اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 06 February 2024
سخنگوی دولت گفت: ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این عدد بسیار بالا و چشمگیر است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است.
سخنگوی دولت:تحمیل ۴۰۰ همت ناترازی از سوی مجلس در لایحه بودجهبه گزارش عصرپرس، سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری خود با بیان اینکه طبق گزارش دستگاه‌های متولی در وزارت اقتصاد، در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم، تاکید کرد: در حوزه تامین ارز صنعت و معدن، نسبت به چهار سال قبل، ۶۳ درصد رشد را شاهد بودیم. 

بهادری جهرمی با اشاره به حوزه تجارت افزود: در ۱۷ کشور مقصد صادراتی، مراکز تجاری فعال شده که هم معرف فعالان اقتصادی تجاری در کشورهای مختلف است و هم در انجام تشریفات قانونی برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تسهیل‌گری می‌کنند در همین راستا کسب و کار با این بازارهای صادراتی رونق بیشتری خواهد داشت.

سخنگوی دولت از دستورات اکید رئیس جمهور به چند وزارتخانه برای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب خبر داد و بیان کرد: رییس جمهور برای اجرای تدابیر و فرمایشات رهبر انقلاب  دستوراتی به وزرای نفت، نیرو، اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است. روز یکشنبه هیأت وزیران با آیین نامه اجرایی یکی از مواد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موافقت کرد و آن را به تصویب رساند. 

وی در همین راستا افزود: سال گذشته هم آیین نامه اجرایی ماده ۳۰ این قانون تصویب شده بود و بر همین اساس هیچ مجوزی بدون اجرای این آیین نامه صادر نمی‌شود. پیشتر هم برای ماده ۲۴ این قانون، آیین نامه اجرایی پیشنهاد شد که بر اساس آن پیش بینی پذیری و شفافیت را برای مجموعه های اقتصادی افزایش خواهد داد. همچنین پیرو فرمایشات رهبر انقلاب اقدامات متعددی در ۲ سال و نیم در دولت رقم خورده است مثلا با اصلاح رویه های گمرکی و نظامات گمرکی که مستمرا تغییر می کرد، بخشنامه های آن به حدود نصف کاهش یافت  و زمان بررسی و پاسخ به استعلامات گمرکی از مراجعی مانند غذا و دارو که بیش از ۱۱ روز بود به میانگین حدود ۶ روز کاهش یافته است. در شاخص امنیت سرمایه گذاری کشور در سال گذشته رشد داشته است در حوزه جذب سرمایه داخلی و خارجی هم افزایش سرمایه گذاری را در مجموعه های تولیدی داشته ایم.

دبیر هیات دولت با اشاره به جذب نخبگان در این دولت مطرح کرد: در این دولت تدابیر مختلفی اندیشیده شده است که یکی از آن عضویت در هیات های علمی است بر اساس اراده خود دولت و پیگیری های بنیاد ملی نخبگان مصوباتی در این زمینه برای تسهیل فرآیند جذب نخبگان داشته ایم، برای بورسیه شدن المپیادی ها هم مصوباتی داشته ایم. مقدمات جذب نخبگان نهایی شده و در مرحله تامین بودجه هستیم. معاون علمی و فناوری هم در جلسه دولت توضیحی در این باره داد و رییس جمهور مهلت دو یا سه هفته ای برای تسریع جذب آنها صادر کرد. 

۳ برابر شدن شرکت های دانش بنیان در این دولت

سخنگوی دولت بیان کرد: همچنین جذب نخبگان در شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها در دستور کار دولت قرار دارد. ثبت شرکت های دانش بنیان در این دولت ۳ برابر شده است حمایت های مختلفی از این شرکت ها صورت گرفته است. ۴ هزار فرصت بورسیه برای جذب نخبگان در خودروسازی ها و فولادی ها و نفتی ها ایجاد شده است در حوزه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی هم مصوباتی داشته ایم امرز روز آخر سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی است دفتر هیات دولت هم در این فراخوان ۱۲ پست برای جذب نخبگان در کمیسیون های تخصصی دولت درخواست داده است همه این فرآیندها برای اشتغال نخبگان در حال انجام است.

تحمیل ۴۰۰ همت ناترازی از سوی مجلس در لایحه بودجه

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در باره تغییرات مجلس در لایحه بودجه و ایجاد ناترازی در آن بیان کرد:طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه که منتشر شد و مکاتباتی که با مقامات رسمی کشور داشته اند ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است و حدود یک پنجم کل بودجه کشور مصارفی اضافه شده که منابعی برایش پیش بینی نشده است. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از کسری بودجه که آن را ام الخبائث نامیدند و با توجه به نظرات متعدد و اجماعی کارشناسان که کسری بودجه را یکی از اصلی ترین علل ایجاد تورم در کشور  و ناترازی در سایر حوزه دانسته اند، طبیعتا انتظار می رود بتوان با همراهی و هم فکری و نگاه کارشناسی  کشور این مهم را در مراحل بعدی مورد بازنگری قرار دهیم. مراحل تصویب بودجه هنوز نهایی نشده است و بررسی سایر ابعاد و زوایا و جزئیات بودجه همچنان فرصت باقی است. 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی جز در گرو تامین هزینه های سرمایه گذاری و عمرانی ممکن نخواهد بود گفت: از همکارانمان در مجلس خواهش می کنم که نگاه و خط قرمز همه کنترل و مهار تورم باشد و بتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را که در سیاست های کلی نظام  آمده است را محقق کنیم. تحقق رشد اقتصادی جز با جلوگیری از ریخت و پاش ها و جلوگیری از هزینه های غیر ضرور محقق نخواهد شد. کنترل و مهار تورم جز از طریق کنترل و مهار کسری بودجه محقق نخواهد شد. 

وی در تشریح راهکارهای دولت برای رفع ناترازی حوزه انرژی، گفت: استاندارد مصرف انرژی در کشور کمی بالاست، دولت برای حل مشکل ناترازی در تولید و مصرف انرژی، راهکارهای غیرقیمتی را در پیش می‌گیرد.افزایش عرضه و تولید و همچنین مبارزه با قاچاق از جمله راهکارهایی است که دولت برای رفع این ناترازی‌ها پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که با تدابیر دولت در افزایش عرضه و مدیریت همگانی در اصلاح الگوی انرژی، کشور بتواند به تراز بهتری در حوزه مصرف دست پیدا کند.

۶ راهکار عملی برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه تلاش دولت مردمی در جهت عدالت در استخدام و جذب نیروی کار است، گفت: در راستای ایجاد اشتغال دولت ۶ مسیر را در پیش گرفته است. دولت روش‌های استخدامی بر مبنای آزموی‌های فراگیر و عمومی را در دستور کار خود قرار داده است. سه آزمون فراگیر و هشت آزمون نیز به صورت اختصاصی برگزار شده است که بیش از ۱۲۰ هزار نفر ظرفیت استخدام این آزمون‌های استخدامی بوده است.

وی تاکید کرد که گام دوم دولت برای ایجاد اشتغال، تسهیل شرایط خود اشتغالی است که مهمترین اقدام صورت گرفته در این راستا را می‌توان تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عنوان کرد.

سخنگوی دولت از ایجاد سامانه جستجوی شغل در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان سومین اقدام دولت نام برد و افزود: در حوزه اشتغال بخش خصوصی و به منظور دسترسی آسان و برابر آحاد جامعه، سامانه جستجوی شغل در وزارت کار فعال شد، در این سامانه فرصت‌های شغلی کارآفرینان بخش خصوصی در معرض دید عموم کارجویان قرار می‌گیرد؛ به ویژه مجموعه‌هایی که دولت حمایت‌های تسهیلات از آنان داشته است از طریق این سامانه هدایت می‌شوند که جذب نیروی کار نیز به صورت عادلانه صورت گیرد.

بهادری جهرمی، بورسیه‌های شغلی و دولتی، جذب ویژه نخبگان در دستگاه‌های دولتی و حل مسائل پیش‌روی کسب و کارها را از دیگر اقدامات دولت در زمینه افزایش اشتغال برشمرد و افزود: در این راستا بیش از ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند که در سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور به استان هرمزگان بیش از ۶۰۰ کارخانه دیگر نیز فعال و به جمع صنایع خارج شده از رکود پیوستند.

به گفته سخنگوی دولت مجموع اقدامات دولت در این زمینه موجب کاهش نرخ بیکاری از ۱۰ درصد در ابتدای دولت به نرخ ۷.۶ درصد شده است که این میزان کمترین میزان نرخ بیکاری از سال ۱۳۸۴ تا کنون است.

افتتاح ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ همت 

سخنگوی دولت درباره پروژه هایی که قرار است در دهه فجر افتتاح شود اظهار کرد: حجم پروژه ها بسیار بالاست حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ همت آماده افتتاح و بهره برداری است مطابق سنوات گذشته در این دولت برنامه ریزی شده تا تمام اعضای دولت حداقل به یک استان سفر کنند و در نمازجمعه با راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند و طرح های آن استان ها را به افتتاح برسانند. در حوزه بهداشت راه مسکن انرژی و نفت که ۱۵ طرح بزرگ نفتی با سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری احداث شده اند و تولید نفت خام را ۵۰ هزار بشکه و گاز ۸ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد و به هزار روستا و ۱۳ شهر و ۲۵۰۰ صنعت جدید گازرسانی می شود. 

وی درباره نظر دولت در زمینه تعطیلی آخر هفته ها گفت: این لایحه را دولت سال گذشته به مجلس داد که تعطیلات آخر هفته را به دو روز افزایش دهد منتظریم تا جمع بندی مجلس انجام شود هر آنچه قانون گذار تعیین کند، ملاک عمل است اما در لایحه دولت پنجشنبه و جمعه تعیین شده بود.

بهادری جهرمی درباره احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تدابیر دولت دو محور داشت یکی تامین آب و اقدامات سخت افزاری آن بود مانند پروژه انتقال آب کانی سیب بود انتقال آب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه بود که منابع مالی آن تخصیص یافته است پروژه تثبیت کانون های نمکی اجرایی شد بخش دیگر هم نرم افزاری مانند جلوگیری از برداشت های غیر مجاز است بر اساس اعلام مقامات محلی ۷۰ هزار چاه غیر مجاز در این حوضه آبریز احداث شده بود که بخش زیادی برای ویلاهای تفریحی بود و بخشی هم برای کشاورزی، لذا با همکاری خود مردم و کشاورزان تلاش می شود جلوی برداشت های غیر مجاز گرفته شود الگوی کشت منطقه نیز اصلاح می شود ‌ امکان کشت هایی داشته باشند که بهره وری بالاتر و مصرف آب کمتری داشته باشند در کارگروه احیای دریاچه هم اصلاحاتی شد و مقامات محلی دبیر کارگروه شدند اگر بتوانیم منابع آبی و بارش های خوبی در آن منطقه داشته باشیم، وضعیت ارتقا می‌یابد، باید دعا کنیم بارش ها در این منطقه بیشتر و بهتر شود.

نگاه دولت برای کنترل بازار تشکیل وزارت بازرگانی است

سخنگوی دولت پیرامون برنامه دولت برای کنترل بازار بیان کرد: نگاه دولت برای کنترل بازار تشکیل وزارت بازرگانی است. دولت هم لایحه ای در زمینه برای مجلس ارسال کرده است و هم با طرح آن اعلام موافقت کرده است و حتی دولت طرح تشکیل سازمان بازرگانی داخلی را برای نظارت بر بازار ارائه کرد. نگاه دولت این است که ساختار های موجود برای نظارت بر بازار کفایت نمی‌کند و کارآمدی لازم را ندارد و نیاز به ساختار متمرکز و قوی و دارای ابزار و تشکیلات و سازوکارهای لازم است تا بتواند نظارت موثری بر بازار داشته باشد. علیرغم این اقدامات دولت طرح ها و لایحه ها یا در مجلس به تصویب نرسید و یا مسکوت ماند و کار بازار معطل و روی زمین ماند. 

دولت همچنان چشم انتظار تصویب لایحه وزارت بازرگانی 

وی در ادامه بیان کرد: نهایتا رئیس جمهور تدبیر کردند که همه بخش های نظارت بر بازار در دولت زیر نظر وزارت صمت متمرکز شوند و در همین راستا وزیر صنعت معدن تجارت قائم مقامی در حوزه نظارت بر بازار منصوب کرد و به نوعی اختیارات به ایشان تفویض شد تا هماهنگ کننده و به نوعی انسجام بخش همه ی بخش های نظارتی بر بازار در همه بخش های دولت ویژه وزارت صمت باشد، در سطح ملی، محلی و استانی همه بخش ها مکلف شدند همکاری لازم را با این مجموعه داشته باشند. دولت همچنان چشم انتظار تصویب لایحه وزارت بازرگانی در مجلس است. 

بهادری جهرمی به طرح های دیگر دولت برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره داشت و گفت: علاوه بر این موضوعات دولت طرح هایی را به طور خاص برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در دستور کار خود قرار داده است. طرح فجر تا فطر یکی از این طرح هاست که بیش از ۲۰۰ نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات از تولید کننده تا مصرف کننده با در نظر گرفتن تخفیف های مناسب در فروش در تمام  نقاط کشور پیشبینی شده است برخی از این نمایشگاه ها فعال شده اند و برخی طی روز های آتی فعال شده اند و تا عید فطر هم به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

وی طرح دیگر دولت را طرح فجرانه کالابرگ برشمرد و بیان کرد: که در این طرح به خانواده هایی که از سبد غذایی مورد تایید وزارت کار برای ارتقای سلامت غذایی استفاده کنند ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر فرد پرداخت خواهد شد و به نوعی به هر فرد تا معادل ۶۳۰ هزار تومان اضافه  تر یارانه پرداخت خواهد شد.  

توسعه فرع بر حفظ محیط‌زیست است

سخنگوی دولت در خصوص سوال خبرنگاری که پرسید آیا قرار است در راه‌اندازی معدن مس دره زرشک استان یزد که با مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو مواجه شده بود تجدید نظر شود، گفت: هر گونه مطالعه مجدد باید با مشارکت و تایید وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

بهادری جهرمی تاکید کرد که برای دولت، توسعه فرع بر حفظ محیط زیست است و اگر مشخص شود که مطالعه‌ای اشتباه بوده است قطعا در اجرای آن تجدیدنظر خواهد شد.

وی درباره افزایش مصرف بنزین مطرح کرد: در زمینه تولید بنزین متوسط تولید با متوسط مصرف در ایام عادی تقریبا برابر است در ایام پرمصرف یا اوورهال پالایشگاه ها به صورت مقطعی دچار ناترازی می شویم که وزارت نفت از روش سوآپ غیر همزمان برای تولید یا تامین بنزین اقدام می‌کند، با کمک شرکت های دانش بنیان جهش تولید بنزین داشته ایم همکاری خوبی بخش خصوصی با وزارت نفت در زمینه تولید داشته است.

سخنگوی دولت در همین راستا ادامه داد: در زمینه مصرف نیز اولویت دولت انتقال به سمت تولید خودروی عمومی برقی بوده است که با شهرداری های کلان شهرها و وزارت صمت اقدامات خوبی برای تولید اتوبوس و تاکسی و ون برقی شده است ناوگان حمل و نقل فرسوده را نوسازی می کنیم روز گذشته شاهد تحویل تعدادی ناوگان ریلی بودیم در توسعه پتروپالایشگاه ها هم اقداماتی شده است با این حال، حل این ناترازی ها عزم ملی می خواهد همه باید در زمینه کاهش خودروهای تک سرنشین یا اجرای معاینه فنی اقدام کنیم در سال های گذشته هم بیشتر شاهد بودیم که کلانشهرها از طرح های زوج و فرد استفاده می کردند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای آمریکایی ها در زمینه عملیات سایبری علیه ایران گفت: مرتبا هجمه های مختلفی علیه مردم ایران از جمله سایبری انجام می شود هدف آنها هجمه قرار دادن مردم است وقتی به پمپ بنزین ها حمله می کنند می خواهند به مردم ضربه بزنند مجموعه های وزارت ارتباطات وزارت اطلاعات و پدافند غیر عامل اکثر قریب به اتفاق این هجمه ها کنترل و با آن مقابله می کنند عموم این حمله ها دفاع می شود و حمله مورد نظر آنها محقق نمی‌شود.

حمایت دولت از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان

سخنگوی دولت درباره تاکید رهبر انقلاب در خصوص توجه به بخش خصوصی و برنامه دولت در این زمینه بیان کرد: در لایحه برنامه‌هفتم به صراحت بر حمایت از بخش خصوص موادی آمده است، همچنین بر حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان الگوی بخش خصوصی هم تاکید شده است. مثلا در حوزه صنعت فضایی که تا پیش از این عموماً نظامی ها فعال بودند، در این دولت برای اولین بار مجوز شرکت خصوصی فعال در این زمینه صادر شد و نمایندگان بخش خصوصی در نمایشگاه فعالیت های فضایی غرفه داشتند. در زمینه برق و نیرو و سایر وزارت خانه ها به ویژه پس از تصویب آیین نامه سال گذشته در خصوص حمایت از دانش بنیان ها، این شرکت ها فعال شده اند.

حمله آمریکا به عراق نقض حاکمیت این کشور بود

بهادری جهرمی درباره حمله آمریکا به عراق گفت: ما مستشاران نظامی در برخی کشورها آن هم به دعوت خود آنها از جمله عراق و سوریه داریم حمله آمریکا به عراق نقض حاکمیت این کشور بود که ما محکوم می کنیم تعجب آور این بود که امریکا جاهایی را مورد حمله قرار دادند که در آن مواضع با داعش مقابله شده بود و ثانیا همرمان با آمریکا داعش هم چند حمله داشت که همه چیزها درباره پدر و پسر بودن آمریکا و داعش را عیان می کند.

تجدید نظر در خصوص برخی معافیت های مالیاتی

وی درباره معافیت های مالیاتی اظهار کرد: مثلا کارمندان بخش خصوصی امسال تا سقف ۱۳ میلیون تومان از مالیات معافند خیلی از معافیت های مالیاتی ضروری هستند طبیعی است که کسی نمی پسندد از حقوق زیر ۱۲ میلیون تومان یا از فعالیت اقتصادی خرد مالیات گرفته شود یا مثلا امسال به درخواست دولت، تولیدکننده ها تا ۷ درصد از مالیات معاف شدند البته لازم است در برخی معافیت ها تجدید نظر شود که سازمان مالیاتی در این زمینه در حال کار است یا مثلا در زمینه معافیت های گمرکی عمدتا به کالاهای اساسی که به سفره مردم تسری می‌یابد، اختصاص داده می‌شود یا مثلا در دارو تجهیزات پزشکی؛ کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به یک درصد را در کالاهای اساسی اعمال کرده ایم.

توجه به ظرفیت‌های داخلی، جایگزین نگاه به بیرون در پروژه‌های نفتی شد

بهادری جهرمی درباره لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های نفتی، گفت: پیش‌ازاین رویکرد غلط نگاه به بیرون و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی حاکم بود.در این دولت نگاه به درون در پروژه‌ها جایگزین نگاه به بیرون شده است و پیرو صحبت های رهبر انقلاب دولت اهتمام ویژه ای به واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی دارد.

وی ادامه داد: رییس جمهور هم دستور ویژه‌ای داده‌اند مبنی بر بازنگری رویکرد واگذاری پروژه‌ها به سمت آنکه هرچه بیشتر از امروز از بخش خصوصی استفاده شود.فرایند مناقصات ۴۰ ماه معمولاً طول می‌کشید، اما در دولت سیزدهم یعنی در همین مدت کمتر از ۴۰ ماه، ۶ قرارداد برای توسعه ۷ میدان نفتی و گازی به ارزش ۴ و نیم میلیارد دلار منعقد، تنفیذ و عملیات اجرایی آن انجام شده است که در نتیجه آن ۱۹۰ هزار بشکه به تولید کشور افزوده شده است.

سخنگوی دولت افزود: همچنین ۵ قرارداد برای ۸ میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال منعقد می‌شود که تقریباً در همه این قراردادها طرف حساب ما بخش خصوصی خواهد بود و در نتیجه این قراردادها ما انتظار داریم که ۳۹۰ هزار بشکه نفت و ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شود./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: