اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 03 February 2024
رییس جمهور با بیان اینکه ایران در بین ۱۰ کشور مطرح جهان در حوزه هوا و فضا قرار دارد،گفت: تلاش کردند با تحریم ایران را متوقف کنند و در انزوا قرار دهند ولی این ۱۱ پرتاب موفق هم تحریم ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد.
رئیسی: ایران در بین ۱۰ کشور مطرح جهان در حوزه هوا و فضا قرار داردبه گزارش عصرپرس ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای با بیان اینکه حضور در فضا قدرت‌آفرین و ثروت‌آفرین است، اظهار کرد: تلاش کردند با تحریم ایران را متوقف کرده و در انزوا قرار دهند اما ۱۱ پرتاب انجام شده، تحریم‌ها و انزوای ایران را شکست داد.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده جلوه «ما می‌توانیم» است. همین کار، تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کرد. جوانان و متخصصان و نیروهای مسلح ما موجب شدند که برای کشور افتخار آفریده شود.

رئیسی با بیان اینکه ایران در بین ۱۰ کشور مطرح جهان در حوزه هوا و فضا قرار دارد، تصریح کرد: در دولت از ابتدا تمام تلاشمان این بوده که این صنعت مورد حمایت قرار گیرد. ما می توانستیم خیلی پیشتر از این این عرصه‌ها را فتح کنیم و در مدار ژئو قرار بگیریم. برخی نمی خواستند. که مهم نیست، مهم آن است که ملت ایران اراده کرده در فضا حضور قدرتمندی پیدا کند. آن‌ها هم خواهند فهمید، ملتی که اراده کرده در ۲۲ بهمن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت خودش را دنبال کند، با اراده خود می‌خواهد بر اراده‌های دیگر فائق آید.

رئیس جمهور همچنین گفت: این پرتاب‌ها در دل مردم امید ایجاد می کند. آنها دنبال القای ناامیدی هستند ولی مهم نیست چون دانشمندان ما نوآوری و ابتکارات و خلاقیت‌هایی عرضه می کنند که هرکدام از آنها کارهای بزرگی بوده و قابل تقدیر است.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه شورای عالی فضایی جمع همه بخش هایی است که در حوزه فضا فعال هستند، تصریح کرد: ما تاکید کردیم این شورا فعال باشد. نمی شود هر بخشی برای خود کار کند بلکه هم‌پوشانی، توان را افزون می کند که این اتفاق رخ داده است و نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، وزارت دفاع و بخش‌های کشوری هم فعال هستند.

رئیس جمهور افزود: میدان دادن به بخش خصوصی هم مهم است و باید به شرکت‌های فن آور میدان داد. شرکت‌های دانش بنیان باید به میدان آمده و کار را به دست بگیرند. باور داریم که کارهایی که با حضور بخش خصوصی انجام شود، اثربخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرتاب‌ها بیشتر شده و با دقت بیشتری باید انجام شود، افزود: حضور در ارتفاع‌ بالاتر مهم است. ارتفاع اهمیت دارد. توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور باید دنبال شود مثل کاری که در چابهار انجام می‌شود. صنعت فضایی و حضور در فضا میزان بهره‌وری در کشور را افزایش می دهد. اقدامات انجام شده باید تجاری‌سازی شود تا ثروت آفرینی کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در صنعت فضایی دقت نباید فدای سرعت شود. امیدوارم در روز فناوری فضایی پرتاب های بعدی هم امیدآفرین باشد که تاکنون اینگونه بوده است. پرتاب‌های شما برای کشورهای دیگر هم ایجاد امید می کند. دشمن نتوانسته است ما را متوقف کند.

رئیسی با بیان اینکه امیدوارم پایگاه چابهار به عنوان پایگاهی برای پرتاب تثبیت شود، گفت: حضور در فضا در کشاورزی، صنعت و معدن کاربرد دارد. حضور در فضا هم قدرت‌آفرین و هم ثروت‌آفرین است. در دیدار با مسئولان سایر کشورها آنها به ما می گویند که این پرتاب‌ها برای آنها هم ایجاد امید کرده است. ایران با وجود همه موانعی که دشمن ایجاد کرده متوقف نشده بلکه توانش افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: صنعت فضایی پیشران اقتصادی است و می‌تواند قدرت و ثروت را برای کشور به دنبال داشته باشد.

رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی ملت فلسطین اظهار کرد: ظالمان هر روز مفتضح‌تر شده‌ و نقاب بیشتر از چهره نفاق کنار زده می‌شود و مردم دنیا متوجه می شوند این‌ها در ظاهر مدعی حقوق انسان و حیوان بوده ولی دنبال اهداف سلطه طلبانه خود هستند و حقوق انسان‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به ارتقای رتبه ایران از ۴۵ به ۱۰ در صنعت فضایی در جهان، گفت: قطعا آینده ملت ایران بسیار روشن خواهد بود.

به گزارش عصرپرس، امروز (شنبه) مراسم روز فناوری فضایی با حضور رییس جمهوری، وزرای ارتباطات، دفاع و علوم در پژوهشگاه فضایی برگزار شد.

در این مراسم که درست در روز ۱۴ بهمن مصادف با روز فناوری فضایی برگزار شد، حسن سالاریه معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران گزارشی از آخرین دستاوردهای صنعت فضایی ارائه کرد.

همچنین نمونه پروازی ماهواره‌ ظفر ۲، نمونه پروازی ماهواره ناهید ۲ و نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان۱ به عنوان آخرین دستارودهای حوزه فضایی کشور معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم، رییس جمهوری از نمایشگاهی که در حاشیه برگزاری مراسم روز فناوری فضایی برپا شده بود، بازدید کرد.

در این نمایشگاه آخرین فعالیت های حوزه فضایی در معرض نمایش قرار گرفته بود.

در مراسم روز فناوری فضایی امسال، علاوه بر رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

بنابه این گزارش، کمتر از یک هفته گذشته ماهواره مهدا و دو محموله فضایی توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار بیضوی ۴۵۰ کیلومتر از سطح زمین قرار گرفتند.

این مدار بیضوی دارای کمینه ارتفاع ۴۵۰ و بیشینه ارتفاع حدود ۱۱۰۰ کیلومتر است.

چند روز قبل از آن ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نیز توانست ماهواره ثریا را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار دهد که یک رکورد به شمار می رفت.

ماهواره های مهدا و ثریا هر دو ساخته پژوهشگاه فضایی ایران هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: