستاهای کشور برطرف شده است. ۵۷ درصد از روستاهای کشور تا قبل از دولت سیزدهم دارای تنش آبی بودند که بعد از استقرار این دولت به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: تاکنون ۲۹ طرح فاضلاب به ظرفیت ۵۸۴ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۳.۷ میلیون نفر در مدار بهره برداری قرار گرفته است و با برنامه ریزی انجام شده و به ثمر رسیدن تدریجی این طرح‌‎ها، پیش‌بینی می‌‎شود شاخص بهره‌مندی جمعیت شهری کشور از خدمات مدرن فاضلاب به ۵۶.۶۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یابد.

وی اضافه کرد: از ابتدای تشکیل شرکت های آب و فاضلاب تا پایان سال ۱۴۰۱ اجرای ۱۴ هزار و ۶۵۷۰ کیلومتر خطوط انتقال، ۲۱.۶ میلیون مترمکعب مخازن، هشت هزار و ۶۳۰ باب ایستگاه پمپاژ و ۱۶۹ واحد تصفیه‌خانه با مجموع ظرفیت ۱۵.۷ میلیون مترمکعب در شبانه روز به انجام رسیده است و در دولت سیزدهم مقرر شده تا ۲۵ طرح آبرسانی شهری با ظرفیت ۱۳.۳ مترمکعب بر ثانیه در قالب احداث ۹ تصفیه‌خانه‌ آب به ظرفیت ۳.۳ مترمکعب بر ثانیه و ۲۲۰ کیلومتر خطوط انتقال برای جمعیت ۵.۷ میلیون نفر ایجاد شود که تاکنون ۱۴ طرح آبرسانی به ظرفیت ۸.۴ مترمکعب بر ثانیه تأمین شده که بیش از سه میلیون نفر از آب شرب پایدار بهره مند شده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور یکی از نتایج تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب را نهضت ایجاد زیرساخت‌های جمع‌آوری و تصفیه‌ فاضلاب در کشور و جبران بخش قابل توجهی از عقب ‌ماندگی‌های پیشین کشور در این زمینه دانست و گفت: با گذشت بیش از سی سال از استقرار و شروع به کار شرکت‌های آب و فاضلاب، اجرای ۷۴ هزار کیلومتر شبکه‌ جمع‌آوری و خطوط انتقال و ۲۶۴ واحد تصفیه‌خانه با مجموع توان اسمی ۵.۸ میلیون مترمکعب در شبانه روز به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری از خدمات مدرن جمع‌آوری و تصفیه‌ی فاضلاب بهرمند شدند و سطح پوشش و شاخص بهره‌مندی جمعیت شهری کشور، به ۵۴.۳۹ درصد رسیده است.

امینی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ مقرر است ۹ طرح آبرسانی شهری به ظرفیت ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه برای جمعیت ۱.۱ میلیون نفر با برآورد اعتبار ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا شود، افزود: ۴۸ طرح فاضلاب شهری نیز به ظرفیت ۸۲۹ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۵.۲ میلیون نفر با برآورد اعتباری مورد نیاز ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

۳۱۹ شهر دارای تنش و بحران آبی هستند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش بارش های محقق شده از ابتدای پاییز سال گذشته نزدیک به ۳۱۹ شهر دارای تنش و بحران آبی هستند، گفت: هزار و ۱۳۰ طرح برای شهرهای دارای تنش کشور تعریف و به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده که از این تعداد ۶۳۰ طرح مورد تأیید قرار گرفته که برای رفع مشکل این تعداد طرح، اقدامات لازم انجام شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: