اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 29 February 2024
رییس سازمان فضایی ایران خبرداد:
معاون‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای سال آینده پرتاب ماهوره پارس ۲ و نخستین ماهواره بخش خصوصی در دستور کار است، گفت: طبق برنامه اگر موانع ناخواسته‌ای سر راه‌مان قرار نگیرد، در سال ۱۴۰۷ کپسول زیستی پتانسیل حمل انسان را خواهد داشت.
پرتاب پارس۲ و نخستین ماهواره خصوصی در ۱۴۰۳به گزارش عصرپرس، صبح امروز ماهواره تحقیقاتی- سنجشی پارس۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب «وستوچنی» روسیه با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین پرتاب شد.

«حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری پس از پرتاب ماهواره در پاسخ به خبرنگاران گفت: ماهواره پارس ۱ با موفقیت به مدار پرتاب شد و تزریق کامل آن تا چند ساعت دیگر انجام می‌شود.

وی درباره هزینه این پرتاب گفت: هزینه پرتاب در تمام دنیا به یک شکل و محاسبه آن اینطور است که به ازای هر کیلوگرم از ۱۰ هزار دلار آغاز شده و به قیمت‌های ۲۰ هزار دلار نیز می‌رسد؛ قرارداد ما محرمانه است و درباره جزییات آن نمی‌توان دقیق صحبت کرد.

سالاریه گفت: ماهواره ایرانی پارس ۱ امروز با ماهواره بر سایوز به همراه ۱۸ محموله دیگر با موفقیت پرتاب شد که یکی از این محموله‌ها پارس ۱ بوده و برای پایدارسازی ماهواره یک تا دو هفته زمان نیاز است.

وی گفت: ماهواره پارس ۱ گامی در جهت توسعه بومی ماهواره‌های سنجشی است.

رییس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: در دولت سیزدهم تا کنون ۱۲ پرتاب انجام شده که از این میان ۲ پرتاب با پرتابگرهای بین المللی صورت گرفته است. پیش بینی ما این است که در سال آینده پرتاب‌های بیشتری نسبت به امسال خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: ما در حال توسعه پایگاه بین‌المللی پرتاب چابهار هستیم و با تکمیل آن امکان دستیابی به مدارهای بالا با شیب‌های مختلف ماهواره را خواهیم داشت اما همچنان همکاری با کشورهای هدف در حوزه صنعت فضایی را ادامه خواهیم داد.

سالاریه ادامه داد: باید به این نکته تاکید کنم که کشور بدون توسعه صنعت فضایی در بسیاری از بخش‌ها دچار مشکل خواهد شد. تکنولوژی فضایی نوظهور است و باید به آن پرداخته شود. اگر توسعه بومی اتفاق نیفتد دچار چالش‌های زیادی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فاز نخست پایگاه بین‌المللی چابهار در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: طراحی و ساخت پایگاه چابهار در چند فاز طراحی شده است و فاز اول آن سوخت جامد و اولین بهره‌برداری از آن برای پرتاب ماهواره مدار خورشید آهنگ صورت خواهد گرفت.

سرپرست پژوهشگاه فضایی درباره نحوه تصویربرداری ماهواره از سطح زمین گفت: عرض هر تصویری که ماهواره پارس ۱ می‌گیرد ۵۰ کیلومتر است و حدود ۳ ماه زمان می‌برد که از تمام کشور تصویربرداری کنیم؛ بعد از این باز هم نیاز به پوشش کامل داریم و به کرات از سطح زمین تصویربرداری می‌کنیم تا بتوانیم به صورت دقیق‌تر وضعیت خشکی، زمین‌های کشاورزی و نظایر آن را داشته باشیم.

به گفته وی، عمر ماهواره بر اساس پیش‌بینی ما سه سال است اما ممکن است به دلیل شرایط جوی این زمان متفاوت باشد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط خاص در ایران عمده توسعه‌ای که در صنعت فضایی رخ داده بومی بوده، خاطرنشان کرد: ساخت ماهواره پارس ۲ در دستور کار قرار دارد و سال آینده (۱۴۰۳) این مرحله تکمیل و ماهواره آماده پرتاب می‌شود.

سالاریه با بیان اینکه هم اکنون در زمینه ماهواره‌برهای بومی، ظرفیت برای پرتاب سوخت مایع، جامد و ترکیبی وجود دارد، ادامه داد: نمونه بعدی ماهواره پارس ۱ با عنوان پارس ۲ در حال ساخت است و پرتاب پارس ۱ می‌تواند ما را در توسعه این ماهواره یاری کند.

رییس سازمان فضایی ایران همچنین گفت: پرتاب‌های زیادی برای ماهواره ها در دولت سیزدهم انجام شده است، اما نباید قانع باشیم باید در هر مسیری که به توسعه صنعت فضایی منجر می‌شود قدم برداریم.

وی تاکید کرد: صنعت فضایی ما اکنون وابسته به دولت نیست و ماهواره‌های متعددی توسط بحش خصوصی ساخته شده است که در آینده نزدیک اخبار آن‌ها را منتشر خواهیم کرد.

سالاریه این خبر را هم اعلام کرد که نخستین ماهواره بخش خصوصی سال آینده در مدار قرار می گیرد.

وی از ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی کشور به عنوان یک جهش در این صنعت یاد کرد و گفت: تا بخش خصوصی وارد میدان نشود، توسعه اقتصادی صنعت فضایی مشکل است.

رییس سازمان فضایی ایران درباره اعزام انسان فضانورد به فضا نیز گفت: حوزه علوم و اکتشافات فضایی پر هزینه و پر زحمت است؛ در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور توسعه کپسول‌های زیستی و زیرمداری برای انجام این کار در دستور کار قرار گرفته است. طبق برنامه اگر موانع ناخواسته‌ای سر راه‌مان قرار نگیرد، در سال ۱۴۰۷ کپسول زیستی پتانسیل حمل انسان را خواهد داشت./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: