اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - 18 February 2024
مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر خبر داد؛
مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر با اشاره به این که تمامی روستاهای بالای 10 خانوار سکنه دائم و همچنین روستاهای هم جوار با شبکه و زیر 10 خانوار و دارای کد آبادی در دولت سیزدهم برق‌رسانی خواهد شد، از بهسازی تاسیسات 15 هزار و 561 روستا در سه سال اخیر خبر داد.
شبکه برق 15 هزار و 560 روستا بهسازی شدبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "فرهاد شبیهی" درباره آخرین اقدامات وزارت نیرو در راستای برق‌رسانی به روستاها گفت:‌ وزارت نیرو تمامی روستاهای بالای 10 خانوار سکنه دائم و روستاهای زیر شبکه (هم‌جوار شبکه) و زیر 10 خانوار دارای کدآبادی و دارای مجوز از مراجع زمین و مسکن را از محل عوارض برق و بدون دریافت هزینه از روستاییان برق‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم آمادگی برای برق‌رسانی به تمامی روستاهای فاقد برق واجد شرایط فراهم است و شرط لازم این است که مجوزهای مورد نیاز از سایر مراجع ذی‌صلاح و دستگاه‌های اجرایی خارج از وزارت نیرو از جمله مجوزهای منابع‌طبیعی، محیط‌زیست، بنیاد مسکن و ... یا صدور کدآبادی یا افزایش سکنه در روستاهای کم خانوار اتفاق بیافتد تا شرایط برق‌رسانی مهیا شود. سپس توسط وزارت نیرو اقدام خواهد شد. بر این اساس در حال حاضر تمامی درخواست‌های ارائه شده و مجاز در دست اقدام است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر در پاسخ به این سوال که در دولت سیزدهم میزان افزایش تامین برق روستایی چقدر بود، گفت: طی دولت سیزدهم، در سال 1400 تعداد 190 روستا، در سال 1401 تعداد 157 روستا و در 11 ماهه سال 1402 تعداد 83 روستا (در مجموع تعداد 430 روستای جدید) از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

وی افزود:‌ تعداد روستاهای برق‌دار شده تا دهه فجر سال 1402 در مجموع 58 هزار و 769 روستا بوده که 83 روستا از این تعداد در سال جاری برق‌دار شده است.

شبیهی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به فرسودگی شبکه‌های برق در روستاها و فرمایش مقام معظم رهبری برای توجه به فرسودگی تاسیسات، هر ساله بیش از 85درصد اعتبارات برق روستایی به بهسازی شبکه برق روستاها اختصاص می‌یابد به طوری که در سه سال گذشته شبکه برق تعداد 15 هزار و 561 روستا بهسازی شده و در قالب آن ضمن رفع فرسودگی‌های تاسیسات برق در روستاها، پایه‌های برق از معابر جابه‌جا شده، روشنایی جدید در معابر روستاها نصب و ولتاژ شبکه‌های برق روستایی تقویت شده است.

وی ادامه داد: ضمناً شبکه برق برای تامین برق مشترکان جدید در روستاها توسعه یافته است. هدف‌گذاری بهسازی شبکه‌های برق روستایی در پایان دولت سیزدهم برای بهسازی 70درصد از روستاهای فرسوده است.

 شبیهی افزود:‌ یکی از برنامه‌ها برای تامین برق پایدار و مطمئن و رفع افت ولتاژ در شبکه توزیع برق روستاها، توسعه و تقویت شبکه برق بالادستی در سطح فوق توزیع و انتقال برق است که هر ساله اعتباراتی به شرکت‌های برق منطقه‌ای به این منظور اختصاص پیدا می‌کند.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر در پایان گفت:‌ تامین برق عشایر از طریق سامانه‌های قابل حمل برق خورشیدی از دیگر برنامه‌های برق روستایی است، به طوری که از 21 هزار خانوار عشایری که تامین برق شده‌اند،برای تعداد 18 هزار خانوار عشایر در این دولت اقدام شده است و هر ساله تامین برق 10 هزار خانوار در برنامه قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: