اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - 18 February 2024
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا با تاکیدبر اینکه پروژه آب شیرین کن خليج فارس اثرات محيط زيستی ندارد گفت: مجوز و تاییدیه ی زیست محیطی اجرای این طرح از سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهانی محیط زیست اخذشده است .
پروژه آب شیرین کن خليج فارس اثرات محيط زيستی ندارد
خبرنگار: معصومه مرادی


به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، نصرت خوش‌نیاز، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه آب شیرین کن بندر عباس، گفت: این پروژه، بزرگ‌ترین کارخانه ی آب شیرین کن در حال احداث در ایران است که با هدف تولید آب شیرین به ظرفیت يك ميليون مترمكعب در روز به روش SWRO ( اُسمُز معکوس تکنولوژی مدرن شیرین سازی آب دریا می باشد) از آب دریا برای مصارف شرب و صنعتی بر مبنای سه شیفت ۸ ساعته و ۳۴۵ روز کاری در زمینی به مساحت ۱۵۵ هکتار در بندرعباس می باشد.

خوش نیاز برخی از مزایای مهم اجرای این طرح را به تأمین آب شرب و صنعت از طریق شیرین سازی آب دریا و کمک به رشد صنعت در استان های کم آب کشور ( هرمزگان، کرمان و یزد) به ویژه تأمین آب مورد نیاز احداث واحدهای بزرگ از جمله در بخش های صنایع، معادن و فولادسازی در این استان ها و افزایش رونق اقتصادی است .

وی با اشاره به آغاز این پروژه از سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: با خط انتقال اول ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در سال و با خط 
دوم انتقال که از سال آینده اجرا خواهد شد، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین با محوریت تامین آب صنایع و شرب به فلات مرکزی منتقل می‌شود.

به گفته وی در مجموع  فاز یک سایت آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس در ۱۵۵ هکتار در سال ۱۳۹۹ با تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز به بهره برداری رسید. اما قرار است تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ و در فاز دوم به ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برسد.

خوش‌نیاز با بیان اینکه با طرح توسعه فاز دوم ۳۰۰ هزار مترمکعب دیگر به پروژه افزوده خواهد شد، گفت: در اصل پروژه آب شیرین کن بندرعباس برای تامین آب شرب و صنایع فلات مرکزی، شامل هرمزگان، یزد و کرمان راه‌ اندازی شده است. با بررسی‌های صورت گرفته از سوی یک شرکت اتریشی این منطقه بهترین نقطه خلیج فارس برای آبگیری و ایجاد واحدهای نمک زدایی است.

وی افزود: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت صنعتی مس سرچشمه، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و در مصرف شرب استان هرمزگان، عمده ترین مصرف کننده های آب تولیدی این پروژه هستند.

خوش نیاز همچنین از ساخت تجهیزات و زیرساخت مورد نیاز برای آب گیری از دریا جهت تأمین آب نمک زدایی شده به میزان یک میلیون مترمکعب در روز را از برنامه ی شرکت مهندسی آب آسیا دانست و اذعان داشت که این تأسیسات اجرا شده و متناسب با نیاز آبگیری از دریا در حال بهره برداری است .

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح تاکنون اثرات منفی زیست محیطی در پی نداشته، تصریح کرد: مجوز و تاییدیه ی زیست محیطی اجرای این طرح از سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهانی محیط زیست اخذشده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر کار دریایی برای انتقال یک میلیون متر مکعب آب شیرین در حال انجام است، اظهار کرد: از سال  ۱۳۹۹ تاکنون ۲۰۰ هزار مترمکعب آب نمک‌ زدایی شده و به اردکان یزد و معدن چادرملو منتقل شده است. همچنین در حال حاضر وظیفه تامین ۴۰ هزار متر مکعب آب شرب استان هرمزگان را برعهده داریم که ۲۶ هزار متر مکعب آن مربوط به بندر خمیر و شهر رضوان است.



نام:
ایمیل:
* نظر: