اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۳۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 02 January 2024
رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح‌کرد:
رئیس سازمان هواشناسی کشور، الگوهای جوی ترکیه با ایران را متفاوت دانست و با بیان اینکه بسیاری از سیستم‌های بارشی فعال در ترکیه در ایران فعالیت ندارد، گفت: نابودی منابع آب زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های فصلی، دو چالش اصلی کشور است و باید برنامه جامع در حوزه زیست محیطی تدوین شود.
نابودی آب‌های زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌ها، ۲ چالش اصلی کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، «سحر تاج‌بخش مسلمان» افزود: استفاده از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز، از مهم‌ترین چالش‌های ما است که موجب شده منابع آب‌های زیرزمینی نیز نابود شود.

تاج‌بخش خاطرنشان‌کرد: شرایط اقلیمی کشور مساعد نیست، منابع زیست محیطی و تالاب‌های فصلی در حال خشک شدن هستند و کمبود بارش هم رخ داده است که با ادامه این روند رودخانه‌های دائمی کشور نیز به‌سمت خشک شدن می‌رود.

وی تاکید کرد: باید برنامه جامع مدونی در حوزه زیست محیطی تبیین شود و همه دستگاه‌های کاربر آب مکلف به اجرای آن بر اساس منافع ملی باشند.

استفاده نامحدود از ظرفیت دریاها شوری آب را زیاد می‌کند

نابودی آب‌های زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌ها، ۲ چالش اصلی کشور

تاج‌بخش با اشاره به پروژه‌های انتقال آب دریا برای تأمین آب مورد نیاز کشور اظهار داشت: آنچه در اجرای این پروژه‌ها اهمیت دارد این است که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌ها، بهترین بهره‌برداری را از امکانات سرزمینی انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از ظرفیت دریاها یکی از راهکارهای تأمین منابع آب است که در دنیا استفاده می‌شود، اما بسیار مهم است که استفاده از این ظرفیت‌ها ما را به بیراهه نکشاند و شرایط را از وضع موجود بدتر نکند.

وی تصریح‌کرد: به طور قطع اگر استفاده از این ظرفیت‌ها نامحدود باشد، مشکلات زیست محیطی برای موجودات دریایی ایجاد می‌شود و شوری آب را زیاد می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه باید با توجه به اقلیم سرزمین خود بهترین وضعیت را برای کشور فراهم کنیم، بیان‌داشت: پیشنهادی در این زمینه توسط وزارت نیرو به شورای عالی آب ارائه شده و در این پیشنهاد منابع مختلف آبی برای ظرفیت‌های کشاورزی، صنایع و زیست محیطی لحاظ شده است که موضوع استفاده از آب دریا و پساب را هم شامل می‌شود.

تاج‌بخش با اشاره به اهمال در مدیریت منابع سرزمینی، گفت: اگر برنامه مدونی به‌ویژه در حوزه کشاورزی نداشته باشیم شرایط از این هم بدتر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: