اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - 11 February 2024
صادرات نفت ایران در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود که بر اساس گزارش بلومبرگ در دولت سیزدهم به یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده؛ همچنین در سال ۹۹ مجموع صادرات نفت و گاز ایران ۷ میلیارد دلار بود، اما در ۱۰ ماه امسال به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است.
افزایش سه برابری صادرات نفت در دولت سیزدهمبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت نفت، تولید، فروش و ایجاد ارزش افزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشورهای بهره‌مند از این منابع است؛ همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهم‌ترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب می‌شود؛ با این حال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهانی است.

این موضوع نشان می‌دهد کشور دچار بد مصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزش افزوده چندانی اتلاف خواهد شد؛ به گواه بسیاری از کارشناسان، راه‌حل این مساله، بهینه‌سازی مصرف در کنار افزایش تولید است؛ از طرفی بهینه‌سازی چالش‌هایی دارد که برای حل آن چالش‌ها ابتدا باید در سطح عالی مدیریتی کشور، ساختاری واحد شکل بگیرد تا به‌وسیله آن بتوان مشکلات مربوطه را مرتفع کرد.

بر اساس این گزارش، در پرونده فجر نفت قرار است، اقدامات مهم دولت سیزدهم را بررسی کنیم. قسمت دهم این پرونده را در ادامه می‌خوانید.

افزایش تولید و فروش نفت

تولید نفت کشور به نفت کشور به نقل از جواد اوجی، وزیر نفت به حدود ۳ میلیون ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده و این موضوع در حالی رقم خورده که در شدیدترین شرایط تحریمی قرار داریم.

طبق گزارش بلومبرگ نیز تولید نفت کشور نیز افزایش پیدا کرده و فروش نفت نیز به حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده و این موضوع بسیاری از کارشناسان آمریکا را با واکنش روبرو کرده، به طوری که معترض‌اند چگونه دولت ایران توانسته فروش نفت خود را افزایش دهد و دولت آمریکا، واکنش در خوری در این حوزه نداشته است.

افزایش سه برابری صادرات نفت در دولت سیزدهم

رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم

جواد اوجی، وزیر نفت نیز با اشاره به اینکه در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم (شهریور سال ۱۴۰۰) تولید نفت ۲.۲ میلیون بشکه در روز و صادرات هم ۴۰۰ هزار بشکه بود، اظهار کرد: در آستانه زمستان آن سال، چالش ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داشتیم و سطح ذخایر سوخت مایع نیز ۲۵ درصد کمتر بود؛ بنابراین هم ناترازی انرژی داشتیم و هم صادرات پایین بود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ مجموع فروش نفت و گاز ایران ۷ میلیارد دلار بود، اما در ۱۰ ماه امسال، ۳۰ میلیارد دلار فروش نفت، گاز و میعانات گازی انجام شده است و از همین رو در تامین منابع ارزی کشور مشکلی وجود ندارد و همه نیازهای ارزی در تامین کالاهای اساسی، صنعت و غیره با ارزآوری صنعت نفت همراه است.

افزایش تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در دولت سیزدهم

اوجی با بیان اینکه به دلیل ناتوانی تامین امنیت انرژی کشور در سال ۱۳۹۹ در زمستان برای نخستین بار خاموشی داشتیم، ادامه داد: با اقدام‌های انجام‌شده در دولت سیزدهم، در زمستان سال ۱۴۰۱ با وجود آنکه بیش از ۲۰ استان کشور دمای زیر صفر را تجربه کردند، به جز شهرستان تربت‌جام، در هیچ نقطه‌ای از کشور قطعی گاز اتفاق نیفتاد و با تقویت خطوط شبکه در شرکت ملی گاز ایران در زمستان امسال هم با وجود پایداری سرما در کشور، هیچ کجا قطعی گاز نداشتیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم افزایش تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز را شاهد هستیم، گفت: در آغاز این دولت به سراغ پروژه‌های نیمه‌تمام رفتیم که تکمیل برخی از آنها ۱۴ سال طول کشیده بود و تنها ۵۰ درصد پیشرفت داشت.

وی همچنین گفت: در دولت سیزدهم افزایش تولید از میدان‌های مشترک نفتی رشد ۴۸ هزار بشکه‌ای و در میدان‌های مشترک گازی ۵۴ میلیون مترمکعب در روز رخ داد و تولید گاز کشور از ۶۵۰ میلیون مترمکعب به ۷۰۴ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

افزایش ظرفیت پالایشی

اوجی در گزارش خود با اشاره به اینکه ظرفیت پالایش نفت کشور نیز از ۲.۱ میلیون بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به روزانه ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه رسیده است، گفت: در این بخش رشدی ۱۳ درصدی را شاهد هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه با ساخت پالایشگاه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی عمل می‌شود، بیان کرد: با این حال در دولت پیشین اعتقادی به پالایشگاه سازی وجود نداشت و این در حالی است که با توسعه پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی، افزون بر دور زدن تحریم‌ها، ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: