اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - 17 February 2024
مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد
مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در زمینه تجدیدپذیرها وجود ندارد، تصریح کرد: از صادرات برق تجدیدپذیرها استقبال می کنیم.
استقبال توانیر از صادرات برق تجدیدپذیرهابه گزارش عصرپرس  وزارت نیرو(پاون)، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه هم اکنون ارتباط الکتریکی ایران با همه کشورهایی که مرز خاکی دارد، برقرار است، خاطرنشان کرد: زمینه‌های توسعه ارتباط برقی و صادرات برق تجدیدپذیرها فراهم شده است.

رجبی مشهدی اضافه کرد: اقدامات  وزارت نیرو در دو سال گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف‌گذاری برای توسعه و ایجاد ١٠ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه تجدیدپذیرها، افق‌های جدید و بلندی را به روی این صنعت گشوده است.

وی با بیان اینکه در دستورالعمل‌های تدوین شده، تمهیدات و سازوکارهای لازم برای عملیاتی شدن مصوبه دولت برای صادرات برق تجدیدپذیر دیده شده است، ادامه داد: انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل، سرمایه گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور رشد قابل توجهی داشته باشد و به واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، برق مورد نیاز آن کشورها را تامین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی، از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

رجبی مشهدی همچنین در خصوص اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه نیز گفت: به این منظور دو طرح تعریف شده که مهمترین آن اتصال شبکه های برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان است.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده ارتباط تا سطح ٣٠٠ مگاوات نیازی به توسعه تاسیسات سه کشور ندارد اما بالاتر از آن تاسیسات برحسب نیاز توسعه یابد.

مدیرعامل توانیر با اظهار امیدواری برای آغاز تبادل برقی در سطح ٣٠٠ مگاوات پس از برگزاری نشست سه جانبه میان وزرای سه کشور یادآور شد: برقراری ارتباط با شبکه روسیه ترانزیت برق و ایجاد ارتباط با اروپا را امکانپذیر می کند.

رجبی مشهدی اظهار داشت: آغاز تبادل برق هم براساس پروتکل‌هایی که میان کشورها وجود دارد و پس از بررسی‌های تکمیلی و نهایی شدن مطالعات فنی به لحاظ تبادل پایدار و مستمر، امکان پذیر است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه امکان افزایش تبادل با همه کشورها وجود دارد، تاکید کرد: هم اکنون نیز ایران محور ارتباطات الکتریکی منطقه است.

وی، عراق، افغانستان و پاکستان را به عنوان کشورهای هدف صادرات برق ذکر و خاطرنشان کرد: ترانزیت برق نیز از طریق کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه قابل انجام است و حتی فراتر از این در حال انجام مطالعات فنی و اقتصادی برای توسعه ارتباطات برقی با کشور قطر از طریق کابل زیردریایی هستیم.

مدیرعامل توانیر در عین حال به امضای قرارداد بهره‌برداری و ایجاد ارتباط الکتریکی میان دو شبکه ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه پروتکل‌های فنی نیز به تایید دو طرف رسیده است، تصریح کرد: به لحاظ فنی امکان خوبی برای این ارتباط وجود دارد که به این منظور در حال رایزنی هستیم تا ترانزیت و تبادل برق با شبکه ترکیه را به گونه‌ای که در هنگام نیاز از آن کشور دریافت و به هنگام مازاد، برق را صادر کنیم، برقرار کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: