اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - 24 January 2024
رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر(ساتبا):
رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر(ساتبا) با تاکید با اعلام اینکه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات رقم صادرات برق خواهد بود، گفت: طبق دستورالعمل تصمیم بر این است که کنسرسیومی از بخش خصوصی امکان احداث و صادرات برق تجدیدپذیر را داشته باشند.
بخش خصوصی امکان احداث و صادرات برق تجدیدپذیر ها را داردبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمود کمانی رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر(ساتبا) در نشست حاشیه‌ای نمایشگاه صنعت آب و انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر نسبت به ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۳۰ درصد رشد یافته است،گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال ساخت است که با احداث آن ها ظرفیت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

کمانی با بیان اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته با توانیر تا سقف ۱۵ هزارمگاوات اتصال به شبکه مشکلی نخواهد داشت، اظهار داشت: برای بالاتر از ۱۵ هزار مگاوات نیاز است اقدام‌های خاصی صورت گیرد که به تدریج انجام خواهد شد.

وی در ادامه  ایجاد دیسپاچینگ مخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر را از اقدامات مهم در اتصال به شبکه  عنوان کرد. 

معاون وزیر نیرو با اشاره به صادرات برق تجدید پذیر ها، گفت: با توجه به ابلاغیه صورت گرفته برق تجدیدپذیر ۸ ماه از سال صادر و ۴ ماه  در اوج بار به مصرف داخل می رسد.

وی کشورهای مقصد صادرات برق تجدیدپذیر ایران را کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان عنوان کردو گفت: طی ۸ ماه از سال مشکلی برای تامین برق داخل وجود ندارد بنابراین برق مازاد را صادر می کنیم.

کمانی رقم صادرات برق را از این مسیر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: طبق دستورالعمل تصمیم بر این است که کنسرسیومی از بخش خصوصی نیز امکان احداث و صادرات برق تجدیدپذیر را داشته باشند.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در 89 ساختگاه در سراسر کشور عنوان کرد: زمان بندی دقیقی و فشرده ای دیده شده و اگر دستگاه های ذیربط به تعهدات خود عمل کنند ، این نیروگاه های خورشیدی در موعد مقرر به بهره برداری می رسد؛ بحث واگذاری زمین های مربوط به آن انجام شده و قرار است این نیروگاه ها در مناطقی که مشکل بیشتری داشتند و ظرفیت ساخت در آنها وجود داشت ساخته شوند. هماهنگی بین استانداران و مجموعه های برق منطقه ای، محیط زیست انجام شده و تحویل ساختگاه ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیگیری موضوعات مربوط به صدور به موقع مجوزهای محیط زیست و تحویل به موقع زمین و بحث اتصال به شبکه و پرداخت وام و ثبت سفارش و تخصیص ارز از وظایف دولت است که برای پیگیری این امور کمیته ای تحت ریاست ریاست جمهوری با حضور وزیران ذیربط و مرتبط تشکیل شده و اگر همه به تعهدات خود عمل کنند، ساخت این نیروگاه ها در مدت کوتاه و فشرده، شدنی است.

معاون وزیر نیرو عنوان کرد: در کشوری همچون چین سالیانه 1000 گیگاوات نیروگاه خورشیدی نصب می شود و یا در کشوری همچون آلمان ماهانه 1000 مگاوات نیروگاه نصب می شود.

کمانی با اشاره به برنامه شهرداری ها برای توسعه ناوگان برقی در شهرها اظهار کرد:توسعه ناوگان برقی شهرها باید مبتنی بر استفاده از نیروگاههای تجدیدپذیر باشد و پیگیر هستیم میان وزارت نیرو، صمت و شهرداری فضایی بوجود بیاید تا برای توسعه ناوگان برقی ملزم به استفاده از برق تجدیدپذیرها باشند.

معاون وزیر نیرو درباره اقدامات صورت گرفته برای ارتقای استاندارد کولرهای آبی در کشور، بیان کرد: 20 میلیون کولرآبی در کشور وجود دارد که اگر با کولرهای پربازده جایگزین شوند 5000 مگاوات در محل مصرف صرفه جویی می شود که اگر این میزان سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه ها را در نظر بگیریم هزینه ها خیلی بیشتر از این می شوند؛ به همین منظور طرحی تهیه شده تا به صورت پایلوت 200 هزار دستگاه الکتروموتور با پربازده ها تعویض شوند.

وی با اشاره به اعتباراتی که برای تجدیدپذیرها در بودجه سال آینده پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد:منابعی برای انرژی تجدیدپذیر از محل عوارض برق پیش بینی شده که 8900 میلیارد تومان دیده شده که پنج درصد ان برای موضوع تجدیدپذیرها پیش بینی شده و 35 درصد برای توسعه برق روستایی درنظر گرفته می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: