اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۲ دی ۱۴۰۲ - 12 January 2024
وزیر نیرو در آغاز عملیات اجرایی یک طرح بزرگ مطرح کرد:
وزير نيرو طرح فدك را با ویژگی‌هایی چون احداث ١٤ كيلومتر تونل يكپارچه و مستقيم بين سد كارون ٣ و شهرستان ايذه در منطقه شمال شرق استان خوزستان به عنوان يكی از بزرگترين، مهمترين و موثرترين طرح های آبرسانی كشور در جهت تامين كامل آب منطقه معرفی كرد.
تامین آب پایدار برای 720 هزار نفر از مردم خوزستان در طرح بزرگ آبرسانی فدکبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،علی‌اكبر محرابیان در آیین آغاز عملیات اجرایی سامانه انتقال آب حد فاصل سد كارون ٣  تا شهرستان ایذه موسوم به فدک (طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان از سد کارون 3 ) با بیان اینكه در استان خوزستان طی سال‌های متمادی پروژه‌های سدهای بزرگ اجرایی شده است، گفت: بزرگترین سدهای بزرگ كشور و سدهای بزرگ جهان در این استان در قالب ٦ سدبزرگ قرار دارد، اما مراحل تكمیل این پروژه‌ها و رساندن آب به دست مردم اعم از آب شرب و آب كشاورزی آن‌ طور كه لازم بوده، پیش نرفته است.

محرابیان به مشكلات تامین آب شرب و كشاورزی استان خوزستان در سال ٩٩ و تابستان ١٤٠٠ اشاره و اظهار كرد: یكی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم تامین مناسب آب برای اقصی نقاط استان خوزستان بود. این درحالی است كه مردم استان با وجود سدهای بزرگ، از نعمت آب گوارا برخوردار نبودند و همچنین این آب در بخش كشاورزی به مزارع مردم نرسیده بود.

وزیر نیرو ادامه داد: با یك اقدام جهادی و برنامه‌ریزی گسترده، این اقدام را برای تمام استان در دستور كار قرار دادیم . طرح آبرسانی غدیر كه سالیان سال كلنگ عملیات اجرایی آن به زمین خورده بود و بخش‌هایی از آن اجرا شده بود، متاسفانه آن‌گونه كه لازم بود آب باكیفیت مناسب برای مردم تامین نكرده بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در یك اقدام گسترده و جهادی با فعالیت پیمانكاران و قرارگاه خاتم الانبیاء و با مدیریت خوب مدیران استانی طی ١٠ ماه عملیات آبرسانی انجام شد و آب بسیار گوارا و با كیفیت دز به منازل  حدود ٦٠ درصد مردم این استان رسید.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای طرح‌های آبرسانی در اقصی نقاط استان خوزستان گفت: با مطالعات انجام شده ٦طرح آبرسانی  برای اقصی نقاط استان در دستور كار قرار گرفت و عملیات اجرایی این طرح ها با سرعت خوبی در دستور كار است.

وی طرح فدك را یكی از بزرگترین، مهمترین و موثرترین طرح‌های آبرسانی كشور دانست که همراه با اجرای ١٤ كیلومتری تونل به صورت یكپارچه و مستقیم بین سد كارون ٣ و شهرستان ایذه در منطقه شمال شرق استان خوزستان و در جهت تامین كامل آب این منطقه اجرایی می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینكه انتقال آب از كارون ٣ به ایذه تاكنون  با برگزاری ٥ جلسه كارشناسی با حضور شخص وی انجام شده است،یادآورشد: تلاش شده است این عملیات اجرایی بدون تعرضی به مزارع مردم و زمین‌های كشاورزی و دیگر نقاط انجام شود.

وی با بیان اینكه طرح اضطراری آبرسانی نیز برای ایذه و كل منطقه اجرا و حفر ٣٠ حلقه چاه در دستور كار قرار گرفته است، افزود: تا كنون عمده‌حفاری این طرح‌ها و چاه‌ها تمام و تجهیز و خطوط انتقال اجرا شده و نقطه پایانی كار اجرای یك مخزن بزرگ ٢٠ هزار متر مكعبی بود كه قبل ازاین مراسم  مخزن مورد بازدید قرار گرفت و این طرح در حال اجرا است.

محرابیان تاکید کرد: همه تلاش ما این است كه تا دو ماه آینده حداكثر  این طرح اضطراری را به مرحله بهره‌برداری برسانیم و شاهد حل مشكل مردم به طور موقت باشیم تا در زمان باقی‌مانده طرح اصلی را هم هرچه سریعتر اجرایی كنیم.

وی با بیان اینكه عملیات واقعی اجرایی را امروز با حضور پیمانكار اصلی  شروع می‌كنیم، اظهار كرد: از همكاران خواسته‌ایم همان حماسه‌ای كه در طرح غدیر آفریدند را بتوانیم در قالب اجرای این طرح تكرار کنیم و در منطقه مهم شمال شرق خوزستان به عنوان یك منطقه حاصلخیز در بخش كشاورزی برای بیش از ٧٢٠ هزار نفر تامین آب شرب انجام شده و  این عملیات هرچه سریع تر به پایان برسد.

​محرابیان با بیان اینكه عملیات اجرایی این پروژه را كه مصوبه هیئت دولت و سفر رئیس جمهوری است را امروز شروع می‌كنیم، ادامه داد: اجرای این پروژه اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌كند و علاوه بر آن، مسائل شهرستان ایذه مورد بررسی و مصوبات سفر ریاست جمهوری كه نیاز به تقویت اعتبارات دارد را پیگیری خواهیم كرد.

وی در پایان از حمایت‌های استاندار و معاونان ، فرماندار و نمایندگان مجلس و امام جمعه استان در سرعت بخشیدن به پروژه‌های وزارت نیرو در استان خوزستان تشكر كرد.





نام:
ایمیل:
* نظر: