اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - 02 February 2024
با حضور وزیر نیرو، در دومین دور سفر ریاست جمهوری به هرمزگان سد درکاه بشاگرد هرمزگان افتتاح و وارد مدار بهره برداری شد.
سد درکاه بشاگرد با حضور وزیر نیرو افتتاح شدبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو،با حضور وزیر نیرو سد بتی درکاه که در شهرستان بشاگرد استان هرمزگان قرار دارد افتتاح و به مدار بهره‌برداری وارد شد.

سد درکاه در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه احداث شده‌، نوع سازه این سد بتنی ـ وزنی با هسته سنگی است و حجم سد نیز یک میلیون متر مکعب بوده و ارتفاع آن از بستر 28 متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب 85 و 3 متر است.‌

روستای درکاه با حدود 200 خانوار در شمالی‌ترین و مرتفع ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده و همین ویژگی جغرافیایی سبب شده تا بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرستان بشاگرد شدت بیشتری داشته و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم. عدم قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب جهت ذخیره این بارش‌ها سبب شده است رواناب حاصله به صورت جریان سیلابی مخرب در مدت زمانی کوتاه و بدون استفاده از منطقه خارج شود.

با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می‌توان با جمع آوری سیلاب‌های مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب شرب مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست را تامین کرد.

محرومیت زدایی از روستاهای کم برخوردار شهرستان بشاگرد از طریق تأمین آب شرب و کشاورزی روستاهای درکاه، تج، حجت‌آباد و دیگر روستاهای پایین دست سد، امکان ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه‌های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب‌های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از مزایایی است که مردم و بومیان منطقه از آن بهره‌مند خواهند شد.

طرح تغذیه مصنوعی دشت گزیر هرمزگان با حضور وزیر نیرو افتتاح شد

همچنین طرح تغذیه مصنوعی دشت گزیر که به روش چاه تزریقی در در شهرستان بندرلنگه اجرایی شده ، در دومین دور سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان با حضور وزیر نیرو افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح تغذیه مصنوعی که با هدف حفاظت از چاه‌های منطقه دشت گزیر، جمع آوری و مهار آب‌های سطحی و تغذیه کردن این آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی در دستورکار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته بود پس پایان یافتن مراحل اجرایی با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

در این طرح دولت اقدام به حفاظت از چاه‌های دو منظوره و توسعه حوضچه‌های ذخیره آب کرده ، تا آب از طریق لوله‌ها و تغذیه مصنوعی به لایه های زیرین زمین منتقل شوند. با توجه به اینکه در این روش مردم نقش مستقیم و مشارکتی در نگهداری از تاسیسات دارند، اجرای این تغذیه مصنوعی می‌تواند تداوم و پایداری بیشتری داشته باشد.

از جمله اقدامات انجام شده در این طرح می‌توان به اجرای عملیات لایروبی چاه تزریق شمال شرق دشت، ایجاد دیوار محافظتی با استفاده از بلوک سیمانی جهت جلوگیری از ریزش چاه، اجرای قالب بندی و بتن‌ریزی فونداسیون زیر دیوار چینی، تعویض لوله‌ها به علت پوسیدگی لوله‌های موجود در چاه آب تزریق شمال شرق دشت،  استقرار لوله های تخلیه آب به هنگام عملیات لایروبی در زیر سطح آب، تعبیه حوضچه آرامش برای ذخیره آب،  انتقال آب از رودخانه به داخل حوضچه و همچنین انتقال آب به وسیله لوله به داخل چاه اشاره کرد.

اجرای طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی سبب افزایش سطح آب زیرزمینی آبخوان دشت شده است و این نشان دهنده‌ی تاثیر مثبت تغذیه مصنوعی بر سطح آب زیرزمینی است به نحوی که در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده میزان تغذیه مصنوعی در آبخوان حدود 0.7 میلیون مترمکعب در سال است.
نام:
ایمیل:
* نظر: